Skriva försäkring på annan person?

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.

16' på en gsxf... nänänä du har blivit lurad..
jag fick 3500 hel hel när den stog på mig..(köpte dock inte den hojen)
19 år haft tungt kort i 6månader...lätt i tre årca...
kolla vidare.... kollat på bilsport och mc?
 

Nicks

LIVE ON THE EDGE
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Sala
Hoj
hojlos
Tja ba!!

Folksam har en försäkring som heter kort å gott "BAS" då får vem som helst köra hojen även om din far står som ägare :)
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
pucko skrev:
Ja självklart är det att föredra.
Men då får man oxo fråga sig om det är värt att slänga upp en massa pengar,
på en hoj man egentligen inte vill ha.

Nej, då får man väl helt enkelt låta bli då och köpa en sparkcykel istället.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nicks skrev:
Tja ba!!

Folksam har en försäkring som heter kort å gott "BAS" då får vem som helst köra hojen även om din far står som ägare :)
Nej nej nej nej, nej NEJ! nej nej nej!!! Nej och åter NEJ!
 

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
sthlm
Hoj
modifierad r1-99
HanneZ skrev:
Nej nej nej nej, nej NEJ! nej nej nej!!! Nej och åter NEJ!

Jag har själv min r1-99 skriven på mig (25år). När jag täcknade försäkringen hos folksam frågade jag om jag fick låna ut den, vilket de inte hade något emot. Frågade då om jag fick ställa den på min mor, inga problem det heller, fick jag till svar... Vem som helst får alltså köra min hoj, oavsett vart personen är skriven (och JA försäkringen täcker).

Nu har jag den skriven på mig iaf, mest för att jag delar mångas åsikt om att det faktiskt är jag som brukar hojen o inte min 50åriga mamma.

//Bror duktig :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Steken skrev:
Jag har själv min r1-99 skriven på mig (25år). När jag täcknade försäkringen hos folksam frågade jag om jag fick låna ut den, vilket de inte hade något emot. Frågade då om jag fick ställa den på min mor, inga problem det heller, fick jag till svar... Vem som helst får alltså köra min hoj, oavsett vart personen är skriven (och JA försäkringen täcker).

Nu har jag den skriven på mig iaf, mest för att jag delar mångas åsikt om att det faktiskt är jag som brukar hojen o inte min 50åriga mamma.

//Bror duktig :tummenupp
Ja dom som säljer försäkringar är hyfsat dumma eller kör med fultrick för att få dig att tro att allt är ok. Kolla Zee's tråd om vad han blev lovad och vad som sen hände.

Alla får köra din hoj men att "skriva över" på nån annan är antagligen t.o.m. olagligt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gustav1 skrev:
Det blir ju billiggare """" :kocko

men vart är felet, om det inte är något fel med att göra så varför skulle han inte kunna göra det? Eller jobbar du med försäkringar och vet bättre!

Helt otroligt hur 4 sidor kan bli skrivna på mindre än 1 dygn:D vilken grej att skriva om :banana

Hannez:

vad man kan få fram ur den tråden är att du försöker göra ett förhör mot killen som lånat sin mammas bil :kocko

Tror viserligen allt blir lättare om man lever under samma tak....
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Steken skrev:
Jag har själv min r1-99 skriven på mig (25år). När jag täcknade försäkringen hos folksam frågade jag om jag fick låna ut den, vilket de inte hade något emot. Frågade då om jag fick ställa den på min mor, inga problem det heller, fick jag till svar... Vem som helst får alltså köra min hoj, oavsett vart personen är skriven (och JA försäkringen täcker).

Nu har jag den skriven på mig iaf, mest för att jag delar mångas åsikt om att det faktiskt är jag som brukar hojen o inte min 50åriga mamma.

//Bror duktig :tummenupp

Ta den diskussionen med en skadereglerare när hojen ligger i diket. Lycka till.
 

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
sthlm
Hoj
modifierad r1-99
HanneZ skrev:
Ja dom som säljer försäkringar är hyfsat dumma eller kör med fultrick för att få dig att tro att allt är ok. Kolla Zee's tråd om vad han blev lovad och vad som sen hände.

Alla får köra din hoj men att "skriva över" på nån annan är antagligen t.o.m. olagligt.


Har jag missat något? Varför skulle det vara olagligt att skriva över hojen på morsan???

t-rex skrev:
Ta den diskussionen med en skadereglerare när hojen ligger i diket. Lycka till.

Kan tillägga att jag bara har halvförsäkrat.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Steken skrev:
Har jag missat något? Varför skulle det vara olagligt att skriva över hojen på morsan???



Kan tillägga att jag bara har halvförsäkrat.

läs Zee tråd om inbrott i hans bil så fattar du vad en moralkärring är
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Steken skrev:
Har jag missat något? Varför skulle det vara olagligt att skriva över hojen på morsan???
Kan tillägga att jag bara har halvförsäkrat.

Därför att du har godkänt försäkringsbolagets regler i och med att du tecknar försäkringen. Där har på hedersord intygat att du är en huvudsakliga brukaren av fordonet.

Din morsa ljuger om hon tecknar en försäkring på den hojjen hon aldrig kör och du alltid kör, och då har bolaget rätt att neka ersättning.

Visste du inte om det här, eller bor du bara jävligt långt ute i skärgården ?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Steken skrev:
Har jag missat något? Varför skulle det vara olagligt att skriva över hojen på morsan???



Kan tillägga att jag bara har halvförsäkrat.
Vad är bilregistret till för då? Om man nu får skriva in vad fan som helst?
 
Last edited:

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
sthlm
Hoj
modifierad r1-99
Lugna sig nu.

Jag undrade bara ur lagens mening om det skulle vara olagligt...

Det jag ville säga var bara att det är många här inne som "tror" sig veta, t.ex han som skrev nej,nej,nej,nej,nej,nej,nej, på någons inlägg om foksams BAS. Det är väl inte mycket att orda om, kolla med era försäkringsbolag så vet ni vad som gäller.

Jag gör inget fel, har ju för f-n hojen på mig själv just för att det är jag som brukar den. Men jag är typ den ända av mina polare som gör det...

Om ni inte fattade det så var det med ironi som jag skrev "bror duktig"...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Steken skrev:
Jag gör inget fel, har ju för f-n hojen på mig själv just för att det är jag som brukar den. Men jag är typ den enda av mina polare som gör det...

Såh, fina krejjer. Det är ju bra att du har hojjen på dig själv. Men vad tycker du om att betala lite mer premie, så dina polare ska kunna ha lite billigare premie? Kan tänka mig att dom står för fikat när ni är ute o kör :banana
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Steken skrev:
Lugna sig nu.

Jag undrade bara ur lagens mening om det skulle vara olagligt...

Det jag ville säga var bara att det är många här inne som "tror" sig veta, t.ex han som skrev nej,nej,nej,nej,nej,nej,nej, på någons inlägg om foksams BAS. Det är väl inte mycket att orda om, kolla med era försäkringsbolag så vet ni vad som gäller.

Jag gör inget fel, har ju för f-n hojen på mig själv just för att det är jag som brukar den. Men jag är typ den ända av mina polare som gör det...

Om ni inte fattade det så var det med ironi som jag skrev "bror duktig"...
Man får låna ut vilken hoj som helst till vem som helst, inget snack om saken. Men man får inte ställa en hoj på vem som helst. Även skattemyndigheten etc. lär väl vara intresserade eftersom värdet kan vara ganska högt...
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
MattE. skrev:
Jag snackade med dom och sa som det var att den har mycket högre ursprungseffekt
och att den är strypt till 25kw då sa hon att det var helt okej och jag kommer inte att få några problem vid ev. olycka.

:va :va när jag försäkrade min hoj hos folksam så gick dom efter ursprungs effekten! dom var tvugna att göra det sa dom! även fast den var strypt på pappret
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Steken skrev:
Lugna sig nu.

Jag undrade bara ur lagens mening om det skulle vara olagligt...

Det jag ville säga var bara att det är många här inne som "tror" sig veta, t.ex han som skrev nej,nej,nej,nej,nej,nej,nej, på någons inlägg om foksams BAS. Det är väl inte mycket att orda om, kolla med era försäkringsbolag så vet ni vad som gäller.

Jag gör inget fel, har ju för f-n hojen på mig själv just för att det är jag som brukar den. Men jag är typ den ända av mina polare som gör det...

Om ni inte fattade det så var det med ironi som jag skrev "bror duktig"...
Eftersom det har varit så många som har skenförsäkrat så har försäkringsbolagen börjat försöka få kontroll på detta.
Det kan de göra genom att det finns en del i försäkringsavtalet som säger att man bara kan försäkra det man verkligen äger. Kallas för ekonomiskt intresse.
Endast den med det ekonomiska intresset i objektet kan försäkra det.
Du kan t.ex inte försäkra grannens dyra Rembrandt tavla och sen plocka ut en summa pengar om den blir stulen.
Detsamma gäller din hoj. Din mamma kan inte försäkra din hoj.
Bara för att den står skriven på ens mamma i bilregistret betyder inte att hon verkligen äger den, eller hur?

Detta har diskuterats otaliga gånger, framförallt under försäkringsforumet, och det är inget vi har hittat på eller tror oss veta.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top