Skriva insändare från sh.com

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Tänkvärt i sommar!

Ja, då är våren äntligen här. Med hundbajs, solglasögon, värme och så vi. Vi som lever våra liv i två perioder. På vintern putsar vi våra älskarinnor och älskare, Vi ser på lärorika filmer, läser och drömmer oss tillbaka till den föregångna underbara varma årstiden. Vi lär oss om hur vi skall kunna göra det bättre, säkrare och roligare till nästa årstid. Vi planerar när vi skall gå på våra utbildningar och hur vi skall bete oss.

Vi är tillbaka. Vi som brinner för att få ta ut våra älsklingar ur vinterdvalan, ut ur garaget där vi svettats och svurit för skruvar som saknas, olja som inte går att få bort osv.

Vi är vanliga människor som har en passion. Vi har familjer och jobb, barn, skola och en helt fantastisk hobby. Dyr, men helt fantastisk. Se dig om i din omgivning, jag kan lova dig att det finns någon som delar denna fantastiska hobby med mig. Någon på gymmet, din sons kompis pappa eller någon på kontoret. Vi finns överallt!

Varför jag skriver detta är för att jag vill uppmärksamma alla som någon gång befinner sig i trafiken. Jag vill att vi skall värna om varandra. Efter min första säsong i fjol så var jag vid flera tillfällen på väg att bli påkörd. En man stannade inte för stopplikt, jag vet att han såg mig för vi hade ögonkontakt. Han struntade helt enkelt i det. Bilister som byter fil utan att använda blinkers (färdriktningsvisare). Hur skall vi som ”inte syns i trafiken” kunna läsa era tankar om att ni tänker byta fil? Vi har förlorat många vänner, bekanta, bekantas bekanta på grund av att andra gör misstag. Ja, vi gör också misstag, vi överskrider gränser och vissa lever om mer än andra, men vi är de mest pålästa i trafiken. Vi uppdaterar våra kör kunskaper varje år. Vi använder oss inte alltid av en trafikskola, men på en parkering, i ett industriområde eller liknande övar vi för att bli bättre, lära oss mer och förstå trafiken och fordonet vi kör på mer. Hur många bilister gör det? Hur många ställer bilen hemma då de har ont i huvudet eller har feber, då kroppen säger att man inte borde ge sig på något så koncentrationskrävande som trafiken. Jag gör det, jag ställer mitt fordon och väntar tills jag vet att jag klarar av trafiken. Tills jag vet att jag kan fokusera till 100 % på vad jag och alla i min trafiksituation gör. För jag vet att som bilist eller lastbilschaufför behöver jag inte fokusera så mycket som när jag måste läsa av trafiken tio gånger mer, åt mig och alla omkring mig.

Under vintern har jag varje gång jag gett mig ut i trafiken gjort en god gärning; jag har släppt förbi en annan bilist fast jag har förkörsrätt enligt höger regeln. Jag har visat i rondeller vart jag skall köra ut ur rondellen och vet ni vad, folk har tackat mig, jag har gjort någon glad genom att visa vart jag är på väg. Om vi alla hjälps åt och gör en god handling i trafiken varje gång vi befinner oss i den så kommer det bli mycket roligare att vistas i den, vi kommer att tacka varandra och lämna ett leende på varandras läppar. Använd er av blixtlåsmodellen och lämna avstånd i trånga passager så bilar kan lätt glida in istället för att kasta sig in. Det kommer att gynna alla som vistas i trafiken. Visst du kanske förlorar fem sekunder på det, men tänk på dem som vinner fem minuter på det och alla köer som vi slipper!

Visa hänsyn i trafiken så kommer vi få ner antalet olyckor, vi kommer att må bättre och alla kommer att trivas med det. Även vi hemska omänskliga puckon och idioter till motorcyklister, som egentligen kan vara vem som helst i din omgivning.

28-åriga Pippi med en dotter på 6 år…

Finns en tråd om detta oxå... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149409

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Följande skickat till Corren:

Hej medtrafikanter!
Vi motorcyklister kan med glädje berätta att motorcykelsäsongen snart är igång!

Detta gör vi för att påminna våra medtrafikanter om att vi nu också kommer att finnas på vägarna. Vi hoppas på detta vis förebygga olyckor. Det är inte bara ni bilister som kanske har glömt oss, några av oss är kanske lite "på grönbete" också.

Hoppas att vi räddar minst ett liv på detta sätt.

Krama varandra i trafiken.

Hälsningar från
Sporthoj.com:s cirka 30000 medlemmar

exakt den texten fanns på insändarsidan i Karlskoga Tidningen idag.

snyggt jobbat (vem som nu skickade in den)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Då var det dags igen! Skickat till Östersundsposten och Länstidningen:

Hej Medtrafikanter!
Vi medlemmar på www.sporthoj.com, Sveriges mest kompletta diskussionsforum för motorcyklar, kan med glädje berätta att motorcykelsäsongen är igång! Detta gör vi för att påminna om att vi finns på vägarna igen, glada och ystra! Nu har vi varit osynliga, infrusna och olyckliga hela vintern. Vi är ringrostiga och ivriga att få komma ut i vårsolen! Det är lätt att ta miste på en moped och en motorcykel, kommentaren "jag trodde det var en moped" uttalas alltför ofta efter en allvarlig olycka. Se till att det inte är du som behöver säga det! Hoppas att vi räddar minst ett liv på detta sätt!

