Skruvade mätare?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Sen finns det folk som har flera mc, jag själv kör mest med banhojen och ibland kan gathojen stå en hel månad mellan körtillfälle därför rullar inte min/mina gathojar särskillt många mil per år.
 

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ingen för tillfället
Det är knappast VANLIGT att folk kör med urkopplade mätare, även om det förekommer.
Likaså är 700 mil på en -01 inte alls en bluff nödvändigtvis.
Hälften av alla jag känner kör mellan 150-200 mil per år. Inget konstigt alls.
Vissa låter hojen stå en hel säsong.
Själv kör jag minst 500 mil, så det är olika.
Jag vet ingen som ens tänker tanken att orka fiffla med mätare för att kanske tjäna ett par tusenlappar.

Håller helt med dig!
Bara för att d finns dem som gör d innebär inte d att d e vanligt. Likadant med bilar,heller inte vanligt men d händer. Folk vill gärna förstora upp saker o ting till nåt som d inte är...har en fifflat så har alla helt plötsligt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

Vet du eller gissar du? :confused: :va
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Jaha det är inte vanligt att milen är tillfixade på sporthojar, alla som har en hoj med låga mil och kanske har blivit lite lurade själv skriker rakt ut i protest.
man behöver väll bara kolla lite annonser för att märka att många hojar verkar ha orimligt lite mil på mätaren. kollar du du hojar som gått ett år har dom ofta 800-1000 mil, hojar som gått 3 år ofta runt 1500 mil hojar som är 8-10 år runt tre tusen. verkar som milen försvinner nånstans på vägen. det finns självklart undantag, och en del kanske bara har hojen ståendes hemma i garaget men nog tycker jag att det är uppenbart att milen inte stämmer på en stor del, har själv varit och kollat på ett par (ögonstenar) med runt 1000 mil på mätaren den ena var drivpaketet bytt på den andra var tillräckligt blästrad med stenskott nertill för ca. 3-4000 mil + jävligt dåligt drivpaket och glapp i bakhjulslagren.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej!

Hur är det egentligen, törs man köpa en hoj från tex tyskland som är en gixxer1000 -01 tex och gått 700mil? Skicket på den ser kalas ut.. Är det lätt idag att skruva mätaren och görs de mycket??

Klart du törs, man kan lika gärna slå miltalet med tärning vad man än köper, bil, moped el mc, gå efter SKICKET, sen om hojen har gått 700 el 7000 so what the fuck om den är välskött o servad..
Kan man köra 30 000 mil med en transalp, och misshandla den på ökenkörningar och köra endurotävlingar, 1000-tals mil grusväg, dyka upp o piska den på bankörningar, så törs man köpa vilken hoj som helst under 20 000mil(klart fördel om det står Honda på den:tummenupp )
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jaha det är inte vanligt att milen är tillfixade på sporthojar, alla som har en hoj med låga mil och kanske har blivit lite lurade själv skriker rakt ut i protest.
man behöver väll bara kolla lite annonser för att märka att många hojar verkar ha orimligt lite mil på mätaren. kollar du du hojar som gått ett år har dom ofta 800-1000 mil, hojar som gått 3 år ofta runt 1500 mil hojar som är 8-10 år runt tre tusen. verkar som milen försvinner nånstans på vägen. det finns självklart undantag, och en del kanske bara har hojen ståendes hemma i garaget men nog tycker jag att det är uppenbart att milen inte stämmer på en stor del, har själv varit och kollat på ett par (ögonstenar) med runt 1000 mil på mätaren den ena var drivpaketet bytt på den andra var tillräckligt blästrad med stenskott nertill för ca. 3-4000 mil + jävligt dåligt drivpaket och glapp i bakhjulslagren.

Allt är inte guld som glimmar...så du menar om de hade bytt drivpaket och lager, och fin lack, då hade du kunnat bli lurad på milen mao, det är det jag vill få sagt, är det välskött så GLÖM MILTALEN!!!!!!!!!!!!!!!

