skruv / gäng problem

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Peder Rosberg skrev:
Själv skulle jag lyft ur motorn och satt dit någon insatsgänga.
Att gå upp en storlek på bulten är inget alternativ för just det
motorfästet har lätt för att ryka av på R6:an.

låter ju inte alls kul, ska se vad yamaha center säger :3freak

men en insats gänga är inte det typ liknade som att gå upp i storlek på bulten måste man inte borra upp hålet?

helicol ska ju inte vara bra som andersson sa men vart ska man leta efter den andra typen då? :död

enda jag hittade typ va www.paragon-products.com

Last edited:

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
Mr Helmut skrev:
låter ju inte alls kul, ska se vad yamaha center säger :3freak

men en insats gänga är inte det typ liknade som att gå upp i storlek på bulten måste man inte borra upp hålet?

helicol ska ju inte vara bra som andersson sa men vart ska man leta efter den andra typen då? :död

enda jag hittade typ va www.paragon-products.com

Jo det är precis vad det är det...enda riktiga är att kasta ur snurran,svetsa igen hålet och gör ett nytt hål.... eller fixa en gängtapp med 1,25 stigning,rensa ur gängan,sätt i originalbulten med lite hyffs när du drar åt och lite gänglås och lev lycklig i resten av hojjens liv... :D

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
#57 Thundrace skrev:
Jo det är precis vad det är det...enda riktiga är att kasta ur snurran,svetsa igen hålet och gör ett nytt hål.... eller fixa en gängtapp med 1,25 stigning,rensa ur gängan,sätt i originalbulten med lite hyffs när du drar åt och lite gänglås och lev lycklig i resten av hojjens liv... :D

ska sattsa på att ordna en sån gäng tapp nu då, men känns inte som att yamaha center kommer ha det

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
" Här kan man läsa hur allting är och hur det står till med både folk å fä"

( gammalt citat ur fablernas värld) om nu nån kommer ihåg hehe :D

http://www.timesert.com/

Läs om gängbusningen och häpna över hur mycket bättre än helicoil dessa är

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
andersson turbo skrev:

Haha...såna har jag dragit sönder och använder inte längre...använder för den delens skull inte heller helicoil då jag håller med om att dem inte har önskvärd hållbarhet...

:tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
#57 Thundrace skrev:
Haha...såna har jag dragit sönder och använder inte längre...använder för den delens skull inte heller helicoil då jag håller med om att dem inte har önskvärd hållbarhet...

:tummenupp

fattar inte riktigt hur dom där heller funkar och hittar dom inte i sverige:(

bygger dom något då eller?

känns ju som att denna bulst ska sitta lixom ( kraschpucken är monterad i denna)

ska be till gud om att det finns kräm kvar i gängorna:död

genomgående bult med mutter känns ju klart som ett altenativ annars

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Mr Helmut skrev:
ska sattsa på att ordna en sån gäng tapp nu då, men känns inte som att yamaha center kommer ha det

Om Du nu väljer att gänga om hålen så se till att få en gängpressande gängtapp, och inte en skärande gängtapp (används vanligen och är för gängning i stål). Det gängpressande tappen avverkar inget material uta pressar bara materialet till en gänga. Finns att köpa i en välsorterad järnaffär.

Annars kan du fulmeka med koppartråd som du sticker in i hålet och därefter drar in bulten, kanske inte att rekomendera men när våren närmar sig kanske ett nödvändigt ont :rolleyes:

Och sist tvinga in bulten igen o låta skiten skära återigen.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Steinmeister skrev:
Om Du nu väljer att gänga om hålen så se till att få en gängpressande gängtapp, och inte en skärande gängtapp (används vanligen och är för gängning i stål). Det gängpressande tappen avverkar inget material uta pressar bara materialet till en gänga. Finns att köpa i en välsorterad järnaffär.

Annars kan du fulmeka med koppartråd som du sticker in i hålet och därefter drar in bulten, kanske inte att rekomendera men när våren närmar sig kanske ett nödvändigt ont :rolleyes:

Och sist tvinga in bulten igen o låta skiten skära återigen.

har fått hem en gängtapp från yamahacenter nu, ska in till garaget och testa sen

tänkte: rensa gängorna-gängtape- loctite

ska ju dras hårt så får se om de håller

Last edited:

Steinmeister

Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Mr Helmut skrev:
har fått hem en gäng tapp från yamaha center nu, ska in till garaget och testa sen

tänkte: rensa gängorna-gäng tape- loctite

ska ju dras hårt så får se om de håller

Bara att prova.