Krama varandra i trafiken,

www.sporthoj.com:s medlemmar

.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag har skickat samma text till Mitt i i Upplands Väsby
Får hoppas dom tar med det.

/Liwa1

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Detta måste vara bland det bättre förebyggande initativet från sporthoj.com's sida!

Dock ska det inte vara enskild motorcyklists ansvar att se till att lokaltidning mm trycker insändarna i tidningarna. Kan inte Swedie ke SMC en känga i röven så de gör nåt för medlemsavgiften? Detta är ju precis sånt som de kan göra på ett mer organiserat sätt än medlemmar på sporthoj.com.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Detta måste vara bland det bättre förebyggande initativet från sporthoj.com's sida!

Dock ska det inte vara enskild motorcyklists ansvar att se till att lokaltidning mm trycker insändarna i tidningarna. Kan inte Swedie ke SMC en känga i röven så de gör nåt för medlemsavgiften? Detta är ju precis sånt som de kan göra på ett mer organiserat sätt än medlemmar på sporthoj.com.
Jag sköter ju inte det politiska där direkt, men SMC är med på så många sätt som inte hörs utåt att jag tycker det ska vara obligatoriskt att vara medlem i SMC i dessa tider.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Kan inte Swedie ke SMC en känga i röven så de gör nåt för medlemsavgiften? Detta är ju precis sånt som de kan göra på ett mer organiserat sätt än medlemmar på sporthoj.com.
Har du någonsin brytt dig om att kolla vad de redan gör för medlemsavgiften?

Vilka kämpade mot den höjdsa trafikförsäkringen, vilka kämpar mot vajjerräcken, regskyltar fram, vilka kämpar mot NTF:s galna förslag?

Om du fortfarande tror att de inte gör något kan du ju alltid läsa deras verksamhetsberättelse för 2006-2007

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/årsmöte2007/Verksamhetsberättelsen.pdf

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Följande skickat till Mitti Järfälla

Vi motorcyklister kan med glädje berätta att motorcykelsäsongen snart är igång! Detta gör vi för att påminna våra medtrafikanter om att vi nu också kommer att finnas på vägarna. Vi hoppas på detta vis förebygga olyckor.

Titta gärna en extra gång innan ni åker ut i en korsning eller byter körfält, alla tvåhjulingar är inte en moped!

Det är inte bara ni bilister som kanske har glömt oss, några av oss är kanske lite ”på grönbete” också.

Hoppas att vi räddar minst ett liv på detta sätt. Krama varandra i trafiken.

Sporthoj.com:s
cirka 30 000 medlemmar

Kanske alla kan skicka till sina respektive kommunavdelningar?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag har skickat till

Norrahalland
Kungsbacka Tidning
Kungsbackaposten

:tummenupp :tummenupp

Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har du någonsin brytt dig om att kolla vad de redan gör för medlemsavgiften?

Vilka kämpade mot den höjdsa trafikförsäkringen, vilka kämpar mot vajjerräcken, regskyltar fram, vilka kämpar mot NTF:s galna förslag?

Om du fortfarande tror att de inte gör något kan du ju alltid läsa deras verksamhetsberättelse för 2006-2007

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/årsmöte2007/Verksamhetsberättelsen.pdf
Jag tycker jag har hyffsad koll på vad SMC gör. Jag var själv med och demonstrerade tillsammans med dem på Mynttorget i deras "200%"-kampanj. Dock har jag inte sett att SMC går ut i press/media och meddelar övriga trafikanter om att visa extra hänsyn vid start av MC-säsongen, något som de enkelt skulle kunna styra upp. Ett alternativ är ju att ta lite av de pengar som vi betalar in och göra en reklamsnutt i TV, behöver ju inte kosta för jag om man gör det i nollvisionens anda med NTF och VV bakom ryggen!

Tycker jag idag.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag tycker jag har hyffsad koll på vad SMC gör. Jag var själv med och demonstrerade tillsammans med dem på Mynttorget i deras "200%"-kampanj. Dock har jag inte sett att SMC går ut i press/media och meddelar övriga trafikanter om att visa extra hänsyn vid start av MC-säsongen, något som de enkelt skulle kunna styra upp. Ett alternativ är ju att ta lite av de pengar som vi betalar in och göra en reklamsnutt i TV, behöver ju inte kosta för jag om man gör det i nollvisionens anda med NTF och VV bakom ryggen!

Tycker jag idag.
men du tycker inte att kommentaren "Kan inte Swedie ke SMC en känga i röven så de gör nåt för medlemsavgiften? " är lite orättvis i så fall bara för att de inte gör just denna sak?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
men du tycker inte att kommentaren "Kan inte Swedie ke SMC en känga i röven så de gör nåt för medlemsavgiften? " är lite orättvis i så fall bara för att de inte gör just denna sak?

Klart att den kommentaren kanske inte är helt rättvis...
SMC gör massor, det jag tror att medlemmarna vill är att SMC ska
synas lite mer i varje hem. Och bara en sån sak som att inför varje säsong
skicka ut ett bra brev till landets tidningar kan kanske få lite genomslagskraft.
En positiv bieffekt är att medlemmarna får se svart på vitt att SMC värnar
om dom...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept