Skruvade mätare?

Olle_D

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Spånga
Hoj
Vfr 750
Kan bara bekräfta vad många tidigare konstaterat. Innan fru, barn, villa, kombi och vovve (nja inte vovve ännu...) så brukade det bli ca 800-1000 mil per år, inklusive ett par veckor på slingrande alpvägar. Numer så får man vara glad om man hinner köra 150 mil per år .

När det gäller mätarställningen så är i alla fall jag generellt skeptiskt mot den siffra som står på mätaren, utan försöker i stället kolla på skicket. Är hojen lite nyare kan ju alltid serviceboken ge lite vägledning. Är hojen lite äldre kan man beställa gamla besiktningsprotokoll. Man ingen av dessa är naturligtvis några säkra källor.

När jag insåg att det skulle bli för dyrt att ha en ny hoj som endast rullade 150 mil per år så sålde jag Blackbirden och köpte en 15 år gammal VFR 750 som hade 6000 mil på mätaren. Hur långt den egentligen rullat vet jag inte, men en gammal hoj är ju en gammal hoj. Den funkar i alla fall hur bra som helst (det är ju kul att meka) för en bråkdel av vad Blackbirden kostade.....

/Olle
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Förstår inte varför folk är så rädda för miltalet. En hoj som gått 6000 mil på mätaren kan ju vara mycket bättre än en lika gammal som bara gått 1000 ärliga mil. Det vet man ju aldrig. Det kan ju vara hur lugna landsvägsmil som helst kontra korvkioskrace.

Visst, det är ju prisskillnad men i så fall skulle jag hellre välja den som gått 6000 mil. Skulle det då skilja flera tusen i pris kan man ju lägga pengarna på en översyn av spisen om man anser det är növändigt.

Förresten så håller motorer idag mycket längre än man tror. En del tycks tro att 5000 mil på en hoj är som 50000 mil på en bil.

Dessutom är inte många som kör låt säga 100 mil om året men ändå servar hojen en gång om året. Den kan ju ha gått flera år med samma olja... Mellan korvkioskar... :rolleyes:
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Visst, det är ju prisskillnad men i så fall skulle jag hellre välja den som gått 6000 mil. Skulle det då skilja flera tusen i pris kan man ju lägga pengarna på en översyn av spisen om man anser det är növändigt.

Förresten så håller motorer idag mycket längre än man tror. En del tycks tro att 5000 mil på en hoj är som 50000 mil på en bil.


Motorn kanske det inte är några stora fel på men alla lager och sånt blir ganska utslitet på en YZF/CBR R/GSXR vid så höga miltal.
Iom att dessa hojar har ju just ganska hård fjädring och jag kan tänka mig är dom är lite mer känsliga på lagerspel då man ju ofta kör mer intensivt med denna typ av MC.
Tänk potthål, regn o rusk, kanske inte alltid perfekt vinterförvaring och skit på vägar.

Polaren köpte en billig R1 med högt miltal (5000+) och han tyckte iaf att den inte var ngt vidare.

Visst det kanske var just det exemplaret men visst fan slits ALLT vid landsvägskörning.
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Skicket brukar avslöja om miltalen stämmer, en hoj som rullat 2000 ärliga mil med bara 700 på mätaren ser man ganska snart på slitage, repor osv...sen så är dokumentationen en ledsagare också, en massa kvitton brukar skvallra om en seriös ägare..

Min Katana har bara gått 2500mil på 25 år, men det syns på skicket också, som sen styrks av servicekvitton, besiktningspapper osv genom åren...:tummenupp

Även GSX-R 1100an har samma historia, 2200 mil på 20år, men så har den åxå varit avställt och sovit i ett garage i 10år...

Ärliga lågmilare finns det kanske inte så gott om, men dom finns!

Kolla skick, kvitton etc och gå på magkänslan, kan det verkligen stämma?:tummenupp
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Om den gått 700 mil bör framdäcket aldrig blivit bytt och bakdäcket borde vara bytt en gång. Kolla datum på däcken, är de från 2001 lär 700 mil stämma.:tummenupp
 

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
Hejsan. De finns dom som inte sover på hojen. Har själv en 95 a,som har gått 3250 mil och som jag inte har skruvat mätan på,har haft den i 5 år till sommaren,köpte den i tyskland,då den gått 1777 mil.Alltså har jag kört typ 1500 mil på 5 år.

