Skriva försäkring på annan person?

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.


Bor man på samma adress som den som försäkringen står på skall det vara OK att köra (har läst det någonstans). Kommer dock inte på källan, kan efterforska lite ;)
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
[- sNaIjK -] skrev:
Bor man på samma adress som den som försäkringen står på skall det vara OK att köra (har läst det någonstans). Kommer dock inte på källan, kan efterforska lite ;)

Har för mig att den huvudsaklige brukaren och den som har ett ekonomiskt intresse ska stå som försäkringstagare.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
men det är inte så poppis med sånna som "skenförsäkrar" härinne.. :)

anser att har man skaffat nått så ska man betala för det..
ja syltar upp 2½lök i månaden för mitt nöje.. men de blire ändring på nästa år iaf.. smakar de så kostar det

fan 16000 / år e ju inte farligt mkt.. :va
blir ju 8000 för de halvåret man kör med hojen, å sedan eventuell billigare garageförsäkring resten av året.. å de e ju bara dryga lappen i månaden
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.

Länsförsäkringar har i sina villkor (men kolla för guds skull upp detta när du teknar försäkringen) så att familjemedlemmar får köra. Jag får, men skulle aldrig köra det, t ex köra killens hoj (har ingen ökad självrisk för detta) men i ditt fall kan det vara så att smäller du så får du en mycket högre självrisk. Väljer du ett försäkringsbolag som inte tillåter att ngn annan kör hojen så är den skenförsäkrad. :ajjabajja För att undvika krångel ställ hojen på dig för bråka med försäkringsbolag är det sista man vill göra när man har råkat ut för ngt.

Ställ den inte som :tuttar försäkrad på morsan bara :rofl

Personligen så skulle jag aldrig kunna med att ställa hojen på min farsa. Det skulle se ut det...en 70-gubbe som köper en sporthoj..snacka om genomskinligt. :3freak
 
Last edited:

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Den med mycket intresse och inte så mycket pengar...efter ett tag i alla fall :tungan
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
[- sNaIjK -] skrev:
Bor man på samma adress som den som försäkringen står på skall det vara OK att köra (har läst det någonstans). Kommer dock inte på källan, kan efterforska lite ;)

Jag har också hört något liknande. Så kolla upp det ifall det nu är så att du bor hemma fortfarande.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
men det är inte så poppis med sånna som "skenförsäkrar" härinne..
Hur kommer det sig? Bara undrar...

Jag kommer att ha hojen hos mina föräldrar i ett låst garage i blekinge så avställningsförsäkring tror jag inte är aktuellt.
Hur mycket avdrag blir det per månad då man ställer av den?
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.


Folksam har försäkrat min på 25kw.. pyntar 4667hel/hel för en 96:a

tar nog kortet i vår, bra pris? :)
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Enklast är att köpa en hoj man har råd att äga. Eller hur?

Visst men jag vill inte ha nån moppe :)

Jag bor inte hemma så det verkar kört där.

Folksam har försäkrat min på 25kw.. pyntar 4667hel/hel för en 96:a

Konstigt...pratade med en som jobbar på folksam idag och hon sa att de försäkras från ursprungseffekten. Förmig hon sa att den lagen blivit ändrad eller nåt.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Pelleh skrev:
Visst men jag vill inte ha nån moppe :)

Jag bor inte hemma så det verkar kört där.



Konstigt...pratade med en som jobbar på folksam idag och hon sa att de försäkras från ursprungseffekten. Förmig hon sa att den lagen blivit ändrad eller nåt.


Jag snackade med dom och sa som det var att den har mycket högre ursprungseffekt
och att den är strypt till 25kw då sa hon att det var helt okej och jag kommer inte att få några problem vid ev. olycka.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
MattE. skrev:
Jag snackade med dom och sa som det var att den har mycket högre ursprungseffekt
och att den är strypt till 25kw då sa hon att det var helt okej och jag kommer inte att få några problem vid ev. olycka.


Jahaja. Konstigt alltså
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Pelleh skrev:
Jahaja. Konstigt alltså


Ja alltså en annan som jag snackade med där sa att det inte skulle vara så
och att den egentligen ska försäkras på ursprungseffekt så då fick jag prata med
hon som försäkrade den och hon sa att allt var okej, är det någon här som jobbar på folksam?
jag kanske borde ringa dom igen för man blir ju lite rädd att jag inte skulle få ersättning om något händer.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är den egentlige ägaren som skall försäkra MC:n. Att skriva sin MC på pappa gör honom bara till bulvan - han blir inte ägare bara för det. Det är reglerat i lag. Och nej, det finns inga ärliga sätt att komma runt det.

Gifta makar/sambor som äger en MC tillsammans kan välja vem den skall skrivas och försäkras på. De är ju båda ägare. Vuxna barn omfattas inte av denna ekonomiska gemenskap. Skit samma vilken adress de är skrivna på.

Utöver lagens krav kan försäkringsbolaget också kräva att försäkringsägaren är den huvudsaklige brukaren. De kan också använda brukandet som en indikation på vem som är den egentlige ägaren. De litar nämligen inte på vad försäkringstagarna säger om ägandet.

Om dina öron är dig till fördärv så slit loss dem.
 

2e3r

Som en blixt från klar himmel...
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
gr
Min farsa ringde till försäkringsbolaget (folksam) och sa precis hur det låg till, att jag skulle använda hojen men att han skulle stå som ägare och ha den försäkrad på honom. Då sa dom att dom hade en försäkring som passade, enda skillnaden från när jag stod som ägare, bortsett från den minskade premien, är att självrisken för vagnskada är högre när jag kör den. Så det är fullt lagligt.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
MattE. skrev:
Ja alltså en annan som jag snackade med där sa att det inte skulle vara så
och att den egentligen ska försäkras på ursprungseffekt så då fick jag prata med
hon som försäkrade den och hon sa att allt var okej, är det någon här som jobbar på folksam?
jag kanske borde ringa dom igen för man blir ju lite rädd att jag inte skulle få ersättning om något händer.

Ja ring dem igen. Kan ju tyckas vara konstigt om de anställta på folksam säger olika saker.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Pelleh skrev:
Hur kommer det sig? Bara undrar...

Jag kommer att ha hojen hos mina föräldrar i ett låst garage i blekinge så avställningsförsäkring tror jag inte är aktuellt.
Hur mycket avdrag blir det per månad då man ställer av den?

"garage-försäkring" kallas det oftast och det innebär att du har hojen försäkrad mot stöld och brand och liknande saker men ingen trafik ingår. Du får med andra ord inte bruka hojen med endast garageförsäkringen. Det är avsevärt mycket billigare än att ha den påställd, skulle tippa på att det kostar runt 20-30% av ordinarie försäkringspremie.

Anledningen till att det inte är populärt med "skenförsäkring" är för att alla som betalar dyrt för sina hojars försäkringar anser att det drabbar dem då det ingår mindre pengar till f-bolagen iochmed mindre premier och med så stort antal olyckor så blir premierna högre. Så de har rätt, om alla skulle försäkra sina hojar ordentligt så skulle det bli lite billigare men fortfarande inte lika billigt som att ha hojen ståendes på mamma/pappa eller dylikt.
Tänk också på att om det du gör är en verklig skenförsäkring, alltså där du vet om att du bluffar, så ska du vara medveten om att du kan bli helt utan ersättning alternativt återbetalningsskyldig om något skulle inträffa och de kommer på hur det ligger till.
Så i vissa fall kan det vara värt att betala det dubbla, men samtidigt förstår jag dem som köper en R1:a och märker sen att försäkringen för ett år kostar lika mycket som hojen är värd i värsta fall. Då kanske man ska fundera över valet av hoj eller så chansar man. Trafik är ju en lösning men trist om den blir stulen eller kvaddad.

Vad det gäller 25kw-reglerna så verkar de vara luddiga men jag tror ingen försäkrar på 25kw längre. Inte ens när jag försäkrade min ducati för 4 år sedan som var strypt fick jag betala mindre utan de gick på fulleffekt.
 

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
kopierat från trygghansas hemmsida,

Kan man ställa hojen ur trafik under pågående hojsäsong?

Svar: Nej, Trygg-Hansas hojförsäkring är en så kallad årsförsäkring och innebär att motorcykeln alltid ska vara inregistrerad i trafik. Premien är alltid säsongsvarierad och vi debiterar därför en större del av årspremien under sommarhalvåret. Om du ställer din motorcykel ur trafik flera gånger per år tas ingen hänsyn till detta.

så om jag förstå det rätt så den årspremie du får på trygghansa
är de får betala?? dom kan ju inte tvinga en att ha hojen påställd man måste väl kunna ta av en försäkring=?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top