Skriva försäkring på annan person?

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Pelleh skrev:
Hur kommer det sig? Bara undrar...

Jag kommer att ha hojen hos mina föräldrar i ett låst garage i blekinge så avställningsförsäkring tror jag inte är aktuellt.
Hur mycket avdrag blir det per månad då man ställer av den?

Jo för att försäkringsbolagen är lite trötta på att betala för nya hojar som 20åringar kör sönder och för att inte straffa ut alla som vill åka hoj så tar man även hänsyn till åldern på den som försäkrar.
Med andra ord om alla som är 20 låter deras mamma "äga" hojen så kommer snart alla SH vara svin dyra att försäkra. Så alla som skenförsäkrar sabbar för de som åldersmässigt ligger utanför försäkringsbolagens riskzon.

Själv köpte jag en hoj äldre än 11år jag är 29 och har IFs honda försäkring.. Min hoj kostar 300 i månaden att försäkra.. Kan lova att jag skulle bli sne om de höjde premien pga alla som sken försäkrar.. Därför är det inte poppis med skenförsäkringar.

Försäkrings bolagen är fria att bedömma om försäkringstagaren är den verkliga brukaren och kan tvär neka utbetalning vid skada. Då kanske de 1000:- extra i månaden var dum snålt att spara på om du sitter med en halvdyr hoj som du får sälja i delar på blocket.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Niclas-Vfr400r skrev:
Min farsa ringde till försäkringsbolaget (folksam) och sa precis hur det låg till, att jag skulle använda hojen men att han skulle stå som ägare och ha den försäkrad på honom. Då sa dom att dom hade en försäkring som passade, enda skillnaden från när jag stod som ägare, bortsett från den minskade premien, är att självrisken för vagnskada är högre när jag kör den. Så det är fullt lagligt.
Där har du svaret, hur det är godkänt att försäkra är det försäkringsbolaget som bestämmer, med andra ord, vet de om att hojen står på din mamma fast du kör den och de har sagt ok så är det ok. Försäkringar är en tjänst som tillhandahålls och de kan skräddarsys efter behov, dock så brukar bolagen sätta upp ramar för handläggarna att hålla sig inom för att hålla det hela på en hanterbar nivå och göra saker enklare, men du kan alltid förhandla.
Olika handläggare kan därför också ge olika pris/villkor till samma person/mc.

Ring runt och kolla.
Var bara mycket noga med att få allt som bestäms nedskrivet i kontraktet, händer det nåt så måste du ha dina speciella villkor och visa upp annars gäller de inte.
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Headbanger skrev:
Enklast är att köpa en hoj man har råd att äga. Eller hur?


Ja självklart är det att föredra.
Men då får man oxo fråga sig om det är värt att slänga upp en massa pengar,
på en hoj man egentligen inte vill ha.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Master_ skrev:
Jo för att försäkringsbolagen är lite trötta på att betala för nya hojar som 20åringar kör sönder och för att inte straffa ut alla som vill åka hoj så tar man även hänsyn till åldern på den som försäkrar.
Med andra ord om alla som är 20 låter deras mamma "äga" hojen så kommer snart alla SH vara svin dyra att försäkra. Så alla som skenförsäkrar sabbar för de som åldersmässigt ligger utanför försäkringsbolagens riskzon.

Själv köpte jag en hoj äldre än 11år jag är 29 och har IFs honda försäkring.. Min hoj kostar 300 i månaden att försäkra.. Kan lova att jag skulle bli sne om de höjde premien pga alla som sken försäkrar.. Därför är det inte poppis med skenförsäkringar.

Försäkrings bolagen är fria att bedömma om försäkringstagaren är den verkliga brukaren och kan tvär neka utbetalning vid skada. Då kanske de 1000:- extra i månaden var dum snålt att spara på om du sitter med en halvdyr hoj som du får sälja i delar på blocket.
1000:- extra!? skojar du med oss/mig/alla!? tror du personerna som skenar gör det för att spara en unka tusing! :va utan snarare 10 lappar!



/Cel
 

IronMike

Guest
Stå ditt kast. Ta en trafik om du inte har råd med hel. Har du inte råd, vänta tills du har :mad:

..ok sen att köra lite för fort eller va du nu vill göra, men jag e trött på att ha hög premie pga av alla andra dorks.

Jag kör alltid med trafikförsäkring för att jag inte kvaddar mina prylar, låter heller ingen sneseglare få en chans att ta nåt som jag äger... Men trafikförsäkringen e tillräkligt hög den.

:4skrika

Finns det inga vettiga alternativ i vår, när ny båge levereras, så kommer den köras oförsäkrat, ingen snor en hoj där jag har den parkad å jag klantar mig inte! Varför sponsra andras missöden ..den dagen jag åker av, eller är oansvarig å får hojjen stulen, så tänker jag dega ur egen pocka -så fan mkt billigare.

Jag är min egna försäkring!
 
Last edited:

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.

De senaste åren (99-03) har jag betalt mellan 8- 10000kr helår/helförsäkring på en R1a och senare en Gsxr1000.
Köpte i början av året en lätt begagnad R1a(2004), när jag ringde runt var ca 30000kr det billigaste, vilket enligt mig är helt sinnessjukt(fortfarande helår/helförs. med nya sporthojar finns inga andra alternativ anser jag i allafall)
Jag är 31 och bor i Lund, bör tilläggas.
På folksam hittade jag ett alternativ som passar mig väldigt bra och säkert många andra som har nyare sporthojar.

