Skulle vilja prova

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
Vet ni om det på något sätt går att lösa att t.ex Hyra en offroad-mc för att köra på bana, för jag vill riva loss ordentligt, men inte med min. :hihi

Hur funkar det med banor? Hyr man eller? Jag är på nivå 0 och vet absolut inte hur någonting fungerar. Kan någon ge mig lite hjälp på grunderna.


P.S Det enda jag kan hyfsat är själva körandet, hehe. :yoparty
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Vet att Betsy, Yasha med flera har gjort ett par såna körningar.

Släng iväg ett pm eller sök på forumet :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vilken typ av bana tänker du på?

Med tanke på valet av hoj som du skulle vilja hyra/låna så misstänker jag att du avser crossbanor. Om dessa vet jag ingenting, tyvärr. Men med tanke på forumet och hemsidans namn (sporthoj) så skulle du gärna lika kunna mena roadracingbanor och om dem vet jag mer.

Det arrangeras årligen ett flertal bankörningsdagar på våra svenska rr-banor:
- Falkenbergs motorbana (utanför Falkenberg och också närmast för dig/mig)
- Anderstorp (Utanför Anderstorp/Gislaved)
- Knutstorp (utanför Kågeröd i Skåne)
- Gelleråsen (utanför Karlskoga)
- Sviestad (utanför Linköping)
- Mittsverigebanan (Mo i rana)
- Gotland ring (utanför Visby/Gotland)

Som du ser finns det ett flertal banor att välja mellan och enklast för att få reda på var och när en bandag genomförs så föreslår jag att du kontaktar ägarna till motorbanorna eller gå in på deras resp. hemsidor. Ev. finns någon hemsida med alla bandagar samlade men jag hittar inte den fn. (någon som vet?)

Om SMC arrangerar bandagen (Broms & Kurvkurs) så gäller din vanliga försäkring precis som om du körde på vägen. Men när andra arrangörer står för bandagen måste du kontrollera med ditt försäkringsbolag för att höra om vad som gäller.

Man måste vara ute i god tid för bandagarna brukar bli fulltecknade ganska tidigt. Ibland kan man dock ha turen och få en plats för någon som har bokat av. Priset varierar kraftigt från 400 kr/heldag till 900-1000 kr/heldag. Beroende på vilken bana som hyrs och vad för typ av bandag det är. En seriös arrangör ser dock till att ha åt minstånde några posteringar och sjukvårdspersonal med ambulans närvarande. Kolla detta innan så du vet vad för säkerhet som finns när du skall köra.

När det gäller hyra en mc för att köra bana med brukar självrisken vara VÄLDIGT hög. Hade en kompis som tvingades hyra en hoj inför två utbildningsdagar på Gelleråsen och han hade fått betala ett halvt basbelopp i självrisk om han hade kraschat, dvs. ca. 19 000 kr. DET är dyrt! Så kolla detta innan du ger dig ut och råkar krascha inte bara hojen utan i värsta fallet också din ekonomi!

Mvh!
// Niklas
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
RD 125 duger la alldeles utmärkt att köra bana med? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Avarage skrev:
När det gäller hyra en mc för att köra bana med brukar självrisken vara VÄLDIGT hög. Hade en kompis som tvingades hyra en hoj inför två utbildningsdagar på Gelleråsen och han hade fått betala ett halvt basbelopp i självrisk om han hade kraschat, dvs. ca. 19 000 kr. DET är dyrt! Så kolla detta innan du ger dig ut och råkar krascha inte bara hojen utan i värsta fallet också din ekonomi!

Inte så farligt, med tanke på att det är 25kkr i självrisk på CBR och Hornet om man har IFs Hondaförsäkring, och dubbla det om man är under 25!
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Sofiiaa skrev:
Vet ni om det på något sätt går att lösa att t.ex Hyra en offroad-mc för att köra på bana, för jag vill riva loss ordentligt

Som sagt...det verkar ju som om du skulle vilja prova på att köra motocross.
Isf TROR jag att du kan prova att ringa MK Pionjär. De kör på Blixås-banan i mölndal. Verkar ju vara ganska nära dig.
De kanske kan ordna en provkörning om du har allvarliga planer på att börja köra MX.
 
Last edited:

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Avarage skrev:
...Som du ser finns det ett flertal banor att välja mellan och enklast för att få reda på var och när en bandag genomförs så föreslår jag att du kontaktar ägarna till motorbanorna eller gå in på deras resp. hemsidor. Ev. finns någon hemsida med alla bandagar samlade men jag hittar inte den fn. (någon som vet?)...

en sida med sådan info är bankorning.com :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
duckie skrev:
Mittsverigebanan ligger väl ändå mellan Sundsvall och Härnösand.?

Sorry, var nog lite för snabb där. Har dessutom aldrig personligen kört på varken den eller Gotland ring. De övriga är däremot relativt välbesökta genom åren.

Mittsverigebanan liggen 8 km söder om Härnösand.

Ursäkta!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
PacMan skrev:
RD 125 duger la alldeles utmärkt att köra bana med? :)

Japp, det funkade i 125 std i början av 90-talet, även om det fanns 125:eek:r som var snabbare. Men att ha kul med och att lära sig på funkar det alldeles utmärkt. Enda banan (som jag har kört på) som kanske är lite väl tråkig med en RD 125:a är Anderstorp. De övriga banorna funkar alldeles utmärkt!

Mvh!
// Niklas
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sofiiaa skrev:
Vet ni om det på något sätt går att lösa att t.ex Hyra en offroad-mc för att köra på bana, för jag vill riva loss ordentligt, men inte med min. :hihi

Hur funkar det med banor? Hyr man eller? Jag är på nivå 0 och vet absolut inte hur någonting fungerar. Kan någon ge mig lite hjälp på grunderna.


P.S Det enda jag kan hyfsat är själva körandet, hehe. :yoparty

Jag kan rekomendera Falkenbergs nästa onsdagskörning, i slutet av augusti tror jag. Från Mölndal är det inte mer än 10 mil dit. :tummenupp
 

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
PacMan skrev:
Jag kan rekomendera Falkenbergs nästa onsdagskörning, i slutet av augusti tror jag. Från Mölndal är det inte mer än 10 mil dit. :tummenupp

Men det var nog itne riktigt det jag letade efter ;)
 

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
Avarage skrev:
.......Hade en kompis som tvingades hyra en hoj inför två utbildningsdagar på Gelleråsen och han hade fått betala ett halvt basbelopp i självrisk om han hade kraschat, dvs. ca. 19 000 kr. DET är dyrt! Så kolla detta innan du ger dig ut och råkar krascha inte bara hojen utan i värsta fallet också din ekonomi!

Mvh!
// Niklas



Tack så mycket!

Jag skall tänka över det.
Jag är väldigt dålig på begrepp och så, jag hade tänkt mig typ grus, lera, skitig MC, hehe. Typ den stilen.

Men om man skulle vilja köra på en vanlig bana med min MC, kan man typ samla ihop några kompisar och hyra en bana?


Edit: Ni kan mentalt ta bort alla "typ" som jag råkade lägga in :kocko :3freak
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sofiiaa skrev:
Tack så mycket!

Jag skall tänka över det.
Jag är väldigt dålig på begrepp och så, jag hade tänkt mig typ grus, lera, skitig MC, hehe. Typ den stilen.

Men om man skulle vilja köra på en vanlig bana med min MC, kan man typ samla ihop några kompisar och hyra en bana?


Edit: Ni kan mentalt ta bort alla "typ" som jag råkade lägga in :kocko :3freak

Om du vill köra bana med din hoj så är det bara att se till att:

1. Din trafikförsäkring täcker bankörning (alla utom If och T-H)
2. Kolla vart närmaste körning är. Kinnekulle eller Falkenberg är väl lämpligt för dig.
3. Boka in dig och åka.

Ska du hyra banan själv så räkna med mellan 15000 och 60000 för en heldag och det är svårt att få tillträde!

//jaG
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Sofiiaa skrev:
Tack så mycket!

Jag skall tänka över det.
Jag är väldigt dålig på begrepp och så, jag hade tänkt mig typ grus, lera, skitig MC, hehe. Typ den stilen.

Men om man skulle vilja köra på en vanlig bana med min MC, kan man typ samla ihop några kompisar och hyra en bana?


Edit: Ni kan mentalt ta bort alla "typ" som jag råkade lägga in :kocko :3freak

Kontakta Peter Larsson (Mob. 0703 - 78 53 89, E-Post: enduro@kortedalamotorklubb.com) i KMK. Han är sektionsledare för Endurosektionen. De kan säkert hjälpa dig eller slussa dig vidare till en förening som kan.

När det gäller hyra av bana så är det fullt möjligt. Billigast är att hyra en bana under vardagar och de banorna som är billigast att hyra hör Kinnekulle ring och Falkenbergs motorbana.

Kinnekulle ring är dock inte godkänd för tävling med motorcyklar med tanke på säkerheten som inte är acceptabel. Avåkningszonerna är för korta (små) vilket man bör tänka på när man kör där.

Priset för hyra av en bana en hel dag varierar kraftigt beroende på vilken bana och vilken dag man vll hyra. Men mellan 15000 - 50000 kr kostar det så man får allt vara en el del kompisar om man skall ha råd.

Inte att förglömma är att man bör ha någon form av sjukvård med transportmöjlighet när man kör typ ambulans. Vlket också går att hyra med personal. Och flaggvakt som ger signaler, via flagor, tll förarna om ATT något har förändrats från förra gången han/hon passerade flaggvakten.

Billigare och enklare, än att hyra en bana själv, är att åka på en av de öppna träningarna/bandagarna som arrangeras. Falkenberg har sin på onsdagar (fast jag är osäker på om det är VARJE onsdag) och då i regel mellan 17 - 20. Priset för detta är jag osäker på men för ett par år sedan kostade det 300 kr, men det kan vara dyrare idag.

Mvh!
// Niklas (typ) :banana
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hoztic skrev:
Inte så farligt, med tanke på att det är 25kkr i självrisk på CBR och Hornet om man har IFs Hondaförsäkring, och dubbla det om man är under 25!


OK! Då är 19000 kr billigt! Min referens på "normalt pris" är mn egna självrisk som ligger på 6000 kr. Därför tycker jag 19000 kr är dyrt. Men ställer man det i relation till de premier du hänvisar till så är ju 19000 BILLIGARE.
Frågan är hur många av oss som verkligen har råd at slanta upp denna summan för att ha lite kul på en bana, inte jag i alla fall!?

// Niklas
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
cross

du måste tyvärr vara medlem i klubben för att få använda barnan där uppe men det finns en skogs barna utan för uddevall ute i skogen nånstanns där man kan härja fritt har varit där en gång men kommer inte ihåg riktigt vart den låg helt livs farlig jag å en kille till av 8 var dom enda som klarade sig utan skador(den har inte varit preparerad på säkert 15 år)
(fråga bönnerna på vägen :hihi ) annar åker du nog på ett medlemskap....
jag har aldrig sett uthyrning av crossar tror att det är för stort slitage för att göra det. snor dyrt att byta olja var 3 timma.
 

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
Zeb_Macahan skrev:
Om du vill köra bana med din hoj så är det bara att se till att:

1. Din trafikförsäkring täcker bankörning (alla utom If och T-H)
2. Kolla vart närmaste körning är. Kinnekulle eller Falkenberg är väl lämpligt för dig.
3. Boka in dig och åka.

Ska du hyra banan själv så räkna med mellan 15000 och 60000 för en heldag och det är svårt att få tillträde!

//jaG

Ouch, då blir det inget med det.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top