får man den vanan när man kör HD?
sprillans hoj som varit på 100 mila service borde väl ta sig till 400-500 mil utan problem.
Den där kommentaren väntade jag mig förstås. Men min hoj drog inte så mycket olja ens när fodrena var orunda.
Men som sagt så är hojmotorer lite himpajimpakonstruktioner jämför med en bil. Hur många här mockar tex innanför drevkåpan varje vinter tex? Där ligger ofta en abrasiv smet av kedjefett och sand som stackars läpptätningen går i. På en bil skulle man garanterat haft en damask där för att skydda tätningen i en liknande applikation.
På din hoj är det ju dessutom så billigt konstruerat (till skillnad från HD) att motoroljan även cirkulerar i växelåda och koppling, spånor och kopplingsslam reser runt. Så börjar utgående axeln pinka på din hoj så har du dyrare föjdskador i hela drivändan om du skulle köra torrt. På min HD skulle bara lådan ta skada osv.
Dessutom går de flesta sporthojsmotorer med mycket höga kolvhastigheter vilket gör att man ofta har en kompromiss i ringlandet. Man måste som konstruktör släppa förbi ganska mycket olja/kw jämfört med tex många bilmotorer för att inte översta ringen ska skära osv.
Kammar och lyftare lagrade direkt i alumiumgodset på de felsat sporthojar, motortemp på uppåt 120C innan ens fläkten startar i bilköer är ju även vanligt på sporthojsmotorer, detta för att konstruktören ska kunna välja en lite kylararea och därmed få ned luftmotståndet etc. Så det är en annan sak jämfört med en bil, därför kan det löna sig att hålla koll på sina prylar.
HD drar ofta ganska lite olja eftersom de är lågvarviga och dessutom inte har så stora oljeflöden upp i topparna. Så även om man skulle köra ned styrningar och tätningar så forsar det inte in så mycket olja som det gör på en DOHC-motor som dessutom har 4 styrningar per lopp. Osv.
Marginalerna är helt enkelt mindre i en högvarvig sporthojsmotor.
Jag säger inte att sporthojsmotorer ska förbruka en massa olja, men ofta så gör de det. Det känns ju ofta på doften bakom, katen rycker ju ofta första ägaren bort direkt
De flesta mc-motorer drar ju olja oftast mest när dom är nya, det är min uppfattning.
När jag köpte min första 675a -06 och haft den någon vecka ringde säljaren upp och varnade för hög förbrukning, Triumph ser inte förbrukningen som något fel.
Sant, just under inkörningen är det inte ovanligt med olja på kolvtopparna innan ringarna satt sig.