Skulle försäkra min hoj!!

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
hoj sugen skrev:
För jag tycker att en mc är något alla ska ha råd att försäkra.
Det är ju försäkringsbolagen själva som gör så att folk sken försäkrar :kocko

Har något försäkringsbolag någonsin tvingat någon att skenförsäkra? Svar: nej
Vad tycker du själv att en rimlig premie borde ligga på? Du säger att alla ska har råd att försäkra, varför ska detta resonemang råda på just försäkringar? Har du inte råd att försäkra så ska du ju inte ha någon försäkring. Är detta märkligt tycker du? Den som inte har råd att betala får ju låta bli, detsamma gäller alla andra produkter som finns på marknaden. Har du råd med en sporthoj så har du ju råd med försäkringen. Gillar du inte försäkringar så kör på trafik då!

Om INGEN skenförsäkrade och ALLA använde sunt förnuft i trafiken skulle inte NÅGON behöva pröjsa dessa höga försäkringar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
NoLimit skrev:
Har något försäkringsbolag någonsin tvingat någon att skenförsäkra? Svar: nej
Vad tycker du själv att en rimlig premie borde ligga på? Du säger att alla ska har råd att försäkra, varför ska detta resonemang råda på just försäkringar? Har du inte råd att försäkra så ska du ju inte ha någon försäkring. Är detta märkligt tycker du? Den som inte har råd att betala får ju låta bli, detsamma gäller alla andra produkter som finns på marknaden. Har du råd med en sporthoj så har du ju råd med försäkringen. Gillar du inte försäkringar så kör på trafik då!

Om INGEN skenförsäkrade och ALLA använde sunt förnuft i trafiken skulle inte NÅGON behöva pröjsa dessa höga försäkringar.
Ja så är det, jag vill gärna ha en Ferarri F40 men jag har varken råd att köpa eller försäkra den.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sporTlovEr skrev:
2800 helår halvförsäkring med 145 ORGINALHÄSTAR! tycker det var lagom..


Men det tycker jag var dyrt.
Hade jag bott mitt i skogen, haft en hoj från mitten av förra milleniet och som dessutom säkert tappat 30 av de orginal 125 bakhjulshästarna så skulle jag vara besviken.
Kolla med de andra bolagen om det inte finns billigare.
Jag vet att Bilsport har en försäkring som bara kostar 1300:- för hel/hel.
Ta den istället.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
gör som jag ställ den på din morfar eller dyligt, det är skitbra billig försäkring.
då får man mer pengar över att :fyllisar
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
GSXR1100R skrev:
Ja så är det, jag vill gärna ha en Ferarri F40 men jag har varken råd att köpa eller försäkra den.

Jag tycker ju förstås inte heller att det är roligt att betala flera tusen i månaden på försäkringspremier. Samtidigt vill jag ha ett skydd om det skulle gå åt skogen. Det går inte att först ställa sig utanför systemet för att sedan vilja he en del av kakan. Det hela är en samvetsfråga som var och en måste ta ställning till.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
NoLimit skrev:
Verkligen INTE fattat någonting :kocko


....eller så har du skön humor! (hoppas på det senare)

Jo jag har ju fattat precis rätt, tagit det billigaste alternativet.
Att sen morfar sitter på hemmet och joddlar till cartoonnetvork hela dagarna och vart avtagen körkortet när det vart fastställt att han hade alzheimers (stavas det så?) kan väl inte trassla till det ?

Sen bjuder jag gärna på en godis, smakar sött som ironi :banana
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
NoLimit skrev:
Har något försäkringsbolag någonsin tvingat någon att skenförsäkra? Svar: nej
Vad tycker du själv att en rimlig premie borde ligga på? Du säger att alla ska har råd att försäkra, varför ska detta resonemang råda på just försäkringar? Har du inte råd att försäkra så ska du ju inte ha någon försäkring. Är detta märkligt tycker du? Den som inte har råd att betala får ju låta bli, detsamma gäller alla andra produkter som finns på marknaden. Har du råd med en sporthoj så har du ju råd med försäkringen. Gillar du inte försäkringar så kör på trafik då!

