Skruv i däcket

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Lufttrycket trycker inte saker utåt mot däcket, det utövar samma tryck på alla ytor. Det som kan få korven att svampa sig är centrifugalkraften när du kör.
Eller ännu mer att den kladdar fast i verktyget när det dras ut och därmed samlas ihop i en liten svampformad hög mot däcket där den fastnar i sig själv.
Jag föredrar denna vars pluggar faktiskt är lite svampformade redan från fabrik, den verkar plugga något större hål något säkrare än korven som iofs inte alls är dålig:
bmw-kit-viaggio-riparazione-pneumatici.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag brukar ha med kompressor och lagningssats på längre resor men inte när jag pendlar
För ska man ha med sig allt man eventuellt kan tänkas behöva blir det att åka på den mest populära motorcykeltypen här på SportHoj. Med fyllda korvlådor! :crash

Nu har Kjelle slut på pluggar och dessa kan bara köpas av grossist så jag kunde inte köpa några på vägen. Dessutom går det inte alltid att plugga så han har blivit lite restriktiv med det. En kund blev aggressiv när en lagning inte lyckades och därmed krävde ett nytt däck när Kjelle "förstört" dennes däck.

Har man kört länge så har man också fått punktering. Jag har fått punktering både fram och bak och både slanglöst och med slang. Slanglöst bak går att köra med medans med slang är det stor risk för vurpa om man inte är hyfsat duktig förare. Med slang kan man byta slang längs vägen och köra vidare. Med en medhavd kompressor klarar man pyspunka utan att behöva besöka en mack. I UK kostar det 50p att fylla på luft dessutom. Vanligtvis finns det tryck i däcket när man fyller på. Med punka finns det således en tryckvakt som måste förbikopplas.
Kör man längre än Tammer får man också punka i andra länder. Onödigt vetande är att korvarna heter kamelipaska på finska.

20220911_11.jpg.
 

Meman

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2022
Hoj
Triumph Trophy 2014
Jag är lite inne på samma sak.
Om det vore så känsligt att man absolut inte bör laga ett MC-däck så hade det garanterat gått åt helvete varenda gång någon gjort ett hemgjort isracingdäck för speedweekend för att gasa fullt till 300 km/h.
Men det verkar inte som att det är något större problem.

Visserligen är ett MC däck känsligare än ett bildäck eftersom det är mycket tunnare och lättare och det finns därigenom mindre marginaler. Dessutom blir följderna om det går åt helvete lätt värre än med bil.
Men jag har extremt svårt att tro att det skulle vara något problem att plugga ett däck som man fått en skruv i.
Om en tråd i korden har fått en liten skada så lär det inte få några större följder om man inte maxbelastar däcket för det finns inga däck med bara ett lager kord. Det ligger flera lager.
Jag skulle inte ha några problem med att plugga ett däck och sedan använda det på hojen.
Jag har gjort det flera gånger på bil efter att ha kört på skruv och aldrig har en lagning gått sönder.
Dock har jag bara fått punka på hojen en gång och då var däcket så slitet att det ändå var dags att byta inom kort så när firman sade att dom vägrade laga så orkade jag inte bry mig eftersom jag ändå snart skulle få köpa ett nytt däck.

Varför däckfirmorna är så panikrädda för att laga MC däck kan jag bara spekulera i men jag har svårt att tro att det her med någon säkerhet att göra. Jag tror snarare att det har att öra med att dom tjänar mer pengar på att byta ett MC däck än på att laga en punktering.
Jag har fått spik på helt nya däck och bestämde mig att laga på samma sätt som man lagar bildäck. Köpte allt på Viktab ( viktab .se ) och det som var bra att dem hade även olika balanserare så att jag kunde göra hela jobbet själv. Rätt eller fel så håller lagningen fortfarande.
 

Bifogat

  • Start paket däck reparation nr-3.jpg
    Start paket däck reparation nr-3.jpg
    305.3 KB · Visningar: 12

Meman

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2022
Hoj
Triumph Trophy 2014
Jag brukar ha med kompressor och lagningssats på längre resor men inte när jag pendlar
För ska man ha med sig allt man eventuellt kan tänkas behöva blir det att åka på den mest populära motorcykeltypen här på SportHoj. Med fyllda korvlådor! :crash

Nu har Kjelle slut på pluggar och dessa kan bara köpas av grossist så jag kunde inte köpa några på vägen. Dessutom går det inte alltid att plugga så han har blivit lite restriktiv med det. En kund blev aggressiv när en lagning inte lyckades och därmed krävde ett nytt däck när Kjelle "förstört" dennes däck.

Har man kört länge så har man också fått punktering. Jag har fått punktering både fram och bak och både slanglöst och med slang. Slanglöst bak går att köra med medans med slang är det stor risk för vurpa om man inte är hyfsat duktig förare. Med slang kan man byta slang längs vägen och köra vidare. Med en medhavd kompressor klarar man pyspunka utan att behöva besöka en mack. I UK kostar det 50p att fylla på luft dessutom. Vanligtvis finns det tryck i däcket när man fyller på. Med punka finns det således en tryckvakt som måste förbikopplas.
Kör man längre än Tammer får man också punka i andra länder. Onödigt vetande är att korvarna heter kamelipaska på finska.

View attachment 476279.
Jag har jobbat mycket med bildäck och ser att du har lagat med en sådan så kallat "provisorisk lagning" som man bara trycker utifrån och in men dessa är inte godkända i Sverige sedan länge. Det är inte fel om man gör det ordentligt (Däcklagring inifrån) när man får första tillfället. Jag brukar köpa allt från Viktab AB
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har fått x antal punkteringar (STR hehe) och har därför alltid med mig en lagningssats från Biltema som jag fyllt på med extra korvar och solution (cykelrepsats är billigt). Den ryms under sadeln. Kompressor är i princip nödvändigt även om de där kolsyrepatronerna funkar hjälpligt, det går åt några stycken för att fylla ett modernt 170/17 slanglöst. Man behöver inte korvlådor utan kompressorer finns små och den kan stoppas undan i tankväskan eller strappas nånstans bakom kåpan med buntband.

Den stora fördelen med slanglöst är just att kunna laga utan att ta av däcket, man är på rull igen efter några minuter. Dessutom töms inte däcket med en smäll (vurprisk!) utan pyser ut. Man känner igen den diffusa känslan när man upplevt den en gång. Bara att stanna och laga asap medan det finns luft kvar.

En väl utförd korvlagning håller däckets livslängd ut. Snåla inte på solutionen.


De pluggar som visas i inläggen ovan är naturligtvis ännu bättre, men det är något man gör hemma i garaget och inte ute på tur. Då gäller antingen korv eller däcksverkstad.


2fb6f1ad295c956913aeb2ede845acc3.jpg

2d8060278c48ff398067197fc67a1675.jpg


Två olika tillfällen- STR har inte mycket lager mellan klackarna, men det är det som gör att de känns som ett bra vägdäck på asfalt. Inte som att köra buss vilket är fallet med tex Anakee Wild och liknande hardcoredäck med kanske hälften så lång livslängd.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har jobbat mycket med bildäck och ser att du har lagat med en sådan så kallat "provisorisk lagning" som man bara trycker utifrån och in men dessa är inte godkända i Sverige sedan länge.
Menar du enligt lag eller är det något påhitt av någon som har ett egenintresse att se om?
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har jobbat mycket med bildäck och ser att du har lagat med en sådan så kallat "provisorisk lagning" som man bara trycker utifrån och in men dessa är inte godkända i Sverige sedan länge. Det är inte fel om man gör det ordentligt (Däcklagring inifrån) när man får första tillfället. Jag brukar köpa allt från Viktab AB

Nu kör jag SportHoj så jag gör fler saker som inte är tillåtet! :hihi
Köper även icke godkända lagningssatser som jag, tillsammans med en liten kompressor, tar med mig på längre resor. :hej
Och eftersom jag tillhör minoriteten som även kör min SportHoj så får jag sällan punktering i närheten av ett garage som kan laga min punktering inifrån. :crash
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har jobbat mycket med bildäck och ser att du har lagat med en sådan så kallat "provisorisk lagning" som man bara trycker utifrån och in men dessa är inte godkända i Sverige sedan länge. Det är inte fel om man gör det ordentligt (Däcklagring inifrån) när man får första tillfället. Jag brukar köpa allt från Viktab AB
hur länge har dom varit förbjudna då? Jag tycker det låter lite konstigt personligen för jag har fått pyspunka på bilen vid 2 tillfällen de senaste 2 åren. Senast i somras och vid båda tillfällena lagade man med en korv som man stoppar in från utsidan. Jag har fått gjort likadana lagningar på förra bilen också. Ingen av dom har någonsin gett upp innan däcket varit slut och behövt bytas pga för litet mönsterdjup (jag brukar byta vid ca 3 mm mönsterdjup normalt sett)
Det senaste tillfället var på en större däcksverkstad som tillhör en av de större däckkedjorna. Det verkar lite konstigt att dom inte skulle kännt till att dom inte är tillåtna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
hur länge har dom varit förbjudna då? Jag tycker det låter lite konstigt personligen för jag har fått pyspunka på bilen vid 2 tillfällen de senaste 2 åren. Senast i somras och vid båda tillfällena lagade man med en korv som man stoppar in från utsidan. Jag har fått gjort likadana lagningar på förra bilen också. Ingen av dom har någonsin gett upp innan däcket varit slut och behövt bytas pga för litet mönsterdjup (jag brukar byta vid ca 3 mm mönsterdjup normalt sett)
Det senaste tillfället var på en större däcksverkstad som tillhör en av de större däckkedjorna. Det verkar lite konstigt att dom inte skulle kännt till att dom inte är tillåtna.
Snokade runt lite på nätet - frågan har ställts flera gånger och svaret verkar alltid bli (efter lite diskussion) att det finns inget lagkrav uppställt för däckreparationer iallmänhet och pluggar utifrån i synnerhet.

Däremot har däckstillverkarna (osagt vilka) synpunkter - naturligtvis.....
For the record, the Rubber Manufacturers’ Association says that a plug alone is an unacceptable repair. The type of repair that is commonly accepted as the most permanent and safe is a patch or combination plug patch (also called a mushroom patch). While slightly more expensive, the mushroom patch repair method has been shown to be more enduring. The patch on the interior reseals a damaged inner liner to make sure that air stays in the tire, and the plug through the puncture helps protect the tire’s steel belts from rust caused by water getting in the perforation.
Orsaken är väl närmast för att inte en tillverkare eller däckverkstad skall bli åtalade om ett "felreparerat" däck skulle orsaka en olycka
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det fanns dom som påstod att korvlagning inte var tillåtet för 28 år sedan när jag jobbade på däckverkstad också.

Bland annat en representant för ett välkänt däckmärke "vi godkänner inte att våra däck korvlagas" varpå gubben som hade varit längst på däcksverkstaden svarade:
"När däcken är sålda till kund så är dom inte era längre"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Snokade runt lite på nätet - frågan har ställts flera gånger och svaret verkar alltid bli (efter lite diskussion) att det finns inget lagkrav uppställt för däckreparationer iallmänhet och pluggar utifrån i synnerhet.

Däremot har däckstillverkarna (osagt vilka) synpunkter - naturligtvis.....
For the record, the Rubber Manufacturers’ Association says that a plug alone is an unacceptable repair. The type of repair that is commonly accepted as the most permanent and safe is a patch or combination plug patch (also called a mushroom patch). While slightly more expensive, the mushroom patch repair method has been shown to be more enduring. The patch on the interior reseals a damaged inner liner to make sure that air stays in the tire, and the plug through the puncture helps protect the tire’s steel belts from rust caused by water getting in the perforation.
Orsaken är väl närmast för att inte en tillverkare eller däckverkstad skall bli åtalade om ett "felreparerat" däck skulle orsaka en olycka
Det låter rimligt kan jag tycka.
Det är klart att en lagning av typ mushroom patch är säkrare. Det fattar man ju när man ser den att den aldrig kan smita ut genom hålet även om den skulle släppa i vulkningen.
Dock har jag personligen aldrig varit med om att någon lagning gett upp. Visserligen är det bara bildäck som jag lagat vilket innebär däck med tjockare material och mer för pluggen att fästa i. MC däck är ju tunnare med mindre material men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara något egentligt problem med att plugga ett MC däck.
enda gången jag fått pyspunka på hojen (kört på en skruv) så var däcket så pass slitet att jag ändå hade planerat att byta det inom kort och då var det inte ett alternativ för mig heller att plugga det.

Den mest intressanta grejen kan jag tycka är att nästan alla firmor vägrar plugga MC däck över huvud taget. Det är väl förvisso så att dom tjänar mer pengar på att sälja ett nytt däck men det är ändå lite konstigt kan jag tycka. Speciellt om det är en kund som vill ha hjälp och dom inte har ett nytt däck i lager. Då borde det ju vara mer lönsamt att plugga däcket istället för att kunden skall gå någon annanstans.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Den mest intressanta grejen kan jag tycka är att nästan alla firmor vägrar plugga MC däck över huvud taget. Det är väl förvisso så att dom tjänar mer pengar på att sälja ett nytt däck men det är ändå lite konstigt kan jag tycka. Speciellt om det är en kund som vill ha hjälp och dom inte har ett nytt däck i lager. Då borde det ju vara mer lönsamt att plugga däcket istället för att kunden skall gå någon annanstans.
Tycker det vore enkelt att friskriva sig o låta kunden skriva under - att lagningen är provisorisk, endast för hemtransport, hållfasthet ej kan garanteras (oavsett hastighet) - så har man gjort kunden nöjd, tjänat några spänn och detta utan risk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När man lagar med plugg så KAN det ibland beroende på skadans art/orsak bli så att man behöver komplettera med en till korv efter några mil... Det kan vara en anledning till att man ogärna lagar så utifrån däcksverkstadens synvinkel. Som verkstad vill man inte ha kunder som sedan säger att man "gjort ett dåligt jobb".

Pluggning på däcksverkstad innebär däck av, slipa runt hålet på insidan, solution, mushroom plug och försegling. Dessutom får man chansen att besiktiga däcket för ev andra skador. Kostade en femhundring eller så de gånger jag gjort det och det är klart att det är att föredra om man nu kan välja.

Men ute i bushen kan man inte välja.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker det vore enkelt att friskriva sig o låta kunden skriva under - att lagningen är provisorisk, endast för hemtransport, hållfasthet ej kan garanteras (oavsett hastighet) - så har man gjort kunden nöjd, tjänat några spänn och detta utan risk
Jag håller med.
Det känns inte helt orimligt att man löser det genom att bara tyligt meddela kunden att detta är ett arbete som man inte kan lämna några garantier på och att det finns en liten risk att det teoretiskt sett kan påverka hållfastheten och sedan får kunden välja hur man vill göra.
Och kunden har fått tydlig information om vad som gäller.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När man lagar med plugg så KAN det ibland beroende på skadans art/orsak bli så att man behöver komplettera med en till korv efter några mil... Det kan vara en anledning till att man ogärna lagar så utifrån däcksverkstadens synvinkel. Som verkstad vill man inte ha kunder som sedan säger att man "gjort ett dåligt jobb".

Pluggning på däcksverkstad innebär däck av, slipa runt hålet på insidan, solution, mushroom plug och försegling. Dessutom får man chansen att besiktiga däcket för ev andra skador. Kostade en femhundring eller så de gånger jag gjort det och det är klart att det är att föredra om man nu kan välja.

Men ute i bushen kan man inte välja.
Det kan säkert hända att det behöver kompletteras men det har jag personligen aldrig råkat ut för.
Men det borde kunna lösas genom att man tydligt meddelar kunden vad som gäller. Att det inte är något som man kan lämna några garantier på så kunden vet vad som gäller.
Det är ju svårt att komma och gnälla om man fått information om att inga garantier kan lämnas.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top