Pelleh skrev:
Hur kommer det sig? Bara undrar...
Jag kommer att ha hojen hos mina föräldrar i ett låst garage i blekinge så avställningsförsäkring tror jag inte är aktuellt.
Hur mycket avdrag blir det per månad då man ställer av den?
"garage-försäkring" kallas det oftast och det innebär att du har hojen försäkrad mot stöld och brand och liknande saker men ingen trafik ingår. Du får med andra ord inte bruka hojen med endast garageförsäkringen. Det är avsevärt mycket billigare än att ha den påställd, skulle tippa på att det kostar runt 20-30% av ordinarie försäkringspremie.
Anledningen till att det inte är populärt med "skenförsäkring" är för att alla som betalar dyrt för sina hojars försäkringar anser att det drabbar dem då det ingår mindre pengar till f-bolagen iochmed mindre premier och med så stort antal olyckor så blir premierna högre. Så de har rätt, om alla skulle försäkra sina hojar ordentligt så skulle det bli lite billigare men fortfarande inte lika billigt som att ha hojen ståendes på mamma/pappa eller dylikt.
Tänk också på att om det du gör är en verklig skenförsäkring, alltså där du vet om att du bluffar, så ska du vara medveten om att du kan bli helt utan ersättning alternativt återbetalningsskyldig om något skulle inträffa och de kommer på hur det ligger till.
Så i vissa fall kan det vara värt att betala det dubbla, men samtidigt förstår jag dem som köper en R1:a och märker sen att försäkringen för ett år kostar lika mycket som hojen är värd i värsta fall. Då kanske man ska fundera över valet av hoj eller så chansar man. Trafik är ju en lösning men trist om den blir stulen eller kvaddad.
Vad det gäller 25kw-reglerna så verkar de vara luddiga men jag tror ingen försäkrar på 25kw längre. Inte ens när jag försäkrade min ducati för 4 år sedan som var strypt fick jag betala mindre utan de gick på fulleffekt.