Vilket intygas. Dock brukar dom fungera om det är en PINNBULT och både helicoilen och pinnbulten monteras med kronstark loctite.
Men nu var det ju inte pinnbult så....
Jag har dock bl a lagat trasiga gängor i hjulnaven på Fiat Chroma med denna metod (dock inte pinnbult om jag minns rätt). Det fungerade utmärkt men känns "så där".
Ett annat område där det faktiskt brukar fungera (oftast) med helicoil är till tändstiftsgängor. Jag vet inte varför det fungerar bättre här men tror det beror på dels att det är rätt stor diameter, dels att de flesta är noggrannare med montering av tändstiften.
Men i fallet som denna tråden berör så skulle jag nog satsa på att tillverka ny sån där hylsa.
Metoden att gänga om med samma diameter med grövre stigning (ex vis från 10x1,25 till vanlig 10x1,5) är helt förkastlig eftersom den nya gängan inte får fullt gängdjup. 10x1,25 har större innerdia (8,75) än 10x1,5 (8,5), alltså får 10x1,5 inte fullt gänggrepp.
Och att gå upp en storlek på diameter är rent ut sagt tattaraktigt. Endast rena klåpare gör nåt sånt! Nu får jag säkert fan för det men det skiter jag i. Sånt hör inte ens hemma på mopeder!
8.8 är normalt sett elförzinkade (egentligen endast gjorda för inomhusbruk men de används ständigt ute av oss alla, även av mig) eller varmförzinkade (galvade, dessa är verkligen gjorda för utomhusbruk året runt). De elförzinkade/varmgalvade rostar ej så länge reporna i zinkskiktet inte är bredare än tjockleken på zinkskiktet. Ja just det, zinket är självläkande (nåt med galvanisk process, minst ädla metallen osv...) och läker alltså mindre skador.
Elförzinkningen (några hundradelar tjock om jag minns rätt) blir tunnare än varmgalvningen (nån tiondel?? ja, minnet ni vet...). Det är detta som gör att varmgalvat är bättre för utomhusbruk, eftersom zinkskiktet är tjockare så tål det även bredare repor med bibehållen självläkning. Dessutom repas ju givetvis inte ett tjockare lager igenom lika lätt.
A2 och A4 hårdare än bonnjärn (8.8)? Är du säker på det? Mer generellt sett så är ju rostfritt rätt mjukt och rätt segt. Ett jävla skitmaterial rent ut sagt. Dvs så länge det handlar om bearbetning med skärande verktyg. Långspånigt, kladdar ihop och sliter på verktygen. Skit. Men det kanske är annan variant i just bultarna?
Jag minns då jag gjorde lite detaljer åt ett poolföretag i syrafast. Det var rent ut sagt ett jä*la elände att arbeta i.
12.9 är aldrig rostfria. Dessutom är de aldrig (?) rostskyddade (förzinkade) eftersom den ytbehandlingen skulle göra dom spröda. De är oftast endast svartoxiderade. Den ytan har en begränsad rostskyddande effekt men dom kommer med tiden att rosta i alla fall.
Den särklass vanligaste skruven som har hårdhet 12.9 är den som normalt sett betecknas "svart insex" men det finns även 12.9 som skruv med sexkantig skalle (också svart) och antagligen numer även med torxskalle.
Lite kuriosa:
En "skruv" vet alla vad det är. Men att "bult" inte hör hemma här är det inte alla som vet. "Bult" är egentligen en cylindrisk tapp _utan_ gängor om man ska använda rätt nomenklatur men att benämna en skruv med namnet "bult" är så vanligt att man nog får acceptera läget.
Till vem-det-nu-var som startade tråden:
Grundfelet här är antagligen att skruven inte smordes med fett vid monteringen. Sen har fukt trängt in och orsakat korrosion. När du sen demonterade så gjorde korrosionen att gängorna skar.
Detta är alltså ett av de pris som konsumenterna får betala för att hojarna ska vara så billiga som möjligt. Å andra sidan skulle dom vara hejdlöst dyra om tillverkarna skulle bränna tid på sånt.
Men se i alla fall smörjning som ett tips för framtiden.
Nåja, eftersom det tydligen var en lös hylsa (eller har jag missförstått?) så skulle tillverka eller köpa en ny sån. Är det inte en lös hylsa så skulle jag göra som Mats757, tillverka en egen insatsgänga eftersom du tydligen inte får tag på en sådan. Jag skulle dock göra den av stål ist f mässing, ex vis av en svart insexskruv eftersom jag för en billig penning då får en bit högvärdigt stål som redan har den utvändiga gängan klar. Upp i svarv, centrerborra, borra, gänga, tvätta bort gängoljan, vips så är det klart.
Detta förutsätter ju att skruvens gänga (ex vis M14 (kan vara lite svårare att få tag på) eller M16) får plats i godset. Om jag minns rätt (är inte i verkstan där jag har tabellerna nu) så är M16 innerdia 14 mm och M14 innerdia 12 mm (båda har väl 2 mm stigning?). Alltså skulle M14 vara idealiskt om den trasiga gängan är M10.
Jag tror att jag har verktyg så att jag kan tillverka en insatsgänga om du inte får någon annan lösning.
Och sen kan det ju givetvis vara som Teddy skrev att det bara är "brytspån" från den andra biten och då är ju allt som jag skrivit nu helt i onödan.