skruv i däcket!

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
Tjenna!

köpte min första hoj häromdan (cbr600) och ska precis komma igång med övningskörande! när vi låg på marken för tändstiftsbyte igår utbrister min kompadre!

VA fan!!! det sitter en skruv i däcket :4skrika

SÅ!?!?! byta däck eller laga med en sån där kletmask som man matar ned, har ännu inte kikat hur lång den är utan låtit den sitta kvar tills vidare!!

help me you gurus of moto!! :yoparty

/raz

Last edited:

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Faizty skrev:
Tjenna!

köpte min första hoj häromdan (cbr600) och ska precis komma igång med övningskörande! när vi låg på marken för tändstiftsbyte igår utbrister min kompadre!

SÅ!!!! byta däck eller laga med en sån där kletmask som man matar ned, har ännu inte kikat hur lång den är utan låtit den sitta kvar tills vidare!!

/raz

läcker det luft eller?

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
Verkar inte så! har inte vågat dra ut den än! men ska kika på det imorgon med ordentligt... hur funkar det med slanglösa däck?

Hört att sådan lagning (har den ett namn) håller men inte om man ska rulla runt i 200+ (tror dock farsan får svårt att hänga med me sin sportster då) :hihi

Last edited:

Coola Ola

Guest
Lagar man ordentligt så håller det för 200+ utan problem. Gäller att du har en sådan lagning som har mothåll inne i däcket bara.

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Jag har också haft skruv i däcket, det är bara att sätta en plugg i hållet jag satte från utsidan å det höll i 200+

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
XJR_Jönsson skrev:
Jag har också haft skruv i däcket, det är bara att sätta en plugg i hållet jag satte från utsidan å det höll i 200+

Det verkar ju ganska dumt att testa :dummer Släpper pluggen i +200 så torde man få en spännande upplevelse...
Köp ett nytt däck, man ska aldrig chansa med säkerheten!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är däcket i bra skick i övrigt är det värt att plugga. Lämna i så fall in däcket på en däckverkstad som jobbar med mc-däck. De gör en pluggning som håller!

Är däcker dock i dåligt skick dvs. mönsterdjup < 3 mm är det inget att snacka om. Byt däck!

Innan du skruvar loss fälgen skruva ur skruven och kolla om det läcker luft. Om inte får du försöka avgöra hur långt in skruven satt innan du avgör om du skall fortsätta använda däcket utan åtgärd eller om du skall låta en däckfirma kolla på det.

En sak är dock säker om du låter skruven sitta kvar blir det bara värre = farligt!

Lycka till!
// Niklas

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Plugg håller om det är gjort på rätt sätt av någon som vet vad han gör.
Min plug håller utan problem. Legat i 280 i ett par mil.

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
Skönt med många åsikter... Har en mekarvän som har bra koll på sådana lagningar, så vi ska prova dra ut skiten idag o se om det ser bra ut för en lagning! vid köpe av nytt däck:: vilka däck gäller :confused: ska ju inte köra bana så discodäck kanske inte är intressant. men vill ha ett shysst, har dålig koll på mcdäckfronten...

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Skaffa en svart tuschpenna och måla skruvskallen. :tummenupp

Nä, det går att laga, men inget jag skulle lita på att hålla 150+ med efteråt.
Känns alltid nojjigt att åka med halvdana grejor.

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
Troligtvis bli lagning bara över övningskörningstiden så blir det riktigt ordentligt sen! påverkas balansen i däcken av en sådan lagning?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag kan rekomendera Comiscandinavia som annonserar på forumet. Han har hjälpt mig att reparera mitt däck. Lapp från insidan med koll på balans och allt. Min lagning har hållt i över 500 mil inklusive SMCkurs.

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
Anders R skrev:
Jag kan rekomendera Comiscandinavia som annonserar på forumet. Han har hjälpt mig att reparera mitt däck. Lapp från insidan med koll på balans och allt. Min lagning har hållt i över 500 mil inklusive SMCkurs.

Det lät ju intressant!!! det är just balanseringen som jag var orolig för om man ska ordna det själv! Kollade nu och det pyser om man drar i skruven, kan han ändå lösa det? eller är det värt två lappar på ett nytt däck??

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
Så gär SKA du göra...
Åk till en däckhandlare med de lösa däcket, om dom e seriösa så tar dom av däcket tittar hur stort hålet är och om d e tomkört.
lägger därefter en slanglapp i däcket...

Man pluggar inte mcdäck, inte ens bildäck om man ska ha d riktigt gjort....

Ps, jobbar på en däckfirma...ds

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Faizty: vart i Täby bor du? Alltid kul med folk i närheten som kör hoj :D

lite OT kanske!

Edmark

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Hoj
Honda Fireblade-05
Faizty skrev:
Tjenna!

SÅ!?!?! byta däck eller laga med en sån där kletmask som man matar ned, har ännu inte kikat hur lång den är utan låtit den sitta kvar tills vidare!!

/raz
Hej!jag har pluggat många däck,och aldrig haft några(kostar ca !50-200) promlem men för att va 100%säker bör du byta däck

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
Edmark skrev:
Hej!jag har pluggat många däck,och aldrig haft några(kostar ca !50-200) promlem men för att va 100%säker bör du byta däck

kostar ca 150 att lämna in d å få d ordentiligt gjort på en gång....
jag lovar att dom ser om d e för stort hål...

Om du e osäker kan du ju komma till "Rimbogummiverkstad" så fixar jag d åt dig, e ju bara ett par mil..

bandito

bandito
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
hojlös
inga problem... hände samma sak för mig för en månad sedan.
däckgubben tryckte i en plugg o sa att det gick hur bra som helst :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...