Nu har jag ju ingen R-hoj utan bara en slö sak som toppar 250 i medsol...
Jag blev rekommenderad plugg vid ena tillfället med brasklappen att inte toura längre sträcker i över 200. Det året körde jag hela säsongen inklusive bankörningar samt en touringtripp till Norge på några hundra mil... Och JA, det var en väldigt seriös däckfirma som rekommenderade det!
Tack för tipset! De som varnar mig för att inte köra med ett dåligt däck har rätt utrifån vad som står i handboken:
"Byt ut ett däck som har slitits ner till angiven gräns eller om skärskador, sprickor e.dyl. har upptäckts på däcket."
Sedan står det också så här:
"Använd alltid däck av den dimension och typ som anges i denna bruksanvisning."
Enligt handboken ska jag alltså lägga på följande nya däck när jag upptäcker någon form av skada på däcket:
Typ: Bridgestone BT015R G - 190/50ZR17M/C (73W)
Tryck: 290 kPa 2,90kgf/cm2
De skriver t.o.m. följande:
"Be en Suzukihandlare eller en kvalificerad mekaniker utföra reparation, byte och balansering av däck, eftersom särskilda verktyg och erfarenhet krävs för detta."
Med andra ord, jag ska inte göra något eftersom särskilda verktyg och erfarenhet krävs för detta.
Det verkar som att det ända jag ska göra är att ta mig till en servicepunkt, betala för ett välutfört jobb och sedan åka därifrån. Det låter enkelt. Nu gäller det bara att genomföra det hela på ett smidigt sätt. Den där lilla skruven i hjulet har en prislapp på några tusen... Men som sagt, sett ur ett större perspektiv är det värt varje krona...!!
Just nu känns det nog absolut som att det vettigaste är att lägga på ett nytt däck, vem vet kan det t.o.m. förhindra en annars ev. svår olycka. Dessutom signalerar man till sig själv att man aldrig kompromissar när det gäller det som står i handboken, vilket maximerar förutsättningarna för garantijobb enligt det 5 åriga trygghetsavtalet.
Men visst var det otur med min nya hoj och min just påbörjade semester!!!