(gängtapp, Yamahacenter, gängtape) :pannkyss

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Peder Rosberg skrev:
Har du tur så har bulten bara skavt på hylsan eller på ramen när du skruvade
ut den och då har gängerna klarat sig.
Kolla om du kan se några märken i hylsan/ramen om inte så får du nog
riva ner motorn.
Det framgår inte av dina svar, Helmut, om du har kollat detta. Har du? Möjligheten är stor att det är just detta, speciellt om du inte pallat upp under motorn när du försökt dra ut skruven. Detta händer t ex när orutinerade personer (läs jag) försöker dra ut en skruv till svinglänkaget utan att se till att bakhjulet är obelastat antingen av hojens egna tygd eller av svingens och bakhjulets tyngd när hojen är uppallad. Bilden leder tankarna till det eftersom det är lite skräp längst in på skruven och sedan ett rejält lager aluminium mitt på. Det ser misstänkt likt ut faktiskt. Kolla, kolla, kolla, du kan ha tur!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Teddy skrev:
Det framgår inte av dina svar, Helmut, om du har kollat detta. Har du? Möjligheten är stor att det är just detta, speciellt om du inte pallat upp under motorn när du försökt dra ut skruven. Detta händer t ex när orutinerade personer (läs jag) försöker dra ut en skruv till svinglänkaget utan att se till att bakhjulet är obelastat antingen av hojens egna tygd eller av svingens och bakhjulets tyngd när hojen är uppallad. Bilden leder tankarna till det eftersom det är lite skräp längst in på skruven och sedan ett rejält lager aluminium mitt på. Det ser misstänkt likt ut faktiskt. Kolla, kolla, kolla, du kan ha tur!

kolla kolla kolla kan ha tur med vad? menar du att bulten kan funka eller?

jo det är väll som du säger att man kanske ska palla upp även fast att jag tycker det också vore konstigt motorfäste precis framför och bakom så tycker inte det ska bli belastningar på denna bult.

Bulten på andra sidan satt hårt men den släppte ju så fint de gjorde inte denna.

kom inte iväg till garaget i kväll utan blir nog i morgon.

man borde ju få samma styrka med en genomgående eller?

är jävligt less på att man ska få problem med nya cykeln (nya för mig)

Steinmeister

Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Mr Helmut skrev:

jo det är väll som du säger att man kanske ska palla upp även fast att jag tycker det också vore konstigt motorfäste precis framför och bakom så tycker inte det ska bli belastningar på denna bult.

Du kan ju skita i dom? Mina puckar vibrerar loss hela tiden, med eller utan loctite :).

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Steinmeister skrev:
Du kan ju skita i dom? Mina puckar vibrerar loss hela tiden, med eller utan loctite :).

menar du skita i puckarna?

har borrat hål i ena kåpan tror de skulle se lite skummt ut:D

har en ny längre bult som följde med pucken som jag ska testa dra annars tänkte jag försöka be en göra en bult åt mig som jag kan ha genomgående. det är stundens planer

God natt:)

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
andersson turbo skrev:

Har använt dessa (fick av en engelsman i depån)
dom funkar bra !

Dessutom så läste jag på sidan som Mr Stressfläkt här gav oss länken till och där finns ju fingängade Metriska insatser.
Tabellen hittade jag här
http://www.timesert.com/html/mtrcsert.html

Hjulben

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mr Helmut skrev:
Jag menar, som Peder Rosberg skrev i det inlägg jag citerade, att du kanske inte alls har råkat ut för gängpaj utan att aluminiumgeggan på skruven kommer från rullen. Om du inte pallade upp ordentligt under motor när du försökte dra ut skruven så kommer motorns tyngd få skruven att vila på rullen istället för att sitta fritt i rullen. När du sedan drar ut skruven hårt pressad mot rullen kommer gängorna i skruven skära i rullen likt en fil. Comprende?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Gör en egen insert.
En bit mässingstång gänga M16 utvändingt och borra och gänga din önskade dim invändigt. Blir det för nätt så får du gå upp i ytterdim.
Limma insatsen du har gjort "hårt".

Har man lyckat sabba ett gamalt hål, så det till råga på allt elände blivit snett tar man en gängad alustång och drar in i hålet. Plana av ytan, borra ett nytt rakt hål och gänga om i rätt dimension.

955

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Daytona 955
Mutter kanske

Mats757 skrev:
Gör en egen insert.
En bit mässingstång gänga M16 utvändingt och borra och gänga din önskade dim invändigt. Blir det för nätt så får du gå upp i ytterdim.
Limma insatsen du har gjort "hårt".

Har man lyckat sabba ett gamalt hål, så det till råga på allt elände blivit snett tar man en gängad alustång och drar in i hålet. Plana av ytan, borra ett nytt rakt hål och gänga om i rätt dimension.

Får det inte plats en mutter på baksidan?
I så fall längre skruv och mutter.

/Björn

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj