Skriva försäkring på annan person?

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Ok, jag tog mig lite tid till att läsa fler inlägg.

Jag har jobbat alldeles för många år med försäkringar (i olika bolag) så jag tycker mig ha hyffsad koll även om jag inte längre är i branschen.

Till alla er som funderar på att skenförsäkra - tänk om!!
Det är inte bolaget ni lurar - det är er själva!! Som jag skrev ovan så är vilken liten sketpremie som helst meningslös om den kanske ändå inte gäller!!

Och som någon skrev innan: om ni ringer och frågar och får olika svar så kan jag säga att det är så ibland. Pratar man med olika personer på t ex bolagens kundtjänst så får man alldeles för ofta olika svar. Jag vet. Alla är tyvärr inte proffs. Det gäller vilken myndighet som helst. Det är nog sällan med flit utan den "mänskliga faktorn". Den som vet för lite tror sig ibland veta allt...

Det viktiga är tyvärr inte just vilket svar du får när du ringer utan vad försäkringsvillkoren säger. Vid inträffad skada räcker det inte med att hävda att en kundtjänstare sagt fel. Har du betalt premien så har du indirekt accepterat försäkringsvillkoren. I dem kan det finstilta läsas som skulle ta allt för lång tid att dra per telefon, så det lönar sig att ta reda på det innan. Det är bättre att du läser villkoren, annars kanske du får vara utan hoj om den blir stulen...

Vill man komma "billigt" undan så är det i så fall lite mer wild-and-crazy att bara betala för trafikförsäkring. Visst...lägger du hojen så får du reparera hojen efter egen plånbok, men du har ju i alla fall inte betalat för vagnskada som inte gäller... :va

(Om någon undrar varför man inte får skenförsäkra så är anledningen enkel;
Rättvis premiesättning. Försäkringsbolagen har ett antal olika premie-grundande faktorer som påverkar vilken premie som just du ska betala för just din hoj och för det område du bor i tex. Allt grundar sig att man försöker få fram en så rättvis premiesättning i förhållande till skadeutfall som möjligt. Har du en snabb, ny sporthoj, du är ung och bor i ett område tex storstad där det finns många hojtjuvar så visar sannolikt bolagens skadestatistik att risken för skada tex trafik-, stöld-, eller vagnskada är större för dig än för en äldre person som bor på landet o har en gammal häck utan större värde som inte går att köra så fort. Det "rättvisa" då är att du får betala för den skaderisk som du, din hoj, erfarenhet och bostadsområde representerar.)

//Robban
 
Last edited:

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Dee_cati skrev:
"garage-försäkring" kallas det oftast och det innebär att du har hojen försäkrad mot stöld och brand och liknande saker men ingen trafik ingår. Du får med andra ord inte bruka hojen med endast garageförsäkringen. Det är avsevärt mycket billigare än att ha den påställd, skulle tippa på att det kostar runt 20-30% av ordinarie försäkringspremie.

Anledningen till att det inte är populärt med "skenförsäkring" är för att alla som betalar dyrt för sina hojars försäkringar anser att det drabbar dem då det ingår mindre pengar till f-bolagen iochmed mindre premier och med så stort antal olyckor så blir premierna högre. Så de har rätt, om alla skulle försäkra sina hojar ordentligt så skulle det bli lite billigare men fortfarande inte lika billigt som att ha hojen ståendes på mamma/pappa eller dylikt.
Tänk också på att om det du gör är en verklig skenförsäkring, alltså där du vet om att du bluffar, så ska du vara medveten om att du kan bli helt utan ersättning alternativt återbetalningsskyldig om något skulle inträffa och de kommer på hur det ligger till.
Så i vissa fall kan det vara värt att betala det dubbla, men samtidigt förstår jag dem som köper en R1:a och märker sen att försäkringen för ett år kostar lika mycket som hojen är värd i värsta fall. Då kanske man ska fundera över valet av hoj eller så chansar man. Trafik är ju en lösning men trist om den blir stulen eller kvaddad.

Vad det gäller 25kw-reglerna så verkar de vara luddiga men jag tror ingen försäkrar på 25kw längre. Inte ens när jag försäkrade min ducati för 4 år sedan som var strypt fick jag betala mindre utan de gick på fulleffekt.
Sockenbolagen i Torsåker försäkrar på 25 kw = skitbilligt
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Zlide skrev:
Jag har jobbat alldeles för många år med försäkringar (i olika bolag) så jag tycker mig ha hyffsad koll även om jag inte längre är i branschen.

Bra! Då kan man passa på att fråga lite krejjer.

Får man ställa av och på sitt fordon jättemycket så att fordonet bara är påställt när man kör, och alla andra tider bara har det "garageförsäkrat" ?

Bra inlägg för övrigt. Dom borde dra det på körskolorna när man tar körkort. Lite som att lära sig torka sig innan man skiter.
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
Pejo skrev:
Bra! Då kan man passa på att fråga lite krejjer.

Får man ställa av och på sitt fordon jättemycket så att fordonet bara är påställt när man kör, och alla andra tider bara har det "garageförsäkrat" ?

Bra inlägg för övrigt. Dom borde dra det på körskolorna när man tar körkort. Lite som att lära sig torka sig innan man skiter.


Det är precis så jag gör, alltså har hojen påställd bara de dagarna jag är ute och kör, all övrig tid är den avställd.

Jag skrev ett inlägg tidigare på den här tråden angående detta.
Min R1a är försäkrad hos folksam.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Försäkringsbolag är vinstdrivande företag. Får de en chans att slippa blada av för en kvaddad sporthoj, en kvaddad bil och massa annat så tar de den.

Ju dyrare grejer ju mer energi lägger de ner.

Länk
 

Bjässen

Medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 250 och Yamaha YZF 426:a
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.
Måste vara smidigast och stå på den själv :gnissla
 

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gothenburg
Hoj
ZX-12R SÅLD
ere billigare för dig att "sätta" hojen på mamma, pappa, farmor eller ja vem fean som helst så ere ju bara att göra det. :yoparty
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
MattE. skrev:
Är jag den enda här under 22 som betalar försäkringen själv?
Nej då. Fast man märker ju att det inte direkt verkar höra till vanligheterna att betala för sig själv. Inte många som ens reflekterar över att det är fel att skenförsäkra.

Angående att du fick din försäkrad på 25 kW; jag fick ungefär samma premie som du fick hos Folksam fast hos if på min CBR. Tyckte det lät bra så jag köpte hojen. Saken var bara den att när jag ringde och skulle teckna försäkringen så ville de försäkra den på ursprungseffekten och kostnaden dubblades. Till slut blev det Trygg Hansa för samma peng som if från början ville ha, dock fick jag bara en halv för det priset hos TH. Så som sagt, kolla du upp det där en gång till. Är inte så kul om det visar sig att försäkringen inte gäller den dag man vill utnyttja den.

Var köpte du förresten din hoj? Tror det är den jag funderade på att köpa innan jag bestämde mig för en CBR istället.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Estremo skrev:
Var köpte du förresten din hoj? Tror det är den jag funderade på att köpa innan jag bestämde mig för en CBR istället.


Körde runt 15mil till Kråkshult nära Hyltebruk i Halland :D, ca 5mil norr om Halmstad.

så jag har även provat att köra 120 lagligt :näsblod (trodde jag skulle svimma hela tiden... :rolleyes: )
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
MattE. skrev:
Körde runt 15mil till Kråkshult nära Hyltebruk i Halland :D, ca 5mil norr om Halmstad.

så jag har även provat att köra 120 lagligt :näsblod (trodde jag skulle svimma hela tiden... :rolleyes: )
Japp då är det den. Jag Photoshoppade om den med röd bakdel och guldiga fälgar när jag var intresserad av den. Blev riktigt läckert faktiskt.
 

Ida.J

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Nybro
Hoj
Suzuki GSX 600R
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.

Hej, jag hade också stora problem när jag skulle välja försäkringsbolag. Men du kan alltid kolla med bilsport och MC på adressen www.bilsport-mc.com, :tummenupp
 
Last edited:

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Pejo skrev:
Bra! Då kan man passa på att fråga lite krejjer.

Får man ställa av och på sitt fordon jättemycket så att fordonet bara är påställt när man kör, och alla andra tider bara har det "garageförsäkrat" ?

Bra inlägg för övrigt. Dom borde dra det på körskolorna när man tar körkort. Lite som att lära sig torka sig innan man skiter.

Bolagen har i regel två typer av försäkringar. Den ena där du ställer av/på försäkringen när du vill och den andra en sk "året-runt-försäkring. Den sistnämda är billigare per dag om man jämför med lika många dagar av den första varianten. Kör man hyffsat mycket rekommenderar jag att ta året-runtarn. Då slipper du krånglet med att ställa på o av och behöver inte fundera på att du ska snåla med att köra för att spara pengar. Men visst - blir det inte så många dagar per år så kan det löna sig att krångla. Vissa bolag har angett ett begränsat antal på och avställningar för att man inte ska hålla på och ställa på/av för ofta. Har själv året-runtare så jag är inte så insatt i den vanliga. Min Fazer1000 är rätt billig jmf med riktiga sporthojar. 9000/år helförs i Trygg-H. Dessvärre hade jag bara trafik förra året när jag la omkull den. (Det året var premien 43000 för helförs!!)

//Robban

toca1 skrev:
ere billigare för dig att "sätta" hojen på mamma, pappa, farmor eller ja vem fean som helst så ere ju bara att göra det. :yoparty


Ehh...du har inte läst inläggen va?? :va

//Robban
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Enklast av allt är väl att fråga försäkringbolagen när man pratar med dem? Fråga rent ut vad som gäller kring att försäkra på någon annan än dig själv. Man behöver ju inte alltid uppge sitt namn när man rekar försäkringar... (har förstått att de gärna gör inofficiella noter om ens kontakter med dem som befintlig kund iaf)

Så länge fb godkänner försäkringsvillkoren kan ingen här inne säga att det är förkastligt, även om det innebär att hojen är skriven på mor, far eller din farfars aska.
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Måste man ha garageförsäkring???

Lånar tråden lite..
Jag har Folksam och i år har jag endast kört mer trafikförsäkring, nu är det dags att ställa av. Men jag har ingen lust att betala någon garage försäkring pga att den är ganska dyr sist jag pratade med Folksam. Dessutom har jag kört utan försäkring mot brand mm hela sommaren, så varför måste jag betala för det under vinten. Jag kan ha rört ihop det hela, men vad är det för skillnad på halvförsäkring & garageförsäkring förutom att jag få köra hojen med trafikförs...
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Henken78 skrev:
Jag har Folksam och i år har jag endast kört mer trafikförsäkring, nu är det dags att ställa av. Men jag har ingen lust att betala någon garage försäkring pga att den är ganska dyr sist jag pratade med Folksam. Dessutom har jag kört utan försäkring mot brand mm hela sommaren, så varför måste jag betala för det under vinten. Jag kan ha rört ihop det hela, men vad är det för skillnad på halvförsäkring & garageförsäkring förutom att jag få köra hojen med trafikförs...

ojoj,
för att du skall få köra med hojen MÅSTE du ha TRAFIKförsäkring.
När hojen är avställd MÅSTE du INTE ha nån försäkring alls.
Om du vill ha lite mer än ansvarsförsäkring som trafikförsäkringen är, tex stöld, brand och bärgning så kallas det halv-försäkring. Om du sen vill ha samma skydd när hojen är avställd så kallas det garage-försäkring men den MÅSTE man INTE ha.
Om du kör omkring med bara trafik som du skriver så verkar det ju bara konstigt om du skulle vilja höja försäkringskyddet när du INTE kör....
Köp det skydd du VILL ha av försäkringsbolaget inte det de vill sälja till dig.....
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Ja det är klart att jag vet att jag måste ha trafikförsäkring vilket jag även har, på mig. Men det var just det här med årspremier och sånt jag menade, när jag ringde runt och frågade efter priser så fick jag oftast priser beräknat på ett år. Medför det är jag kan få problem vid avställning när jag meddelar försäkringsbolaget att jag inte vill vara försäkrad någe mer?

Och den fan som snor eller tänder eld på min hoj blir det synd om... :fatta!
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Henken78 skrev:
Men det var just det här med årspremier och sånt jag menade, när jag ringde runt och frågade efter priser så fick jag oftast priser beräknat på ett år. Medför det är jag kan få problem vid avställning när jag meddelar försäkringsbolaget att jag inte vill vara försäkrad någe mer?

Nix, inga problem. Är hojen avställd finns det inget som säger att du måste ha försäkring. Då får du igen överskjutande årspremie. Men säg till om att du vill ha det direkt. Vissa bolag kan låta den innestående premien ligga kvar upp till ett halvår.

//Robban
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Henken78 skrev:
Ja det är klart att jag vet att jag måste ha trafikförsäkring vilket jag även har, på mig. Men det var just det här med årspremier och sånt jag menade, när jag ringde runt och frågade efter priser så fick jag oftast priser beräknat på ett år. Medför det är jag kan få problem vid avställning när jag meddelar försäkringsbolaget att jag inte vill vara försäkrad någe mer?

Och den fan som snor eller tänder eld på min hoj blir det synd om... :fatta!

Årsförsäkring är väl just per hela år dvs du kan inte säga upp den med mindre än att du sålt hojen eller skrotat den. dvs det är ingen idé att ställa av.
När du köpte din försäkring fick du ett avtal där alla villkor står.
Det är lämpligt att läsa det.
Det är det som står där som gäller!
Dvs de svar du får hä eller i nån annan tråd på nåt forum har ingen som helst betydelse, det är bara avtalet som gäller.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Zlide skrev:


Nix, inga problem. Är hojen avställd finns det inget som säger att du måste ha försäkring. Då får du igen överskjutande årspremie. Men säg till om att du vill ha det direkt. Vissa bolag kan låta den innestående premien ligga kvar upp till ett halvår.

//Robban

Dom flesta bolag kräver väl att du har garage/avställningsförsäkring? Och säga upp försäkringen brukar man ju bara få göra på årsförfallodagen... så då återstår bara att "sälja" hojen, dvs göra ett ägarbyte.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top