Folksams alternativ: Du kan ställa av och på hojen hur mycket du vill.
Påställd helförsäkrad:68kr/dag
Avställd garageförsäkrad: 15kr/dag

Det går väldigt smidigt att ställa på och av hojen via internet och om vi är riktigt ärliga, även de som kör mycket hoj/år, så står den ändå mestadels i garaget.
Varför ska man då behöva betala dyrt för dom dagarna??
Jag fick visserligen ha 2 månaders helförsäkring(ca 4000kr) på kontot som folksam drog via autogiro när försäkringen skulle börja gälla i april månad.
Sedan får jag brev hemskickat i slutet av varje månad om de kommer dra pengar och i så fall hur mycket. Mina 4000 räckte till slutet av augusti, då ville de ha 2000 till, vilket borde räcka länge med tanke på att säsongen börjar gå mot sitt slut och min pärla mestadels är avställd.

Angående vem din hoj ska stå på, så är det naturligtvis smidigast och bäst att ha den på dig själv, och med ovanstående försäkring borde inte det vara några problem ekonomiskt sett alltså jämfört med andra försäkringar.

Om du nu tänker skriva hojen på någon annan, så MÅSTE du vara skriven på samma adress som den personen, annars bäddar du för stora problem den dagen du krachar!!!
 

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.


Det går bra att skriva på någon annan på en del bolag det är bara att fråga, men självrisken blir högre.

Jag står på min brors hoj det är inga problem, han har trygg hansa.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
John_Doe skrev:
Synnerligen dålig idé.
Eller så får du åka trafik och ge blanka fan i att klota :rolleyes:
... och om du smäller in i ngn annan, fordon och/eller människa, vem pröjsar..?
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Kör på halvförsäkring och ge sjutton i att krasha bara.

Jag kör halv på båda mina cyklar.



Niclas
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Veratio skrev:
Kör på halvförsäkring och ge sjutton i att krasha bara.

Säg det till rådjuren etc. :näsblod Själv var jag nära att köra av vägen då jag blev attackerad av en rovfågel :kocko fågel

Kostad: Länsförsäkringar, hel/hel, gäller även allmänna bankörningar och 3000 i självrisk. Är alltid påställda.

Min hoj sv 650 -05: 4500, s.k tjejförsäkring

2fast4some:s GSX R 1000 -01: 8000, 31 år, aldrig kraschat etc, körkort i 15 år. 24+försäkring.

Sv 1000 -03: 110000

FZR 1000 -93: 3000 (dock hel/halvår)
 
Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Om du har bra koll på din pengar har du ju alternativet att köpa halv/trafik och lägga mellanskillnaden gentemot helförsäkring i spargrisen. Sedan tömmer du spargrisen när du vurpar.
Tanken är alltså att du har pengar kvar till däck, ny hoj och solsemester om du håller dig på hjulen, vilket du inte har med försäkringen.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har en fråga till er när det gäller skenförsäkring.

Tycker ni att det är mer ok att skenförsäkra ifall man bara kör trafik eller halvförsäkring jämfört mot helförsäkring?

Jag anser att det är en stor skillnad på att skenförsäkra ifall man bara har halvförsäkring jämfört mot ifall man har helförsäkrat.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Visst, rent spontant så sticker det mer i ögonen att skenförsäkra hel.
Sken-hel-igt
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
bmwjohan skrev:
Jag har en fråga till er när det gäller skenförsäkring.

Tycker ni att det är mer ok att skenförsäkra ifall man bara kör trafik eller halvförsäkring jämfört mot helförsäkring?

Jag anser att det är en stor skillnad på att skenförsäkra ifall man bara har halvförsäkring jämfört mot ifall man har helförsäkrat.

Bågen ( matriella skador ) kan jag tänka mig är billig att ersätta i sammanhanget, däremot en personskada kostar pengar...

Säg att du ( eller den du krockar med/ skjutsar ) blir invalidiserad på ett eller annat sätt och försäkringsbolaget ska ersätta dig/dem för lång tid framöver pga att du/de inte kan jobba osv det kostar flis det!

Så nej det är inte mer "ok" att skenförsäkra med "bara" trafik istället för hel gentemot oss andra...
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Smart, jag tänkte mest på dyra kåpor osv men givetvis är allvarliga personskador i en helt annan prisklass.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nån skrev i en annan tråd att 96% av det som utbetalas i samband vid mc-olyckor är personskador.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tänkte mest på dyra kåpor och sånt jag också. då kan man direkt konstatera att det är lika illa att bara skenförsäkra en trafik som en hel.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
CeltaniC skrev:
1000:- extra!? skojar du med oss/mig/alla!? tror du personerna som skenar gör det för att spara en unka tusing! :va utan snarare 10 lappar!

/Cel

Om du hade läst inlägget du citerade ser du att det står 1000:- i MÅNADEN. Den som pröjsar mer än 10.000 i månaden för en MC-försäkring borde nog genomgå skiktröntgen :D
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
litet hastigt inlägg ang "skenförsäkring" i vissa av fallen kan bero andra saker än att bara komma undan med billigare försäkring... kan även handla om familjen och arv...osv.. bara så nit vet! :tomten
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag läste tidigare i tråden att det finns försäkringar som gör att alla i hushållet får köra mcn, men kan man då ställa hojjen på t.ex. mamma som inte har något mc kort? Man måste ju få äga och försäkra en hoj även fast man inte har kort för det?

Kollade runt gällande försäkringar, när jag ringde till folksam ville de ha 11.000kr / månad helförsäkrat för en cbr 600 -99.. helt sjukt.. :kocko
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top