http://www.matarservice.se/SUZUKI_MC.html : Vi justerar och reparerar din mätare i bil och mc, snöskotrar, mopeder.
Det är knappast VANLIGT att folk kör med urkopplade mätare, även om det förekommer.
Likaså är 700 mil på en -01 inte alls en bluff nödvändigtvis.
Hälften av alla jag känner kör mellan 150-200 mil per år. Inget konstigt alls.
Vissa låter hojen stå en hel säsong.
Själv kör jag minst 500 mil, så det är olika.
Jag vet ingen som ens tänker tanken att orka fiffla med mätare för att kanske tjäna ett par tusenlappar.
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.
Hej!
Hur är det egentligen, törs man köpa en hoj från tex tyskland som är en gixxer1000 -01 tex och gått 700mil? Skicket på den ser kalas ut.. Är det lätt idag att skruva mätaren och görs de mycket??
Jaha det är inte vanligt att milen är tillfixade på sporthojar, alla som har en hoj med låga mil och kanske har blivit lite lurade själv skriker rakt ut i protest.
man behöver väll bara kolla lite annonser för att märka att många hojar verkar ha orimligt lite mil på mätaren. kollar du du hojar som gått ett år har dom ofta 800-1000 mil, hojar som gått 3 år ofta runt 1500 mil hojar som är 8-10 år runt tre tusen. verkar som milen försvinner nånstans på vägen. det finns självklart undantag, och en del kanske bara har hojen ståendes hemma i garaget men nog tycker jag att det är uppenbart att milen inte stämmer på en stor del, har själv varit och kollat på ett par (ögonstenar) med runt 1000 mil på mätaren den ena var drivpaketet bytt på den andra var tillräckligt blästrad med stenskott nertill för ca. 3-4000 mil + jävligt dåligt drivpaket och glapp i bakhjulslagren.
Jaha det är inte vanligt att milen är tillfixade på sporthojar, alla som har en hoj med låga mil och kanske har blivit lite lurade själv skriker rakt ut i protest.
man behöver väll bara kolla lite annonser för att märka att många hojar verkar ha orimligt lite mil på mätaren. kollar du du hojar som gått ett år har dom ofta 800-1000 mil, hojar som gått 3 år ofta runt 1500 mil hojar som är 8-10 år runt tre tusen. verkar som milen försvinner nånstans på vägen. det finns självklart undantag, och en del kanske bara har hojen ståendes hemma i garaget men nog tycker jag att det är uppenbart att milen inte stämmer på en stor del, har själv varit och kollat på ett par (ögonstenar) med runt 1000 mil på mätaren den ena var drivpaketet bytt på den andra var tillräckligt blästrad med stenskott nertill för ca. 3-4000 mil + jävligt dåligt drivpaket och glapp i bakhjulslagren.
Går nog inte att skruva mätare, men det är nog vanligt att man kör med dom urkopplade. 700 mil på en 01 är naturligtvis bluff likaväl som alla andra annonser man ser på hojar som är 5-10 år gamla med 1000-2000 mil på mätaren.
En kompis hade en hoj i c:a 3år tror han körde totalt 250 eller nått, dvs max 100 mil per år. Varför? Jo, tjej, barn, mkt jobb, landställe, fixa med lägenheten osv osv. Han hade inte tid helt enkelt. Sen att han inte var en genuin hojåkare spelade nog också in lite
Men som sagt, det finns fler som han.
Det är väl snarare så att det är skrämmande att så många ska försvara låga miltal.
Jag har ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men efter en tur bland de parkerade hojjarna på en del samlingsplatser så är det förvånansvärt många som har cykeldator monterat.
Det är väl snarare så att det är skrämmande att så många ska försvara låga miltal.
Jag har ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men efter en tur bland de parkerade hojjarna på en del samlingsplatser så är det förvånansvärt många som har cykeldator monterat.
Sen finns det de som "fuskar smart", de låter mätaren gå några hundra mil var säsong innan de drar ur sladden, allt för att det ska se trovärdigt ut.
Helt plötsligt så har deras egentligen svårsålda långmilare blivit en betydligt mer lättsåld hoj med normalkort körsträcka på mätaren.
En intressant grej f.ö var när jag kollade på en XR650 motard på en firma.
Den hade bara gått ca 300mil enligt säljaren (Siffrorna tagna från originalmätaren som satt kvar men var urkopplad då givaren inte passade med motardhjulen).
Jag kollade lite på den och lyckades få igång cykeldatorn som satt på styret.
På den stog det ca 700mil.
Säljaren såg duktigt besvärad ut när jag påpekade att hojen faktiskt gått drygt 3 ggr så långt som de angav.
Blev ingen affär där inte.
Jasså, varför skulle det vara så skrämmande, om man får fråga. Det är väl bra att alla får framföra sina egna åsikter och erfarenheter. Kan det inte vara så att personerna i fråga tycker det är lättare att avläsa digitalt än analogt. Möjligt att jag har fel i det här hänseendet, var bara en tanke.
Menar givetvis inte att det inte finns skruvade mätare. Det är klart att det finns. Som tidigare framförts, finns tyvärr ibland alla motordrivna fordon.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|