lasse kongo skrev:2185526
kylvattnet flyter ju inte runt i hela systemet fören motorn är 70 grader och thermostaten öppnar, jag luftar en gång kall, sen varmkör jag och luftar en gång till, vet dock inte om det är nödvändigt eller ej.
lasse kongo skrev:2185526
Bosse^ skrev:2184370borra går ej, går att hona bort allt skit som fastnat från kolven, och några hundringar får man alltid bort, bara man håller på ett tag, sku de int gå att hona nicasil skulle din motor inte hålla länge eftersom de inte skulle bli nån oljefilm mellan cylinder och kolvringar
Mr Helmut skrev:2186985nu pratar du nog i nattmössan?
Hona bort skit från kolven? Vet du hur honingsverktyg ser ut?
Om du tänker dig tre armar som spänner utåt (fjädrade) denna sak för man ner i cylinder och kör runt (längst ut på armarna sitter det som stift)
Honar man en cylinder med nicasil i sig så har jag då lärt mig att man förstör ytan i cylindern. Sett att några använder sig av syror för att avlägsna rester från kolv från cylinder väggen men annars så ska man skicka iväg cylinder på omnicasilning.
Honar du din så de låter på dig så tror ja de kommer en sånhär tråd snart igen
Mr Helmut skrev:2186985nu pratar du nog i nattmössan?
Hona bort skit från kolven? Vet du hur honingsverktyg ser ut?
Om du tänker dig tre armar som spänner utåt (fjädrade) denna sak för man ner i cylinder och kör runt (längst ut på armarna sitter det som stift)
Honar man en cylinder med nicasil i sig så har jag då lärt mig att man förstör ytan i cylindern. Sett att några använder sig av syror för att avlägsna rester från kolv från cylinder väggen men annars så ska man skicka iväg cylinder på omnicasilning.
Honar du din så de låter på dig så tror ja de kommer en sånhär tråd snart igen
Bosse^ skrev:2187386läs 2 gånger innan du svarar. skrev int att ja ska hona kolven, skrev att ja ska hona bort skit som fastnat från kolven, går att använda saltsyra för att få bort kolvräster. (tror de va saltsyra iaf). Man honar cylindern för att det ska bildas ett rutmönster i cylinderväggarna, där oljan fastnar och bildar en skyddshinna för att reducera slitaget av kolvringar och cylinderväggar. skylle cylinderväggarna vara 100% släta skulle ingen smörjningshinna hållas kvar, och slitaget skulle öka massor. när min exc skar ihop ordentligt, fixade ja upp cyllen tillfälligt på det sättet, hade lossnat lite av nikasilet precis ovanför kanalerna också så ja planerade inte att köra me de någo länge, men den höll ihop att pinas i över ett halvår, innan ja sålde den, och fortfarande håller den ihop så varför slösa 5000 kronor på en ny cylinder när man kan spara dom pengarna och köpa bensin för istället? den effekt man förlorar e så obetydlig att ingen känner nån skillnad ändå.
P.S ett honingsverktyg behöver inte alls se ut på det sättet, finns olika modeller, kan t.ex istället vara nån sorts plasttrådar som sticker ut från en metallstav med nån sorts slipkulor på ändorna, har ingen aning om va de för material men vet hur dom ser ut. men ja föredrar ändå att hona me den versionen som du beskriver, tycker det blir ett bättre resultat.
Peedro skrev:2187361men jussi säger att vi ska prova och se och om det håller så håller det PUNKT
Mr Helmut skrev:2187640#Din menning var luddigt skriven
#Det jag beskriver är vad jag skulle vilja kalla "Inte fulmeck" det du beskriver kan hålla 3 mil men självklart beroende hur illa de är. Har själv erfaranhet från honing av nicasilbelagd cylinder
#Försökte förklara för dig att det går att byta fodret "omnicasila" alltså behöver du inte bränna 5000kr på ny cylinder (som för övrigt kostar ca 9995kr i sverige) Finns även utbytes cylindrar för en billig peng men de kanske du redan visste.
#Eftersom jag tolkade det som att skulle hona kolven så ville jag mer försöka förklara principen för hur det fungerar än att bekriva alla modeler.
#Ditt syfte med meningen kanske inte var att säga att du skulle hona kolven men det kan lätt tolkas så
Peedro skrev:2193523jaajaaa det ordnar sig säkert det där . lite jobbigt bara om det sku hända igen efter 100 meter då måst vi börja gå lite längre tror jag PÖSS för då
en liten bild på hojjen
SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKJojjeL skrev:2205610Är det vanligt att RS skär? Blir lite orolig då jag tänkt köpa en sån ju
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|