Skruv i däcket

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ett gissel det där, snickarjävlar med hål i fickorna...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Sen kommer vi till balansering av bakhjulet med korven i. Det måste man ju. ;)
Å dra muttern med moment :)
I mitt fall så ingick balanseringen med kantarell monterad. Så jobbar wheeler dealer.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kanske borde man satsa på att plugga hålen i snickarens fickor istället, för att komma åt grundorsaken?
Vi hade Tragikvärkets entreprenör springandes här, vi fick nya fönster pga ökad mängd tåg. Dom verkligen gödslade spik, skruv och avklippta plåtbitar omkring sig, runt hela huset, på uppfarten, på altanen. Jag har tom lite svårt att se vars allt skulle ha kommit ifrån. Men både dom och entreprenören ryckte bara på axlarna, dom brydde sig överhuvudtaget inte. Precis lika lite som besiktningsmannen gjorde. Jag tror att godkännandekriteriet var att dom hade varit och gjort något på ett utvalt hus.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi hade Tragikvärkets entreprenör springandes här, vi fick nya fönster pga ökad mängd tåg. Dom verkligen gödslade spik, skruv och avklippta plåtbitar omkring sig, runt hela huset, på uppfarten, på altanen. Jag har tom lite svårt att se vars allt skulle ha kommit ifrån. Men både dom och entreprenören ryckte bara på axlarna, dom brydde sig överhuvudtaget inte. Precis lika lite som besiktningsmannen gjorde. Jag tror att godkännandekriteriet var att dom hade varit och gjort något på ett utvalt hus.

Jag var och hjälpte en släkting i trädgården i somras, hennes granne bytte då tak.

Grannen som bytte tak lånade en "skruvplockare-magnet" av en annan granne som har byggfirma och rullade runt den runt huset och på uppfarten.

Det var sådana mängder skrot i gräsmatta och infart att man tamejfan blir mörkrädd.
Dom kan ju inte få in mer är var tredje skruv i virket.

Han som bodde i huset har småbarn som tumlar runt på gräsmattan och springer utan skor, trots att han körde skrotplockaren varje dag had båda barnen trampat på skrot, den ena två gånger.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har en stor högtalare, bara själva baselementet som hänger i en lagom lång tamp.
Den brukar jag gå ett svep med över grusplanen framför garaget och det är alltid skruv o spik o skit som fastnar.
En stor väg går förbi o jag antar att det kommer därifrån. Hur mycket ligger då på resten av vägsträckan?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är när man kör hoj o genar i väggrenen man får punka hela tiden , all skrot samlas där.

Punkafaktorn går upp som fan som straff

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om ni nu tror det är så otroligt känsligt så fundera på när man borrar 400 6-8mm hål i sportdäck trycker igenom vässade skruv med karosseribricka inne o ute dtrar åt satan med lås utter.

Vrider ur turbobusa på isen uppåt 300 km.

Ett litet slitigt hål från en 3,2mm gipps skruv förstör inget däck.. Måtte djävulen ta alla rädda bekymrade rädhågsna gubbdjävlar som kör hoj idag?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om ni nu tror det är så otroligt känsligt så fundera på när man borrar 400 6-8mm hål i sportdäck trycker igenom vässade skruv med karosseribricka inne o ute dtrar åt satan med lås utter.

Vrider ur turbobusa på isen uppåt 300 km.

Ett litet slitigt hål från en 3,2mm gipps skruv förstör inget däck.. Måtte djävulen ta alla rädda bekymrade rädhågsna gubbdjävlar som kör hoj idag?
Jag är lite inne på samma sak.
Om det vore så känsligt att man absolut inte bör laga ett MC-däck så hade det garanterat gått åt helvete varenda gång någon gjort ett hemgjort isracingdäck för speedweekend för att gasa fullt till 300 km/h.
Men det verkar inte som att det är något större problem.

Visserligen är ett MC däck känsligare än ett bildäck eftersom det är mycket tunnare och lättare och det finns därigenom mindre marginaler. Dessutom blir följderna om det går åt helvete lätt värre än med bil.
Men jag har extremt svårt att tro att det skulle vara något problem att plugga ett däck som man fått en skruv i.
Om en tråd i korden har fått en liten skada så lär det inte få några större följder om man inte maxbelastar däcket för det finns inga däck med bara ett lager kord. Det ligger flera lager.
Jag skulle inte ha några problem med att plugga ett däck och sedan använda det på hojen.
Jag har gjort det flera gånger på bil efter att ha kört på skruv och aldrig har en lagning gått sönder.
Dock har jag bara fått punka på hojen en gång och då var däcket så slitet att det ändå var dags att byta inom kort så när firman sade att dom vägrade laga så orkade jag inte bry mig eftersom jag ändå snart skulle få köpa ett nytt däck.

Varför däckfirmorna är så panikrädda för att laga MC däck kan jag bara spekulera i men jag har svårt att tro att det her med någon säkerhet att göra. Jag tror snarare att det har att öra med att dom tjänar mer pengar på att byta ett MC däck än på att laga en punktering.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför däckfirmorna är så panikrädda för att laga MC däck kan jag bara spekulera i men jag har svårt att tro att det her med någon säkerhet att göra. Jag tror snarare att det har att öra med att dom tjänar mer pengar på att byta ett MC däck än på att laga en punktering.

Konsekvenserna av en punka på hoj kan ju bli så mycket värre.

Men jag tror inte heller att det är någon fara att plugga MC däck, det är otroligt osannorlikt att lagningen skulle haverera katastrofalt, då är ju ett litet långsamt läckage i lagningen troligare och det hinner ju föraren upptäcka

Raderad medlem 51742

Guest
Är det verkligen alla däckfirmor som vägrar plugga däck? Låter som att det skulle vara någon policy hos de stora däckkedjorna eller däckbranschens intresseförening i såna fall.

Själv har jag alltid fått mina däck pluggade av en av sveriges mer välrenommerade MC-verkstäder. Har svårt att tänka mig att de skulle rekommendera en dålig metod, men de kanske har (mäts på) andra prioriteringar än att enbart sälja maximalt antal nya däck.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En plugg har läckt, en enda och det var när däcket var på upphällningen. Då kom en pyspunka i lagningen. Hade då rullat styvt 600 mil sen lagning. Jag är petigare med vissa saker än vad skicket på mig, min klädsel och finishen på mina fordon anger. Allt är dock smort, nivåer kollade och inte minst luften kollas frekvent.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Skruven urskruvad, lagningskörv itryckt o däcket luftfyllt.
Ser bra ut så långt iallafall, o med tanke på hur formlig och kletig den där korven var, skulle jag tro att den pressas ut ganska svamplikt på insidan av lufttrycket i däcket.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skruven urskruvad, lagningskörv itryckt o däcket luftfyllt.
Ser bra ut så långt iallafall, o med tanke på hur formlig och kletig den där korven var, skulle jag tro att den pressas ut ganska svamplikt på insidan av lufttrycket i däcket.
Lufttrycket trycker inte saker utåt mot däcket, det utövar samma tryck på alla ytor. Det som kan få korven att svampa sig är centrifugalkraften när du kör.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Lufttrycket trycker inte saker utåt mot däcket, det utövar samma tryck på alla ytor. Det som kan få korven att svampa sig är centrifugalkraften när du kör.
- Ja det förstås.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...