Om INGEN skenförsäkrade och ALLA använde sunt förnuft i trafiken skulle inte NÅGON behöva pröjsa dessa höga försäkringar.

Tur att det finns *duktiga killar* som dig! Som bara betalar och se glad ut!
Nu var det inte så att jag skulle köra oförsäkrat eller skenförsäkra!
Så jag förstår inte riktigt din poäng! :7peta
Har aldrig sagt att dom tvingar någon att betala! Utan sa bara att det var sjukt dyrt att försäkra en *sport* hoj !!
Så bespara mig erat *skit snack* om att har du inte råd så ska du inte ha en hoj!!
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
livet suger!

Själv hade jag gärna haft en zx10a eller en zxx2a. Har råd att köpa dem men inte att lägga ca 30 papp på försäkringen. Nu har jag en zx9r från 96 istället. halvförsäkrad för 2800/år. Det har jag råd med och det är värt de pengarna. hade jag prioriterat hojjen mer hade jag köpt en 10 och fått sälja bilen och leva på bröd och vatten lite mer men det är inte värt det. Ekvationen är enkel. Man får köpa det man har råd att underhålla och försäkra. Allt annat är bull. När jag studerade lånade jag min mors bil under ett par år. Det var enda sättet att ens ha en bil. Det var ändå en gammal risig saab men det är först nu jag har insett mina fel och brister. nu förtiden står jag för mina egna försäkringar. Men den insikten kanske alla kommer till. Jag hade flera stöldskador på den bilen och det var en hel vetenskap varje gång man skulle få ut något på försäkringen trots att min mor stod som ägare på bilen. Alla blir vi till sist gamla och visa....
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
men... En Saab 93 aero -04 kostar mig 10200 om året att halvförsäkra. Nypriset på den bilen är över 300 000. En motorcykel från -96 kostar 19600 att halvförsäkra. priset på den var 35000... Någonstans går inte logiken ihop... :confused: Motorcykeln kostar 1/10 av priset på bilen men är dubbelt så dyr att försäkra. Det känns som om försäkringsbolgen gör grova pengar på oss mc-åkare!!! :kocko
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
@ hoj sugen och arnoldsson:

Rätta munnen efter matsäcken.
Vi har precis samma diskussioner i familjen, nästan dagligen, men med en 8-åring, en 13-åring och en 17-åring som allihop vill ha allt, nu. :)
För den som fortfarande tror att försäkringsbolagen av ren illvilja sätter skyhöga premier - som självklart skulle sjunka om bara vi hojåkare vägrade betala dem - så är det dags att vakna.

(Det är inte enbart värdet på det försäkrade fordonet som bestämmer premiekostnaden för stöldförsäkringen. Risken att fordonet faktiskt blir stulet spelar också roll, och den risken kan uppskattas eller härledas ur faktisk statistik. Så jämförelsen med bilen är inte helt solklar.)
 
Last edited:

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Klrz skrev:
livet suger!

Själv hade jag gärna haft en zx10a eller en zxx2a. Har råd att köpa dem men inte att lägga ca 30 papp på försäkringen. Nu har jag en zx9r från 96 istället. halvförsäkrad för 2800/år. Det har jag råd med och det är värt de pengarna. hade jag prioriterat hojjen mer hade jag köpt en 10 och fått sälja bilen och leva på bröd och vatten lite mer men det är inte värt det. Ekvationen är enkel. Man får köpa det man har råd att underhålla och försäkra. Allt annat är bull. När jag studerade lånade jag min mors bil under ett par år. Det var enda sättet att ens ha en bil. Det var ändå en gammal risig saab men det är först nu jag har insett mina fel och brister. nu förtiden står jag för mina egna försäkringar. Men den insikten kanske alla kommer till. Jag hade flera stöldskador på den bilen och det var en hel vetenskap varje gång man skulle få ut något på försäkringen trots att min mor stod som ägare på bilen. Alla blir vi till sist gamla och visa....

69:an skrev:
@ hoj sugen och arnoldsson:

Rätta munnen efter matsäcken.
Vi har precis samma diskussioner i familjen, nästan dagligen, men med en 8-åring, en 13-åring och en 17-åring som allihop vill ha allt, nu. :)
För den som fortfarande tror att försäkringsbolagen av ren illvilja sätter skyhöga premier - som självklart skulle sjunka om bara vi hojåkare vägrade betala dem - så är det dags att vakna.

(Det är inte enbart värdet på det försäkrade fordonet som bestämmer premiekostnaden för stöldförsäkringen. Risken att fordonet faktiskt blir stulet spelar också roll, och den risken kan uppskattas eller härledas ur faktisk statistik. Så jämförelsen med bilen är inte helt solklar.)


Skönt att höra att det trots allt finns många hojåkare här som inte argumenterar på dagisnivå!
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
hoj sugen skrev:
Hejsan. Ringde idag till olika försäkrings bolag och skulle kolla upp vad det kostade att försäkra hojen. Var inne på trafik eller halv försäkring. Då jag visste att hel var inte att tänka på för dom pengarna!
På trygg hansa fick jag 3 olika pris uppgifter när jag ringde 2 gånger :kocko
Jag är 23, fyller 24 år i år. Och bor i Gbg.
Hojen är en zx9 01:a. Fy fan vilka priser dom tar!
Vad hade ni kört på?? Trafik eller halv ???
Blir dubbelt med halförsäkring i månaden jämfört med trafik.
Skulle betala 3242kr i halv försäkring i månaden från april och framåt.
För trafik 1532 kr månaden. Vilket väljer man??? :huvet


Trygg hansa 25000/27400/25927/ halv försäkring…. Bara trafik 13788 hel 42500

If tar 60000 halv per år….

Länsförsäkringar tar bara trafik.. och det kostar.. 19255

Salusansvar 70000-80000 papp

Folksam halv 31000 trafik 15000

Bil sport&mc 24000 bara trafik
Fan va komiskt... Jag skulle få betala mindre i helförsäkring på gixxern än du får betala i halv... Då är jag ändå yngre än dig och antar att 1000R anses vara "värre" än zx9'an.

1200:- i månaden, halvförsäkrat och godkänd att leka med på bandagar. tack folksam!
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
hoj sugen skrev:
Tur att det finns *duktiga killar* som dig! Som bara betalar och se glad ut!
Nu var det inte så att jag skulle köra oförsäkrat eller skenförsäkra!
Så jag förstår inte riktigt din poäng! :7peta
Har aldrig sagt att dom tvingar någon att betala! Utan sa bara att det var sjukt dyrt att försäkra en *sport* hoj !!
Så bespara mig erat *skit snack* om att har du inte råd så ska du inte ha en hoj!!

Som du säkert förstår så menar jag inte dig personligen när jag skrev "Har du inte råd att försäkra så ska du ju inte ha någon försäkring". Jag menar mc-ägare överhuvudtaget.

Sen har du fortfarande inte svarat för varför du sympatiserar med de som skenförsäkrar. "För jag tycker att en mc är något alla ska ha råd att försäkra" är ju knappast något argument. Faktum kvarstår: du sympatiserar fortfarande med personer som medvetet försöker lura systemet och på så vis begå det brott som man i Sverige brukar kalla för försäkringsbedrägeri.

Dessutom: vill du bli besparad vårt "*skit snack*" så är ju detta forum uppenbarligen inget för dig. Kan du inte ta kritik på ska du inte heller öppna munnen.
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
DreeTman skrev:
Fan va komiskt... Jag skulle få betala mindre i helförsäkring på gixxern än du får betala i halv... Då är jag ändå yngre än dig och antar att 1000R anses vara "värre" än zx9'an.

1200:- i månaden, halvförsäkrat och godkänd att leka med på bandagar. tack folksam!


VA????? Låter ju helt otroligt att du betalar så lite. Och så är du yngre!
Bor du i en liten håla då eller :confused: ??
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
hoj sugen skrev:
Hejsan. Ringde idag till olika försäkrings bolag och skulle kolla upp vad det kostade att försäkra hojen. Var inne på trafik eller halv försäkring. Då jag visste att hel var inte att tänka på för dom pengarna!
På trygg hansa fick jag 3 olika pris uppgifter när jag ringde 2 gånger :kocko
Jag är 23, fyller 24 år i år. Och bor i Gbg.
Hojen är en zx9 01:a. Fy fan vilka priser dom tar!
Vad hade ni kört på?? Trafik eller halv ???
Blir dubbelt med halförsäkring i månaden jämfört med trafik.
Skulle betala 3242kr i halv försäkring i månaden från april och framåt.
För trafik 1532 kr månaden. Vilket väljer man??? :huvet


Trygg hansa 25000/27400/25927/ halv försäkring…. Bara trafik 13788 hel 42500

If tar 60000 halv per år….

Länsförsäkringar tar bara trafik.. och det kostar.. 19255

Salusansvar 70000-80000 papp

Folksam halv 31000 trafik 15000

Bil sport&mc 24000 bara trafik


För att återgå till ämnet:

Jag brukar resonera ungefär såhär:
Utgå först från vad hojjen kommer att kosta dig i inköp. Tänk därefter på ungefär vad delarna skulle kosta om du la ner motorcykeln (utan att blanda in eventuella personskador). Hur länge planerar du att ha bågen? Hur ofta och hur långt kommer du att köra? Kommer du enbart att köra på trixiga vägar i fullt blås? Kommer den att stå i ett ordentligt garage hela tiden? (och på så vis minimera riskerna för att något ska hända som halvförsäkringen vanligtvis brukar täcka). osv osv

Lägg sedan samman detta på något sätt och överväg vad som egentligen är vettigast. Att exempelvis betala hela motorcykelns värde i försäkringspremier, på säg ett par års tid, det tycker åtminstone jag är helt sanslöst! Jag hade nog övervägt att ha trafik om så blir fallet.

Välj sedan med magkänsla. Tänk dig scenariot att det redan är sommar och du har tagit halv eller trafik på hojjen. Fundera sedan på vilket som skulle få dig att sova bäst på nätterna.

Lycka till!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
NoLimit skrev:
För att återgå till ämnet:

Jag brukar resonera ungefär såhär:
Utgå först från vad hojjen kommer att kosta dig i inköp. Tänk därefter på ungefär vad delarna skulle kosta om du la ner motorcykeln (utan att blanda in eventuella personskador). Hur länge planerar du att ha bågen? Hur ofta och hur långt kommer du att köra? Kommer du enbart att köra på trixiga vägar i fullt blås? Kommer den att stå i ett ordentligt garage hela tiden? (och på så vis minimera riskerna för att något ska hända som halvförsäkringen vanligtvis brukar täcka). osv osv

Lägg sedan samman detta på något sätt och överväg vad som egentligen är vettigast. Att exempelvis betala hela motorcykelns värde i försäkringspremier, på säg ett par års tid, det tycker åtminstone jag är helt sanslöst! Jag hade nog övervägt att ha trafik om så blir fallet.

Välj sedan med magkänsla. Tänk dig scenariot att det redan är sommar och du har tagit halv eller trafik på hojjen. Fundera sedan på vilket som skulle få dig att sova bäst på nätterna.

Lycka till!
Dagens bästa inlägg :tummenupp
 

jfd

--> Sommar <---
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
R1 Röd/Vit -98 med -00 motor
Har också halvförsäkring på IF, betalar endast 750.- / månad , 2 200 .-/ måndad för hel ( trafik strax över 600). Har en R1:a -98 och är född 82. Dock bor jag efter norrlandskusten... De e grejor de! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top