Skuren RS125a

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
Jösse skrev:
aprilia killen hur långt körde du innan den gav upp ?

Vet du om kolven i den är den som satt i från början då den var ny ?



Tjena ,, jo ja öppna den ida och till min stora förvåning,, den var ente alls sliten, hmmm . asså ja har ingen alllllls aning vad som kan ha hänt,, :confused: ,
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
aprilia killen! skrev:
Tjena ,, jo ja öppna den ida och till min stora förvåning,, den var ente alls sliten, hmmm . asså ja har ingen alllllls aning vad som kan ha hänt,, :confused: ,
se då när du endå har isär det om vevem går runt lätt utan kolv och cylle på.. om inte så är det ju garanterat något eller båda ramlagrerna..
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om det nu skulle vara propp i oljan så skulle den garanterat ha skurit när du legat på fullgas, inte vi motorbroms. Det krävs otroligt lite olja för att smörja motor om den inte belsatas, men under gaspådrag krävs det en hel del. Det där sköt olje pumpen, så fundera inte på det.

97% av alla fel på en tvåtakts motor beror på felbestyckning. Eller på annat sätt att den har fått fel bränsle blandning.
Om du nu har tagit bort strypningen, är du helt säker på att det blev rätt munstycke i efter det?

Har man även bytt luftfiltret mot ett med mindre motstånd i så ska man vara väldigt noga med att bestyckningen blir rätt.

Att ha i olja i bensinen för säkerhets skull kan också vara farligt. Bränslet blir utspätt och går trögare genom munstycket. Det leder till att den går hetare. Och det är ju absolut inte vad man vill att en 2-t ska göra. (I normala fall.)
 
Last edited:

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
Denna tråd fick mig att komma ihåg vad som hände med en gammal cross jag hade. Den fick hicka och sen dog den bara. När vi skruvade isär den visade det sig vara en stor krater i kolven.. Hur f*n kom det sig ?? Precis som att gnistan brännt ett hål. Just det ja.. plus att det var en repa i cylindern så vi fick borra om den vill jag minnas.
 

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
Mats757 skrev:
Om det nu skulle vara propp i oljan så skulle den garanterat ha skurit när du legat på fullgas, inte vi motorbroms. Det krävs otroligt lite olja för att smörja motor om den inte belsatas, men under gaspådrag krävs det en hel del. Det där sköt olje pumpen, så fundera inte på det.

97% av alla fel på en tvåtakts motor beror på felbestyckning. Eller på annat sätt att den har fått fel bränsle blandning.
Om du nu har tagit bort strypningen, är du helt säker på att det blev rätt munstycke i efter det?

Har man även bytt luftfiltret mot ett med mindre motstånd i så ska man vara väldigt noga med att bestyckningen blir rätt.

Att ha i olja i bensinen för säkerhets skull kan också vara farligt. Bränslet blir utspätt och går trögare genom munstycket. Det leder till att den går hetare. Och det är ju absolut inte vad man vill att en 2-t ska göra. (I normala fall.)




Hallå, jode va så här att när jag köpte den så var redan
alla pluggar ute (har kollat igenom hela hojen). Så någon bestyckning vet jag inget om, Men nu leter jag bara efter en bra sprängskiss till den för jag hittar ente oljepluggen, men som sagt ingen aning vad som hänt! :huvet
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
aprilia killen! skrev:
Hallå, jode va så här att när jag köpte den så var redan
alla pluggar ute (har kollat igenom hela hojen). Så någon bestyckning vet jag inget om, Men nu leter jag bara efter en bra sprängskiss till den för jag hittar ente oljepluggen, men som sagt ingen aning vad som hänt! :huvet

Längst ner på vänstra sidan om måtorn, där lamellerna sitter lite under, finns det en "stor" insexa, sen lite till höger om den står det OIL OUT :7peta
lossa den så blir det bra :)

eller vilken oljeplugg menar du :va
om du menar den för 2T så finns det ingen, utan man får lossa slangen....
eller tänkte du lufta ur oljesystemet?? så finns det skruvar för det ocksåå...
 
Last edited:

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
shoik skrev:
Längst ner på vänstra sidan om måtorn, där lamellerna sitter lite under, finns det en "stor" insexa, sen lite till höger om den står det OIL OUT :7peta
lossa den så blir det bra :)

eller vilken oljeplugg menar du :va
om du menar den för 2T så finns det ingen, utan man får lossa slangen....
eller tänkte du lufta ur oljesystemet?? så finns det skruvar för det ocksåå...



hej ,,oj förlåt mena ente olje pluggen,, he den vet ja , ne de va oljepumpen..tror ja,,jo :) , för de e den ja ente hittar inne i motorn.?
 

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
rs125:a
La in en bild på den skurna kolven i första inlägget! Sen hade pundhuvena jag köpte hojen av förstört avgasporten :huvet så du är jag tvungen att köpa en ny sådan... Och Björn Andersson (som jag ska köpa nya grejer av) sa att den skurit för att jag kört på 95 oktanig bensin.. Fan vad irriterande, men skönt att veta orsaken iaf!
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Friggan skrev:
La in en bild på den skurna kolven i första inlägget! Sen hade pundhuvena jag köpte hojen av förstört avgasporten :huvet så du är jag tvungen att köpa en ny sådan... Och Björn Andersson (som jag ska köpa nya grejer av) sa att den skurit för att jag kört på 95 oktanig bensin.. Fan vad irriterande, men skönt att veta orsaken iaf!

va hade dom förstört avg. p:n??? hur???

sen kan det vara så att den skär pga att man kör på 95, måste vara så att det är typ pga att den är bestyckad för 98 eller nått
men som sagt djm på forumet kör på 95 och det fungerar typ för honom... själv kör jag alltid på 98 för att jag tycker att det är så små mängder och ja tycker inte det spelar någon roll med några kr mer då....

hm... kul att då har fått fram en ganska trolig anledning, men frotfarande varför just en TOKFET repa där... :va
 

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
rs125:a
nej men han sa typ att kompet var för högt för oktanen. Sen hade pundarna innan knäckt axeln på avgas porten på någgot sätt.. När jag köpte den sa de typ att den fungerade men inte var inkopplad. Fan va lack jag blir, blir fan sugen på att ringa o skälla ut cpet.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Friggan skrev:
nej men han sa typ att kompet var för högt för oktanen. Sen hade pundarna innan knäckt axeln på avgas porten på någgot sätt.. När jag köpte den sa de typ att den fungerade men inte var inkopplad. Fan va lack jag blir, blir fan sugen på att ringa o skälla ut cpet.

oktantalet kan du glömma och avgasporten förstå jag inte hur du kan få den till att göra den där repan i cyl.

vet inte om det är 95 eller 98 men bensin klarar kompi på ca 17:1 eller kanske ännu högre du har 12,5:1 org om du nu inte planat din topp???

jag är inte säker men har läst här på sh om 17:1 för bensin?? men aldrig jag kan lova dig att 95 an inte gör det där i cylindern :D

om du skulle ha för högt komp skulle du höra knackningar från motorn och hitta gropar i top och kanske kolv

Avgasporten finns det klaffar för i cylinder så den kan inte komma ner emot kolven och orsaka det där alltså skulle den gå emot kolven kan bitar losna och repa cyl men det går inte åga klaffar... men jag kanske förstod dig fel?
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Friggan skrev:
nej men han sa typ att kompet var för högt för oktanen. Sen hade pundarna innan knäckt axeln på avgas porten på någgot sätt.. När jag köpte den sa de typ att den fungerade men inte var inkopplad. Fan va lack jag blir, blir fan sugen på att ringa o skälla ut cpet.

okej det är så det är... okej det låter ju vettigt, som sagt kan jobba lite åt dig när du fått delar om du vill :)

absolut ring cpet och skäll ut honom, iaf något liknande... :tummenupp
fasen sådant är irriterande, men det är väll iofs bara att byta ut den delen som är trasig, kolla med

Ekerö MC Demontering , Stockholm, tel: 08-56025610 rs125 -98
Hojbiten , Mönsterås, tel: 0499-10052 rs125 -99

dom har bägge skrotat rs125:eek:r
så att någon av dem borde ha kvar.... hoppas det löser sig
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
RS "Alex" skrev:
oktantalet kan du glömma och avgasporten förstå jag inte hur du kan få den till att göra den där repan i cyl.

vet inte om det är 95 eller 98 men bensin klarar kompi på ca 17:1 eller kanske ännu högre du har 12,5:1 org om du nu inte planat din topp???

Nja alltså det kan ju kanske bero på knackningar eller nått...
 

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
rs125:a
Jag litar mer på den där mc snubben än vad jag gör på dig, och eftersom jag inte hittat något annat fel stödjer det min teori också...

Erik jag ringer dig typ nästa vecka kanske så får du komma förbi och hjälpa till o montera =)
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Friggan skrev:
Jag litar mer på den där mc snubben än vad jag gör på dig, och eftersom jag inte hittat något annat fel stödjer det min teori också...

Erik jag ringer dig typ nästa vecka kanske så får du komma förbi och hjälpa till o montera =)

mmm brjön vet ju vad han pysslar med...
som sagt bara att höra av dig...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top