Skriva försäkring på annan person?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det är bara att fråga efter en försäkring där du kan ställa av den.

Garageförsäkring:

Trygghansa - 58kr/månad
IF - 18kr/månad
Folksam - ca 51,6kr/månad (619kr/år)
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Anledningen till att det inte är populärt med "skenförsäkring" är för att alla som betalar dyrt för sina hojars försäkringar anser att det drabbar dem då det ingår mindre pengar till f-bolagen iochmed mindre premier och med så stort antal olyckor så blir premierna högre. Så de har rätt, om alla skulle försäkra sina hojar ordentligt så skulle det bli lite billigare men fortfarande inte lika billigt som att ha hojen ståendes på mamma/pappa

Ok. Jag förstår!

så om jag förstå det rätt så den årspremie du får på trygghansa är de får betala??

Förstår inte riktigt?

Det är bara att fråga efter en försäkring där du kan ställa av den.

Jo men om man har den i mycket tryggt förvar då den är avställd känns det ju onödigt att lägga pengar på en sådan försäkring.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Pelleh skrev:
Förstår inte riktigt?
man får en offert, t ex 10000kr/år.. om man inte kan ställa av den så är det det man får betala också



Pelleh skrev:
Jo men om man har den i mycket tryggt förvar då den är avställd känns det ju onödigt att lägga pengar på en sådan försäkring.

det kostar inte mer att ha en sån försäkring, det är oftast bas-försäkring där det tillåts,
försäkringar där det inte tillåts brukar ha extra-saker t ex bärgning oavsett anledning (bensinstopp etc. som inte tillåts som anledning annars).

och då är det bättre att betala ca 50 spänn den månaden som den är avställd istället för 800 eller hur?

i garageförsäkring ingår alltså stöld (och någon mer säkert, kan nog variera)
så det är inte så att den är oförsäkrad om du trodde det.
men du får inte ersättning om något skulle hända (i trafik) när den är avställd.
 
Last edited:

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ska man lägga till en garageförsäkring så kostar det ju extra.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Pelleh skrev:
Ska man lägga till en garageförsäkring så kostar det ju extra.


Nej, när du ställer av den så byts din hel/halv-försäkring automatiskt till
en garageförsäkring, tills du ställer på den igen då byts det automatiskt tillbaka igen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Pelleh skrev:
Ska man lägga till en garageförsäkring så kostar det ju extra.
Ja jämfört med att inte ha någon ja...

Jag förvarar min mc på flera olika ställen under vintern, jag tror det minskar riskerna för stöld :)
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Okej! Då är det ju andra bullar. Jag trodde det var utöver den vanliga försäkringen också.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
TTudor skrev:
men det står ju att den är års baserad?
dom ger fan i om du ställer av hojen du betalar årspremien,
och större delen av årspremien debiteras under högsäsong?
läs här, http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7665.html#118676


Jag ser vad du skrivit där men den infon fick jag inte när jag ringde,
jag skulle inte ha tecknat försäkring på internet, man ringer och pratar med en person istället.

Kan ju vara att dom har olika försäkringar för mc.

iallafall, det var inte vad dom sa till mig, och jag vet en som har sin försäkrad hos trygghansa och han kan ställa av och på den. (och få garageförsäkring då under den tiden).
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Pelleh skrev:
Hur kommer det sig? Bara undrar...

Enkelt. Eftersom varenda en som skenförsäkrar parasiterar på de som försäkrat sin MC ärligt. Det är inte försäkringsbolaget ni blåser på pengar, det är oss andra.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
MattE. skrev:
Jag ser vad du skrivit där men den infon fick jag inte när jag ringde,
jag skulle inte ha tecknat försäkring på internet, men ringer och pratar med en person istället.

Detta är trygghansa och du hade väl försäkrat med folksam?
Det är väl annorlunda företag till företag
 

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
a jag får ringa och höra med dom, lika bra att teckna en garage försäkring med det samma så man slipper ha hojen under kudden,
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
TTudor skrev:
a jag får ringa och höra med dom, lika bra att teckna en garage försäkring med det samma så man slipper ha hojen under kudden,


Man tecknar inte en garageförsäkring.

du tecknar trafik, halv eller helförsäkring, sen när du ställer av hojen
så får du automatiskt en garageförsäkring.