Och för övrigt är Oplar de fulaste hojarna som finns........
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Jaha det är inte vanligt att milen är tillfixade på sporthojar, alla som har en hoj med låga mil och kanske har blivit lite lurade själv skriker rakt ut i protest.
man behöver väll bara kolla lite annonser för att märka att många hojar verkar ha orimligt lite mil på mätaren. kollar du du hojar som gått ett år har dom ofta 800-1000 mil, hojar som gått 3 år ofta runt 1500 mil hojar som är 8-10 år runt tre tusen. verkar som milen försvinner nånstans på vägen. det finns självklart undantag, och en del kanske bara har hojen ståendes hemma i garaget men nog tycker jag att det är uppenbart att milen inte stämmer på en stor del, har själv varit och kollat på ett par (ögonstenar) med runt 1000 mil på mätaren den ena var drivpaketet bytt på den andra var tillräckligt blästrad med stenskott nertill för ca. 3-4000 mil + jävligt dåligt drivpaket och glapp i bakhjulslagren.

Måste vara riktigt jobbigt, du utgår troligen från dig själv:pannkyss
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.

En kompis hade en hoj i c:a 3år tror han körde totalt 250 eller nått, dvs max 100 mil per år. Varför? Jo, tjej, barn, mkt jobb, landställe, fixa med lägenheten osv osv. Han hade inte tid helt enkelt. Sen att han inte var en genuin hojåkare spelade nog också in lite :rolleyes:
Men som sagt, det finns fler som han.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En kompis hade en hoj i c:a 3år tror han körde totalt 250 eller nått, dvs max 100 mil per år. Varför? Jo, tjej, barn, mkt jobb, landställe, fixa med lägenheten osv osv. Han hade inte tid helt enkelt. Sen att han inte var en genuin hojåkare spelade nog också in lite :rolleyes:
Men som sagt, det finns fler som han.

Självklart så finns det sådanna oxå! Många med låga mil som kan förklaras, med få ägare, långa avställningsperioder.
 

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yammmma
Jaha det är inte vanligt att milen är tillfixade på sporthojar, alla som har en hoj med låga mil och kanske har blivit lite lurade själv skriker rakt ut i protest.
man behöver väll bara kolla lite annonser för att märka att många hojar verkar ha orimligt lite mil på mätaren. kollar du du hojar som gått ett år har dom ofta 800-1000 mil, hojar som gått 3 år ofta runt 1500 mil hojar som är 8-10 år runt tre tusen. verkar som milen försvinner nånstans på vägen. det finns självklart undantag, och en del kanske bara har hojen ståendes hemma i garaget men nog tycker jag att det är uppenbart att milen inte stämmer på en stor del, har själv varit och kollat på ett par (ögonstenar) med runt 1000 mil på mätaren den ena var drivpaketet bytt på den andra var tillräckligt blästrad med stenskott nertill för ca. 3-4000 mil + jävligt dåligt drivpaket och glapp i bakhjulslagren.


Heheh okej, jag skriker inte i protest för att jag har blivit lurad. Känns som att du har mer koll på det här än oss andra:tummenupp Men bevisligen är vi en del här inne som inte tycker att 1-2000 eller 3000mil på mätaren för en 5-7 år gammal båge som du sa tidigare är något konstigt. Det är ju helt beroende på vilken livssituation man har. Vilket påpekats i tidigare inlägg.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Skrämmande att så många anser att mätarna är skruvade så fort någon kör mindre mil/år än dem själva. "Genom sig själv känner man andra"...eller hur var det nu? :va

Till trådskaparen. Skicket är viktigast. Överdrivna mil i förhållande till mätaren brukar synas på skicket. Grenrör, motor, skivor, kåpor, antal flugor i kylet osv...

//KaliZ
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det är väl snarare så att det är skrämmande att så många ska försvara låga miltal.

Jag har ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men efter en tur bland de parkerade hojjarna på en del samlingsplatser så är det förvånansvärt många som har cykeldator monterat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl snarare så att det är skrämmande att så många ska försvara låga miltal.

Jag har ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men efter en tur bland de parkerade hojjarna på en del samlingsplatser så är det förvånansvärt många som har cykeldator monterat.

