Skruva med momentnyckel

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
När ni skruvar på hojen, brukar ni alltid skruva tillbaka alla skruvar och bultar med momentnyckel?

Jag ska lacka lite saker och tänkte bl.a. ta bort motorkåporna, bromsoket och framhjulet och gafflarna. Äger ingen momentnyckel. Bör jag skaffa en eller kan man dra tillbaka allt utan exakta moment?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar dra utan momentverktyg på kåpor och annat som inte har någon större mekanisk påverkan. Men innan jag lärde mig känna ungefär hur hårt man ska dra så drog jag sönder gängor, men det var på moppetiden. :hihi
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Momentnyckel behövs naturligtvis inte, men en biltemanyckel kostar inte jättemycket, och den är garanterat billigare än vad du kan råka ha sönder ;)

Kåpor och liknande hade jag skruvat utan, men hjul, gafflar och bromsok är rätt trevligt att veta att det sitter "som det ska"
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Dra med vett istället. Men saknar du vett så är såklart en momentnyckel bra. Tycker som kanske förstått att momentnyckel oftast är värdelösa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En momentnyckel i sig löser inte allt heller, det krävs dels att man har alla moment som ska användas, och att man kan använda en momentnyckel. Man ska dra precis tills det klickar, inte fortsätta en bit efter, eller dra rejält förbi klicket några gånger, "så att grejerna verkligen sitter".

Sen är ju frågan om gängan ska vara våt eller torr också, och självklart måste alla förband ha normaltemperatur :mattias
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar dra så det sitter kvar och inte går sönder. Det svåra är väl att veta var den gränsen är. Innan man lärt sig det kan en momentnyckel vara bra hjälp. Mycket på motorcyklar sitter med ganska klena skruvar och 88 eller 130 lb-in är inte så stor skillnad i handleden.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köp en momentnyckel eller två. Jag drar fast oljeplugg, bromsok och framhjul med momentnyckel. Om jag bara använde mitt sunda förnuft och förstånd skulle jag dra fast bromsoken mycket hårdare är specat moment.

Enda gången jag dragit sönder en gänga/dragit av en skruv var med momentnyckel. Tittade på moment för fel skruv i manualen.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
svaret på din fråga är individuellt och svaret finner du i frågan på hur stor vana du har av att skruva? lite vana = momentnyckel, stor vana = dra för hand. Men så klart även om du har råd/tid att dra sönder en skruv eller inte.
Jag drar 80% för hand, det jag absolut inte vill ha sönder eller tappa drar jag med moment.
Sen ska ju även en momentnyckel kalibreras då och då.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Jag brukar dra utan momentverktyg på kåpor och annat som inte har någon större mekanisk påverkan. Men innan jag lärde mig känna ungefär hur hårt man ska dra så drog jag sönder gängor, men det var på moppetiden. :hihi
+ 1 på det. Fast oljeplugg drog jag med momentnyckel tills jag insåg att jag knappast behövde ta i för kung och fosterland för att det skulle sitta.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Handlar mycket om vett som ovanstående skriver. Jag brukar nuförtiden bara dra tändstiften t ex med hojens klena originaltändstiftsnyckel som ofta finns under passagerarsadeln. Svårt att dra för hårt med den.

Detta efter att 1 gång för flera år sedan dragit av ett tändstift så gängan blev kvar i toppen. Hade inte alls varit överdrivet hårdhänt utan bara skruvat i och ur samma stift för många gånger. (M10×1.0 som ska dras med ynka 10Nm)

Det man kan luras av när det gäller tändstift är att den fina gängan på stiftet dessutom är ihålig.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När ni skruvar på hojen, brukar ni alltid skruva tillbaka alla skruvar och bultar med momentnyckel?

Jag ska lacka lite saker och tänkte bl.a. ta bort motorkåporna, bromsoket och framhjulet och gafflarna. Äger ingen momentnyckel. Bör jag skaffa en eller kan man dra tillbaka allt utan exakta moment?

Bromsok, gafflar och framhjul hade jag definitivt dragit med momentnyckel. Särskilt överfallen i gaffeln har ofta väldigt små moment så lätt att dra dem för hårt och riskera att deformera gaffeln. Bromsoken hade jag också gärna velat vara säker på att de sitter fast ordentligt…

Motorkåpor är förvisso också ofta rätt klena moment på, typ 10 Nm. Har du ingen pejl på hur löst det är så kan en momentnyckel vara bra för att få lite känsla för det.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Stämmer in i kören. Nej inte allt, långt ifrån faktiskt (särskilt som jag gillar att fetta in gängor på vissa saker och köra gänglåsning på andra).

Men det är bekvämt för vissa saker. Som topplock och så.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu låter man säkert helt pantad, men det är bra generellt när man håller på med aluminium att inte välja 1/2 hylsorna med tillhörande spärrskaft utan istället gå ner till 3/8 eller 1/4 om man har dålig känsla.
(Och inte har någon momentnyckel)

Samma med bits, ta mejseln istället för t-handtaget.

Jag kan förlora "känslan" någon gång när man skruvat i en hel dag och är trött, då kan man tendera till att överdra saker.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Om du vill ha bra momentnycklar: Wera.
Om du vill ha anständigt momentnycklar: Biltemas svarta.
För min del kommer den främst användas till hojen. Och det är ju inte varje dag man skruvar av hjul och bromsok. Så för mig räcker det med att den visar någorlunda rätt. Åtminstone mer rätt än handkraft och killgissning :).
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
För min del kommer den främst användas till hojen. Och det är ju inte varje dag man skruvar av hjul och bromsok. Så för mig räcker det med att den visar någorlunda rätt. Åtminstone mer rätt än handkraft och killgissning :).
Att det blir lika är ju bra på vissa ställen. Som toppar till exempel. Överfallen till gaffeln är ju bra om de stämmer med. Och dom är ju löjligt lite moment på.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top