Inte så svårt att se vilket skick hojen är i förhållande till milen på hojen..

Ha det harke
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Förstår inte varför folk är så rädda för miltalet......

Förresten så håller motorer idag mycket längre än man tror. En del tycks tro att 5000 mil på en hoj är som 50000 mil på en bil.
Hur bra är egentligen motorerna i R1, GSXR1000, ZX9R och CBR 929 från årsmodell -00 och framåt?

Finns det någon duktig motorkunning som verkligen skruvat isär en enligt serviceboken servad motor på 5000 mil och kan ge mig en uppfattning?
 

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
Hur bra är egentligen motorerna i R1, GSXR1000, ZX9R och CBR 929 från årsmodell -00 och framåt?

Finns det någon duktig motorkunning som verkligen skruvat isär en enligt serviceboken servad motor på 5000 mil och kan ge mig en uppfattning?

Ett svar.. några år senare :) Motorad körde ett 5000 mila test på en gsxr 1000 årsmodell 06 lr 07 tror jag. Hojen hade stått ute under två säsonger i regn och snö samt att de hade kört hojen väldigt hårt under dessa säsonger. Den hade lånats ut till olika tidningar, det hade körts 150 bänkningar med den bland annat! Dom funderade till och med på om dom skulle avbryta testet då den hade behandlats osedvanligt hårt jämfört med andra 5000 mila tester. När de sedan rev hojen var delarna i motorn fortfarande inom tillverkningstoleranser från fabrik! :yoparty Suzuki is tha shit :fyllisar
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Köpte en Deauville -99 för par veckor sedan som hade 905 mil på mätarn. Enligt säljaren (firma) så hade de bytt in den av en 70-årig herre som tyckte den var för stor och ville ha något mindre. Då cykeln är i princip i nyskick så tror jag på mätaren och utgår från att den har rullat så pass lite pga av att tidigare ägaren kände sig obekväm på den.

Den kommer inte heller rulla så där enormt hos mig då jag kör min V3:a som brukscykel.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

mja min hoj har rullat 2800 mil och är en 2001, jag är andra ägaren. på pappret är det ca 8 ägare iom att man gör ägarbyte varje vår å höst :p
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ett svar.. några år senare :) Motorad körde ett 5000 mila test på en gsxr 1000 årsmodell 06 lr 07 tror jag. Hojen hade stått ute under två säsonger i regn och snö samt att de hade kört hojen väldigt hårt under dessa säsonger. Den hade lånats ut till olika tidningar, det hade körts 150 bänkningar med den bland annat! Dom funderade till och med på om dom skulle avbryta testet då den hade behandlats osedvanligt hårt jämfört med andra 5000 mila tester. När de sedan rev hojen var delarna i motorn fortfarande inom tillverkningstoleranser från fabrik! :yoparty Suzuki is tha shit :fyllisar
(VM i trådlyft?)

Det samma gäller iof ett gäng Honda, Kawasaki, Yamaha (samt HD och BMW om vi lämnar rena sporthojar), kör man 5000 mil på några år så verkar de hålla ihop riktigt bra, åtminstone enligt Motorrads tester.

Ducce 999 och 1098 verkar dom dock ha fått problem med... (den senare skar ena cylindern efter 2000, den första vet jag inte vad som var fel men den fick väldigt dåliga poäng på skicket efter 5000 mil)

GSXR1100R här på forumet har en gammal gixxer 1100 som han ägt själv länge som därför antagligen har mil som stämmer. Bortser man från trasiga kåpor som hojen själv knappast kan lastas för så tror jag han fick byta kolvringar kring 10000 mil vilket tydligen inte ska vara helt ovanligt på en sporthoj från sena 80-tal/tidiga 90-tal.

Sen finns det gått om historier om BMW boxrar som snurrar 50K mil utan behov av att öppna motorer, Honda VFRer som går 15-25K mil med enbart ventiljustering etc men då är det ju inte r-hojar med lägre effektuttag och mindre bantningshysteri (=mer överdimensionerat)
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
1998 sålde jag en XJ600 -94 med 3200 mil på mätaren. Några år senare dök den upp på hos en handlare i Växjö då visade mätaren drygt 2000 mil.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top