Motarder brukar ju ofta ha gått 100 mil när dom säljs, det är någon slags magisk gräns, antingen står man inte ut mad att åka taskvibrator längre än så, eller så körs dom så långt innan cykeldatorn monteras. :rolleyes:

Även om man inte har tid att köra så ofta så kör man ju faktiskt tio mil på en timme ganska lätt, och mer än tio gånger sätter man sig väl på sin nyinköpta hoj?
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Ni kanske tycker det har ar en helt galen ide men jag skulle foresla att du fragar snubben om varfor det ar sa lite mil pa mataren.

Sen far du val titta pa de dar standard grejerna som ska kolla pa beg hojar.

2 cent's worth
 

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yammmma
Det är väl snarare så att det är skrämmande att så många ska försvara låga miltal.

Jag har ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men efter en tur bland de parkerade hojjarna på en del samlingsplatser så är det förvånansvärt många som har cykeldator monterat.

Jasså, varför skulle det vara så skrämmande, om man får fråga. Det är väl bra att alla får framföra sina egna åsikter och erfarenheter. Kan det inte vara så att personerna i fråga tycker det är lättare att avläsa digitalt än analogt. Möjligt att jag har fel i det här hänseendet, var bara en tanke.

Menar givetvis inte att det inte finns skruvade mätare. Det är klart att det finns. Som tidigare framförts, finns tyvärr ibland alla motordrivna fordon.
 
Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Sen finns det de som "fuskar smart", de låter mätaren gå några hundra mil var säsong innan de drar ur sladden, allt för att det ska se trovärdigt ut.
Helt plötsligt så har deras egentligen svårsålda långmilare blivit en betydligt mer lättsåld hoj med normalkort körsträcka på mätaren.

En intressant grej f.ö var när jag kollade på en XR650 motard på en firma.
Den hade bara gått ca 300mil enligt säljaren (Siffrorna tagna från originalmätaren som satt kvar men var urkopplad då givaren inte passade med motardhjulen).
Jag kollade lite på den och lyckades få igång cykeldatorn som satt på styret.
På den stog det ca 700mil.
Säljaren såg duktigt besvärad ut när jag påpekade att hojen faktiskt gått drygt 3 ggr så långt som de angav.

Blev ingen affär där inte. :tungan
 

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yammmma
Sen finns det de som "fuskar smart", de låter mätaren gå några hundra mil var säsong innan de drar ur sladden, allt för att det ska se trovärdigt ut.
Helt plötsligt så har deras egentligen svårsålda långmilare blivit en betydligt mer lättsåld hoj med normalkort körsträcka på mätaren.

En intressant grej f.ö var när jag kollade på en XR650 motard på en firma.
Den hade bara gått ca 300mil enligt säljaren (Siffrorna tagna från originalmätaren som satt kvar men var urkopplad då givaren inte passade med motardhjulen).
Jag kollade lite på den och lyckades få igång cykeldatorn som satt på styret.
På den stog det ca 700mil.
Säljaren såg duktigt besvärad ut när jag påpekade att hojen faktiskt gått drygt 3 ggr så långt som de angav.

Blev ingen affär där inte. :tungan



Se där, det finns idioter inom allt. Frågan är om de ändrade utgångs priset eller de trodde att de skulle kunna lura någon stackars köpare. För jävligt är det iallafall:mad:
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jasså, varför skulle det vara så skrämmande, om man får fråga. Det är väl bra att alla får framföra sina egna åsikter och erfarenheter. Kan det inte vara så att personerna i fråga tycker det är lättare att avläsa digitalt än analogt. Möjligt att jag har fel i det här hänseendet, var bara en tanke.

Menar givetvis inte att det inte finns skruvade mätare. Det är klart att det finns. Som tidigare framförts, finns tyvärr ibland alla motordrivna fordon.

Självklart är det ett öppet forum och alla har rätt att framföra sin åsikt.

Det jag menar är att det inte nödvändigtvis behöver vara deras åsikt de framför utan snarare ger uttryck för den rädsla som finns angående att just deras ärliga "lågmilare" ska bli svår att sälja.

Att det finns fler ärliga lågmilare än oärliga tror jag också på, men problemet blir att de oärliga drar ner de ärliga i pris. Dessutom verkar det finnas magiska gränser i miltal då de "oärliga" stiger kraftfull i antal.

Men, som sagt tidigare, detta är min ovetenskapliga åsikt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top