Skuren rs -97

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
lasse kongo skrev:

kylvattnet flyter ju inte runt i hela systemet fören motorn är 70 grader och thermostaten öppnar, jag luftar en gång kall, sen varmkör jag och luftar en gång till, vet dock inte om det är nödvändigt eller ej.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bosse^ skrev:
2184370 borra går ej, går att hona bort allt skit som fastnat från kolven, och några hundringar får man alltid bort, bara man håller på ett tag, sku de int gå att hona nicasil skulle din motor inte hålla länge eftersom de inte skulle bli nån oljefilm mellan cylinder och kolvringar

nu pratar du nog i nattmössan?

Hona bort skit från kolven? Vet du hur honingsverktyg ser ut?

Om du tänker dig tre armar som spänner utåt (fjädrade) denna sak för man ner i cylinder och kör runt (längst ut på armarna sitter det som stift)

Honar man en cylinder med nicasil i sig så har jag då lärt mig att man förstör ytan i cylindern. Sett att några använder sig av syror för att avlägsna rester från kolv från cylinder väggen men annars så ska man skicka iväg cylinder på omnicasilning.

Honar du din så de låter på dig så tror ja de kommer en sånhär tråd snart igen :tuttar
 

Peedro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Åland
Hoj
skurit rset
Mr Helmut skrev:
2186985 nu pratar du nog i nattmössan?

Hona bort skit från kolven? Vet du hur honingsverktyg ser ut?

Om du tänker dig tre armar som spänner utåt (fjädrade) denna sak för man ner i cylinder och kör runt (längst ut på armarna sitter det som stift)

Honar man en cylinder med nicasil i sig så har jag då lärt mig att man förstör ytan i cylindern. Sett att några använder sig av syror för att avlägsna rester från kolv från cylinder väggen men annars så ska man skicka iväg cylinder på omnicasilning.

Honar du din så de låter på dig så tror ja de kommer en sånhär tråd snart igen :tuttar


men jussi säger att vi ska prova och se och om det håller så håller det PUNKT
 

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
Mr Helmut skrev:
2186985 nu pratar du nog i nattmössan?

Hona bort skit från kolven? Vet du hur honingsverktyg ser ut?

Om du tänker dig tre armar som spänner utåt (fjädrade) denna sak för man ner i cylinder och kör runt (längst ut på armarna sitter det som stift)

Honar man en cylinder med nicasil i sig så har jag då lärt mig att man förstör ytan i cylindern. Sett att några använder sig av syror för att avlägsna rester från kolv från cylinder väggen men annars så ska man skicka iväg cylinder på omnicasilning.

Honar du din så de låter på dig så tror ja de kommer en sånhär tråd snart igen :tuttar

läs 2 gånger innan du svarar. skrev int att ja ska hona kolven, skrev att ja ska hona bort skit som fastnat från kolven, går att använda saltsyra för att få bort kolvräster. (tror de va saltsyra iaf). Man honar cylindern för att det ska bildas ett rutmönster i cylinderväggarna, där oljan fastnar och bildar en skyddshinna för att reducera slitaget av kolvringar och cylinderväggar. skylle cylinderväggarna vara 100% släta skulle ingen smörjningshinna hållas kvar, och slitaget skulle öka massor. när min exc skar ihop ordentligt, fixade ja upp cyllen tillfälligt på det sättet, hade lossnat lite av nikasilet precis ovanför kanalerna också så ja planerade inte att köra me de någo länge, men den höll ihop att pinas i över ett halvår, innan ja sålde den, och fortfarande håller den ihop så varför slösa 5000 kronor på en ny cylinder när man kan spara dom pengarna och köpa bensin för istället? den effekt man förlorar e så obetydlig att ingen känner nån skillnad ändå.

P.S ett honingsverktyg behöver inte alls se ut på det sättet, finns olika modeller, kan t.ex istället vara nån sorts plasttrådar som sticker ut från en metallstav med nån sorts slipkulor på ändorna, har ingen aning om va de för material men vet hur dom ser ut. men ja föredrar ändå att hona me den versionen som du beskriver, tycker det blir ett bättre resultat.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bosse^ skrev:
2187386 läs 2 gånger innan du svarar. skrev int att ja ska hona kolven, skrev att ja ska hona bort skit som fastnat från kolven, går att använda saltsyra för att få bort kolvräster. (tror de va saltsyra iaf). Man honar cylindern för att det ska bildas ett rutmönster i cylinderväggarna, där oljan fastnar och bildar en skyddshinna för att reducera slitaget av kolvringar och cylinderväggar. skylle cylinderväggarna vara 100% släta skulle ingen smörjningshinna hållas kvar, och slitaget skulle öka massor. när min exc skar ihop ordentligt, fixade ja upp cyllen tillfälligt på det sättet, hade lossnat lite av nikasilet precis ovanför kanalerna också så ja planerade inte att köra me de någo länge, men den höll ihop att pinas i över ett halvår, innan ja sålde den, och fortfarande håller den ihop så varför slösa 5000 kronor på en ny cylinder när man kan spara dom pengarna och köpa bensin för istället? den effekt man förlorar e så obetydlig att ingen känner nån skillnad ändå.

P.S ett honingsverktyg behöver inte alls se ut på det sättet, finns olika modeller, kan t.ex istället vara nån sorts plasttrådar som sticker ut från en metallstav med nån sorts slipkulor på ändorna, har ingen aning om va de för material men vet hur dom ser ut. men ja föredrar ändå att hona me den versionen som du beskriver, tycker det blir ett bättre resultat.


#Din menning var luddigt skriven

#Det jag beskriver är vad jag skulle vilja kalla "Inte fulmeck" det du beskriver kan hålla 3 mil men självklart beroende hur illa de är. Har själv erfaranhet från honing av nicasilbelagd cylinder :hihi

#Försökte förklara för dig att det går att byta fodret "omnicasila" alltså behöver du inte bränna 5000kr på ny cylinder (som för övrigt kostar ca 9995kr i sverige) Finns även utbytes cylindrar för en billig peng men de kanske du redan visste.

#Eftersom jag tolkade det som att skulle hona kolven så ville jag mer försöka förklara principen för hur det fungerar än att bekriva alla modeler.

#Ditt syfte med meningen kanske inte var att säga att du skulle hona kolven men det kan lätt tolkas så :7peta

Peedro skrev:
2187361 men jussi säger att vi ska prova och se och om det håller så håller det PUNKT

Jag försökte inget annat än ge er ett tips, eller är det dummt kanske?
 
Last edited:

Peedro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Åland
Hoj
skurit rset
Mr Helmut skrev:
2187640 #Din menning var luddigt skriven

#Det jag beskriver är vad jag skulle vilja kalla "Inte fulmeck" det du beskriver kan hålla 3 mil men självklart beroende hur illa de är. Har själv erfaranhet från honing av nicasilbelagd cylinder :hihi

#Försökte förklara för dig att det går att byta fodret "omnicasila" alltså behöver du inte bränna 5000kr på ny cylinder (som för övrigt kostar ca 9995kr i sverige) Finns även utbytes cylindrar för en billig peng men de kanske du redan visste.

#Eftersom jag tolkade det som att skulle hona kolven så ville jag mer försöka förklara principen för hur det fungerar än att bekriva alla modeler.

#Ditt syfte med meningen kanske inte var att säga att du skulle hona kolven men det kan lätt tolkas så :7peta

har mera meck erfarenhet en va du tror, största problemet e nog sist och slutligen tiden, för oss som måst skicka iväg cylinder med post och nåjsa me sånt skulle omnicasilering ta ca 1 månad, bytes cylinder är ett alternativ, men även det tar tid, och hona nicasil är fullt normalt, en omnicasilerad cylinder kommer nyhonad, en ny cylinder kommer färdigt honad. Billigast och snabbast går de att fixa upp cylindern så bra de går och hoppas att de håller ihop över sommarn, sen byta cylinder efter att säsongen e slut. men som du säger så, endera håller de 100 meter eller så håller de hela sommarn, men det är en risk vi är villiga att ta för att få hojen att rulla så snabbt som möjligt.
och 9995 kr för en cylinder låter löjligt. 560€ kostar en ny orginal cylinder till rs125 (äldre modellen, vet int va nyare modellens kostar) sku ja va svensk sku ja aldrig mera köpa en cylinder i sverige iaf
:)

//Bosse^
 

Peedro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Åland
Hoj
skurit rset
jaajaaa det ordnar sig säkert det där . lite jobbigt bara om det sku hända igen efter 100 meter då måst vi börja gå lite längre tror jag PÖSS för då :machinegu :squid

en liten bild på hojjen
 

Bifogat

  • DSC00903.JPG
    DSC00903.JPG
    81.4 KB · Visningar: 68
Last edited:

Peedro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Åland
Hoj
skurit rset
Peedro skrev:
2193523 jaajaaa det ordnar sig säkert det där . lite jobbigt bara om det sku hända igen efter 100 meter då måst vi börja gå lite längre tror jag PÖSS för då :machinegu :squid

en liten bild på hojjen

satan vad nice hoj
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top