Skuren daytona 675 -08 (ingen garanti)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vart går oljetryckslampan in om oljenivån sjunker :confused: 2/3 av olja är borta borde inte en oljelampa tändas nånstans när typ 1 liter har gått.

Är det inte Garanti / Reklamationsrätt på den där då är det ju fantamej världsrekord i galenskap.

Firma som sålt hojen kan också ta sitt ansvar och hjälpa sin kund.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
BoBGunnar;4432566. skrev:
Min speed triple har väl hinkat i sig 2 liter på ca 1000 mil vilket får ses som mer normalt eller tom rätt lite om man frågar någon på verkstaden.

Min Sprint ST1050 (som jag sålda igår :yoparty) har brugt 0.00001l olje på 3200 mil... jaja, bytet vid service....

Dom första 300mil kollad jag hela tiden... sen des en gång vid 500mil och igen innan service (1000 mil)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
I alla fall på bilar verkar det som de som körs in hårt (hyrbilar, demobilar etc) ganska direkt får en lägre bränsleförbrukning och denna håller sedan i sig. (förbrukning mätt under lika omständigheter).
Ofta även mindre oljeåtgång etc.

Ps, köra hårt är inte = rödvarva kall motor Ds

Det kan inte jag förklara.
Jag har en känsla av att du har bra koll, men med mina egna motorer tänker jag köra in efter tillverkarens rekommendationer.
 

MC Doktorn

Guest
Som exempel köpte jag min demokörda (300mil) bil BMW120 Diesel, drog någon dl på 3000 mil. Vet att Audi hade problem med höga förbrukningar på nya bilar
Min KTM 690 kördes försiktigt 200 mil av förre ägaren drar inte heller nämnvärt nu med snart 600 mil på mätaren
Min förra Aprilia RSV1000 slukade olja vid bankörning men inte vid landsvägsåkning.


Kanske det är relaterat till många faktorer som modell, olja, körstil ?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vart går oljetryckslampan in om oljenivån sjunker :confused: 2/3 av olja är borta borde inte en oljelampa tändas nånstans när typ 1 liter har gått.
.........

Man måste skilja på .................

- OLJETRYCKSLAMPA = När trycket från oljepumpen sjunker under ett givet TRYCK tänds lampan.

- OLJENIVÅLAMPA = När nivån på oljan i motorn kommer under en given NIVÅ tänds lampan.

Det vanligaste är att motorer utrustas med Oljetryckslampa eftersom det är
den viktigaste funktionen, för utan tryck/för lågt tryck så får man skador, och
lågt tryck kan man få av många andra orsaker än låg oljenivå.

/KentW
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vart går oljetryckslampan in om oljenivån sjunker :confused: 2/3 av olja är borta borde inte en oljelampa tändas nånstans när typ 1 liter har gått.

Oljetryckslampan varnar inte (och SKA inte varna) för låg oljenivå utan för just lågt oljetryck. När det inträffar beror på hur hojen körs men som någon skrivit så är det ofta redan för sent då.

Det du efterfrågar är en oljenivåmätare som också finns ISTÄLLET för oljetrycksmätare på vissa hojar med hög oljeförbrukning som t.ex. tidiga(?) R1or. Problemet då är att man inte får någon varning om oljetrycket blir fel trots korrekt nivå, allra bäst vore om man hade båda två.

Oljenivå SKA kollas regelbundet, däremot kan jag hålla med om att det låter som exceptionellt hög oljeförbrukning på denna hoj OM nu inte någon dabbat sig vid 100mila servicen.

Edit: Kent W hann före...
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Beklagar raset, men att kolla oljan mellan service ar väl imte för mycket begärt?
Sen är det inte bara milen som styr det är ju max ett år mellan service också.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Man måste skilja på .................

- OLJETRYCKSLAMPA = När trycket från oljepumpen sjunker under ett givet TRYCK tänds lampan.

- OLJENIVÅLAMPA = När nivån på oljan i motorn kommer under en given NIVÅ tänds lampan.

Det vanligaste är att motorer utrustas med Oljetryckslampa eftersom det är
den viktigaste funktionen, för utan tryck/för lågt tryck så får man skador, och
lågt tryck kan man få av många andra orsaker än låg oljenivå.

/KentW

Jo jag vet skillnaden men jag tycker att det är inte rimligt att oljenivån kan sjunka så mycket innan nån lampa varnar.

Som jag sa så är det ju konstigt att 2/3 av motorns oljemängd kan försvinna utan att oljetryckslampan tänd, den bort ju blinkat till iaf.

Oljenivålampa är väl inte så vanligt så på varken bil eller mc motorer, jag har mest sätt det på arbetsfordon.

Men självklart garanti på något sätt, kanske en begagnad motor eller så.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f
Detta var mycket intressant, då jag själv funderat på att köpa en 675:a till nästa år. Trodde att dessa hojar var i klass med japanerna nu. Efter barnsjukdomarna på första årsmodellen.

Men jag hoppas att det löser sig för din kompis!
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Ja, det är nödvändigt att kolla över själv.

En oljetryckslampa som börjar lysa innebär ofta att det i delar av motorn redan saknas tryck totalt, och skärningen redan börjat. Det är en ren nödlampa för att inte bakhjulet ska låsa sig, inte en signal om att det är dags att fylla på.

För att veta när det är dags att fylla på får man kontrollera nivån :tummenupp

Jag är fullt införstådd med vad oljetryckslampan har för funktion, men jag skulle inte säga att det i 100% av fallen rör sig om ett redan begynnande motorhaveri då lampan börjar lysa. Det är allmänt känt att till exempel R1:eek:r har en tendens att låta oljetryckslampan lysa vid höga kurvhastigheter, trots rätt mängd olja. Min R1:a betedde sig på det viset. Centrifugalkrafterna påverkar flödet så till den grad att trycket inte kan bibehållas. Detta dock momentant. Off topic, men ändå. MEN, erhålles en konstant lysande oljetryckslampa ska man självklart stanna fordonet omedelbart och bärja den till lämplig plats/verkstad för genomgång och åtgärd.

Till trådskaparen; Om jag vore din kompis hade jag verkligen inte nöjt mig med svaret från Triumph. Jag tycker självklart att man som hojåkare ska hålla koll på oljenivån med jämna mellanrum, och en rad andra kontrollpunkter med för den delen, men jag har svårt att se att det skulle vara en garantiförutsättning. Detta återigen givet att din polare har en fullstämplad servicebok. Utan det kan han/hon hälsa hem när det gäller garantin tyvärr.

/Morphine
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten kommentar bara.........

Det är inte likhetstecken mellan höga varvtal och hög kolvhastighet......
när en vevaxel snurrar ett varv ska kolven tillryggalägga 2x slaglängden,
ju kortare slaglängd desstu lägre kolvkastighet vid ett givet varvtal
.

Långslagiga motorer(typ HD) har ofta en HÖGRE kolvhastighet än många
högvarviga sporthojar.

Resten av resonemanget angående två cylindrar kontra fyra stämmer ju.

/KentW

Självklart är det så. jag skulle ju inta använda ett begrepp jag inte vet vad det betyder. Det är ju för att få ned kolvhastigheten och få upp kolvarean (och ventilarean och därmed litereffekten) man eftersträvar kort slag på framförallt sporthojar.

R1 har väl runt 54 mm slag och ger maxeffekt vid 12500 rpm, det ger 22.5 m/s
HD twincam har 111 mm slag och ger maxeffekt vid 5000 rpm, det ger 18.5 m/s

Men sedan är det ju riktigt att vassare motorer av HD-konfiguration, tex S&S har högre värden.

Min S&S-motor peakar ju tex med nuvarande kam vid 6000 rpm och har ett slag på 4"=101 mm vilket ger 20.2 m/s. Så då är man ju "nästan" ikapp den otrimmade sporthojen.

Men nu är vi rejält OT :D
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jo jag vet skillnaden men jag tycker att det är inte rimligt att oljenivån kan sjunka så mycket innan nån lampa varnar.

Som jag sa så är det ju konstigt att 2/3 av motorns oljemängd kan försvinna utan att oljetryckslampan tänd, den bort ju blinkat till iaf.

Oljenivålampa är väl inte så vanligt så på varken bil eller mc motorer, jag har mest sätt det på arbetsfordon.

Men självklart garanti på något sätt, kanske en begagnad motor eller så.

Det finns ingen direkt koppling mellan låg nivå och lågt tryck.......men..

OM du tex. åker länge på bakhjulet, med högt läge....så kan oljepickupen suga
luft och då försvinner trycket = lampan tänds.

OM du har lite olja i motorn men pickupen fortfarande kan suga olja så tänds
inte oljetryckslampan.

Yamaha R6/R1 har tydligen OLJENIVÅ-lampa men ingen OLJETRYCKS-lampa,
vilket för mig är en gåta....oljetrycket är prio:1 för mig, oljenivån kan jag ju
enkelt hålla koll på.

Sen är det ju som många redan påpekat lite av ett intresse också att kolla
det som går att enkelt kolla...lufttryck i däcken= mindre slitage bla... lysen
fungerar= du ser/syns bättre......oljenivå=slipper skador i motorn.
/KentW
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo jag vet skillnaden men jag tycker att det är inte rimligt att oljenivån kan sjunka så mycket innan nån lampa varnar.

Som jag sa så är det ju konstigt att 2/3 av motorns oljemängd kan försvinna utan att oljetryckslampan tänd, den bort ju blinkat till iaf.

Oljenivålampa är väl inte så vanligt så på varken bil eller mc motorer, jag har mest sätt det på arbetsfordon.

Men självklart garanti på något sätt, kanske en begagnad motor eller så.

Nivågivare/lampa kan ju haverera så kolla innan avfärd måste man ju ändå tills man lärt sig förbrukningen,står även i alla instuktionsböcker jag fått med till de fordon jag haft.

R1/R6 har nivålampa istället för tryck,någon(minns ej,bara läst)har löst det med blinkande lampa för nivå och lysande vid tryckbortfall.
BMW personbil har haft separat nivåvakt sen -83iaf och framåt så rätt vanligt är det väl med.

Att den kan skära utan tryckfall lär väl bero på att oljemängden blir för liten för sitt jobb och även blir för varm,så kolla nivån varje morgon när hojen är ny tills man lärt sig sin hoj är vettigt.

Henrik
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är allmänt känt att till exempel R1:eek:r har en tendens att låta oljetryckslampan lysa vid höga kurvhastigheter, trots rätt mängd olja. Min R1:a betedde sig på det viset. Centrifugalkrafterna påverkar flödet så till den grad att trycket inte kan bibehållas. Detta dock momentant.

Som flertalet skrivit så är det alltså oljeNIVÅ och inte oljeTRYCK i R1an. Mao lyste din varningslampa inte för att trycket blev för lågt utan för att den uppmätta nivån blev fel i kurvorna.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Min Sprint ST1050 (som jag sålda igår :yoparty) har brugt 0.00001l olje på 3200 mil... jaja, bytet vid service....

Dom första 300mil kollad jag hela tiden... sen des en gång vid 500mil och igen innan service (1000 mil)

dom gamla stora triumph motorerna drar inte mycket olja.
Mina 955 motorer har jag i stort sett aldrig fyllt på olja i. Utom vid byte då.

Det har gått så långt, att jag numera kollar oljan när jag kör första
gången på våren, och sen när jag ställer in den på hösten. Åtminstone på gathojjen, den andra brukar jag ju byta olja i mitt i säsongen också.

När skrotet rasar pga. att oljan tagit slut får jag naturligtvis stå mitt kast.

2 liter på 200 mil känns mycket, så mycket har jag inte behövt fylla på sammanlagt på nio år, men det kan ju inte vara en ursäkt att inte kolla oljenivån.

mina 2ct.
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
dom gamla stora triumph motorerna drar inte mycket olja.
Mina 955 motorer har jag i stort sett aldrig fyllt på olja i. Utom vid byte då.

Jag tyckar inte min 2006 Sprint är specielt gammel :)

Vi (NEC#67) körde race med en Daytona 955.... vi kollad ALDRIG oljen...Den körde 6 timers race uten problem....

Med vore Honda SKAL vi kolla minst 1 gång per time.... den dra olje !...Mycket olje.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har aldrig ägt ett fordon som drar 1L/100 mil, de är ju rent sjukt.. tycker parterna borde minst gå halva vägen var..
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Låter helt sjukt vilket fall.
Om jag skulle gå och köpa en NY Volvo standard V70 som sliter ut däcken efter 800 mil, så skulle jag bli skogstokig.
Spelar ingen roll att jag borde ha kollat däckmönstret före varje körning. Köper man nytt/nästan nytt, förväntar man sig att det ska vara bara att åka.

Jag skulle be om proffisionell hjälp i det här fallet. Jurist, konsumentvägledare eller liknande. Banken, facket, försäkringsbolag har säkert hjälp att erbjuda.

Det kan ju faktiskt vara så att hojen har slungat ur sig oljan på dom sista 20 milen. En brusten kolvring, sedan går det fort.

Om inte annat, en motor som drar 1 liter/100mil, förstör katalysator och koksar igen förbränningsrum. Det är också helt oacceptabelt.

Mats
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Att den kan skära utan tryckfall lär väl bero på att oljemängden blir för liten för sitt jobb och även blir för varm,så kolla nivån varje morgon när hojen är ny tills man lärt sig sin hoj är vettigt.

Henrik

Jag är med på hur saker funkar men om ingen lampa tänds och 2/3 av motorns olja är borta, om inte lampan lyser så ska det ju vara oljetryck i motorn och varför har då motorn rasat???????
Som kund får man vara djävligt korkad och hur man ska hantera sitt fordon, så för mig står det ju klart att om detta inte är garanti så finns det inga garantier alls,,,,,,, jag har jobbat mycket med garantier på ett antal bilmärken och det finns garantier som det inte pratas högt om,,, frekventa fel har oftast längre garantier, så kallad Goodwillreklamation.
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
så enkel sak o kolla oljan ,, kollar minst en gång i veckan vid säsong.. saknas två liter olja så kan man ju inte tro att de ska gå på garantin
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top