Ring ditt bolag och fråga om du kan ställa av och på hojen, säger dom ja så är det bara fritt fram.
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
TTudor skrev:
ätt så den årspremie du får på trygghansa
är de får betala?? dom kan ju inte tvinga en att ha hojen påställd man måste väl kunna ta av en försäkring=?

De tvingar dig inte att välja deras försäkring. De dikterar villkoren och sen är det upp till dig om du tycker de passar dig. Vill du ställa av din hoj och ha den garageförsäkrad, välj nåt annat än TH då! De väljer vilka hojar, bilar eller vad du vill som de bedömer som säkerhetsrisker och sätter högre premier på dem så är det mindre risk att de ska behöva försäkra dem.... Trist men sant! Även om det är reglerat i lag att de aldrig får neka någon till försäkring har de den möjligheten att sätta så höga premier att i verkligheten blir det som att neka då ingen väljer dem....
 

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
om de nu skulle vara så att de som står på sidan gäller, så kan man ju inte räkna ut premien för dom månaderna man kör för det står att dom debiterar störe belopp på hög säsongen, så då kan man ju inte dela årspremien med 12 och tro att man ska betala för de gånger månader man har dne påsätälld,
kan ju vara så att dom debiterar 4 k i månaden på sommaren och mindre på vintern

skit samma bara att ringa och höra,




Bas_Rutten skrev:
De tvingar dig inte att välja deras försäkring. De dikterar villkoren och sen är det upp till dig om du tycker de passar dig. Vill du ställa av din hoj och ha den garageförsäkrad, välj nåt annat än TH då! De väljer vilka hojar, bilar eller vad du vill som de bedömer som säkerhetsrisker och sätter högre premier på dem så är det mindre risk att de ska behöva försäkra dem.... Trist men sant! Även om det är reglerat i lag att de aldrig får neka någon till försäkring har de den möjligheten att sätta så höga premier att i verkligheten blir det som att neka då ingen väljer dem....
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
TTudor skrev:
om de nu skulle vara så att de som står på sidan gäller, så kan man ju inte räkna ut premien för dom månaderna man kör för det står att dom debiterar störe belopp på hög säsongen, så då kan man ju inte dela årspremien med 12 och tro att man ska betala för de gånger månader man har dne påsätälld,
kan ju vara så att dom debiterar 4 k i månaden på sommaren och mindre på vintern

skit samma bara att ringa och höra,


Gäller för min hoj.


Trygghansa

Halv 6158

770/månad (april - september)
401/månad (oktober, mars)
184/månad (november - februari)

Garage 58/månad
 

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Ort
sverige
Hoj
R46 05:a
okey då är det bara att fråga hur mycket dom ska ha för månaderna man kör sen räkna garagförsäkring premien för resterande månader,


MattE. skrev:
Gäller för min hoj.


Trygghansa

Halv 6158

770/månad (april - september)
401/månad (oktober, mars)
184/månad (november - februari)

Garage 58/månad
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Pelleh skrev:
Har kollat runt på försäkringar. Det billigaste jag har hittat än så länge är hos trygghansa och där kostar det 16000 per år för helförsäkring. Har då kollat upp för en gsx-f 600.
En annan grej som jag fick reda på är att försäkringsbolagen ej tar hänsyn till om bågen är strypt. De mäter ändå från ursprungseffekten, surt alltså.
Är det någon som kan rekommendera något försäkringsbolag?

och

kan man skriva försäkringen på t.ex. mamma eller pappa och vara på rätt sida om lagen?

Tackar på förhand.

Synnerligen dålig idé. KOlla på zatzy lite om skenförsäkring och hur många som blivit utan ersättning pga sådant.

Desseutom klassas det som ljusskygg verksamhet.. Klarar du inte försäkringen har du inte råd helt enkelt..

Eller så får du åka trafik och ge blanka fan i att klota :rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top