Skuren RS125a

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
RS "Alex" skrev:
jag har hört[varit med om] något som nog alla borde bli varnade om.. jag tror det var såhär min pajade i höstas .. jag körde så fort det gick med min cykeln pressade .. kom in i ett bostadsområde och motorbromsade ner farten när man motorbromsar så får den varken olja eller bensin då man har förslutit förgasaren man ber den varva tort kanske på 10t rpm då kan bara resultera i en sak och det är fuckad motor, den kan ju självklart skära men det vanligaste är nog då att det blir småhål i kolven som kan gå över i hål om man gör det regält ... i min blev det faktiskt en bit som gick ur..

Om du säger du körde 110 väg och sen slog av så kanske du motor bromsade .. min dog och ville inte starta baksamal när jag körde med startmotorn men hade typ 2 kilo i komp när jag tittade sen .. ska väll vara 11,5:1 tror ja men nu var det alltså 2:1 lite skilnad fick repa genom hela cylindern, å det vet ju inte du fören du fått av cylindern än heller men ska du byta allt så kvittar ju det egentligen:)
Har funderat en del och undrar om det här kanske inte kan vara en av anledningarna till att man ska bastycka en 2-takts motor lite fett på lågfarten för att den ska kunna få soppa vid en eventuel motor bromsning men även för det ska ge när man varvar..

förövrigt så tänker jag ge fan i att motorbromsa med den nya cylindern. till viss mån i alla fall

hm.. blir en låång quote det är så sant som det är sagt att när man motorbromsar så kommer det ingen olja in i cylindern.
Dock måste den nog vara rejält dåligt bestyckad om den ska gå så snålt att den skär pga det ok kanske om man kör bana, men knappast på allmän väg... (mina tankar och funderingar) :)
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Friggan skrev:
Okej jag skulle jättegärna vilja att du kom hit =). Jag har fasta nycklar + hylsor + de där insexnycklarna man öppnar topplocket med...

När har du tid? Jag har ditt telefonnummer från det att jag köpte hastigetsgivaren.

Och det där piratkittet lät som om det kostade i min prissklass, du får hjälpa mig :)

vet inte har ganska mycket att göra den här veckan... men kan eventuellt kika på tisdag eftermiddag.
om det passar då...
 

makan

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Stockholm -Täby
Hoj
såld
snicksnack! om cyllen inte skulle få olja vid motorbroms skulle alla motorer skära vid minsta lilla motorbromsning.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
makan skrev:
snicksnack! om cyllen inte skulle få olja vid motorbroms skulle alla motorer skära vid minsta lilla motorbromsning.


klart den får olja!! men då ligger man kanske på mycket lägre gas och då kommer inte den bensin/olja som behövs vid de varvtalet. Så därför skär den. Den får inte rätta kylningen heller för bensin kyler.

Men 4-taktare har ju olja under kolvarna så där spelar det ingen rolll den får lika mycket olja hela tiden.
 

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
Hallå! Jag var ute idag och körde, låg kanske i 110-130ca, och sen efter en stund när jag kört så låser sig helvetet (Bak hjulet) och stannar rätt upp o ner,, mätaren for upp i över 100 grader,, och där stod ja,, hmm tängte jag, jag provade kirra den men den gick inte ens runt, efter en vandring på ca 4-5 kilometer var jag äntligen hemma, provade även då och starta, då gick den runt men kompet var väldigt tungt (startade dock inte). farsan och jag konstaterade då att den hade skurit, ju. :huvet jag läste lite tidigare de här med växellådan och byte med oljan, (de har jag inte gjort) men i och med att den bara nöp,, så kanske olje/vatten pumpen stannat?? jag vet inte men kan någon som vet lite mer om detta kanske konstatera vad som hänt.?,, (har ej öppnat motorn än, men ska göra det) ((sen en ny kolv ska jag ju in handla, dels för att den gått 2000 mil utan byte :död sen osso nu för den skar,,,/ hoppas sen inte att drev å annat är skadat in växellådan. /Alex
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
shoik skrev:
hm.. blir en låång quote det är så sant som det är sagt att när man motorbromsar så kommer det ingen olja in i cylindern.
Dock måste den nog vara rejält dåligt bestyckad om den ska gå så snålt att den skär pga det ok kanske om man kör bana, men knappast på allmän väg... (mina tankar och funderingar) :)


Man behöver inte köra fjoligt på almän väg:)

Men den behöver inte vara dåligt bestyckad det har nog mer med å göra vid vilket varvtal du börjar motorbromsningen..

Prata med jonas han har pratat en del om det där:) att jag ska passa mig nu

Trodde först det var avgasporten som gått ner och slagit ut en bit men den låg ju mot klaffar så det går inte.. det här är den enda teori som kan fungera för mig...
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
RS "Alex" skrev:
Man behöver inte köra fjoligt på almän väg:)

Men den behöver inte vara dåligt bestyckad det har nog mer med å göra vid vilket varvtal du börjar motorbromsningen..

Prata med jonas han har pratat en del om det där:) att jag ska passa mig nu

Trodde först det var avgasporten som gått ner och slagit ut en bit men den låg ju mot klaffar så det går inte.. det här är den enda teori som kan fungera för mig...

okej, men det är samma jonas som sa att han inte visste någon som hade monterat en rs250 gaffel på en rs125 ram, och därför skulle det inte vara någon idé för mig att göra det.
Grejen är den nu när jag har funderat och läste lite, att hojjen får ju soppa på motorbroms för efter som pumpen inte går absolut längst bak går ju att jystera med vajer. :)
men som du sa det beror ju även på varvtal ligger du och pressar i höga farter och sedan börjar motorbromsa så stiger ju varvtalet högre eller samma fast utan lika mycket olja.... men men...

tycker diskutionen är lite halft på väg att spåra ur... :)
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
aprilia killen! skrev:
Hallå! Jag var ute idag och körde, låg kanske i 110-130ca, och sen efter en stund när jag kört så låser sig helvetet (Bak hjulet) och stannar rätt upp o ner,, mätaren for upp i över 100 grader,, och där stod ja,, hmm tängte jag, jag provade kirra den men den gick inte ens runt, efter en vandring på ca 4-5 kilometer var jag äntligen hemma, provade även då och starta, då gick den runt men kompet var väldigt tungt (startade dock inte). farsan och jag konstaterade då att den hade skurit, ju. :huvet jag läste lite tidigare de här med växellådan och byte med oljan, (de har jag inte gjort) men i och med att den bara nöp,, så kanske olje/vatten pumpen stannat?? jag vet inte men kan någon som vet lite mer om detta kanske konstatera vad som hänt.?,, (har ej öppnat motorn än, men ska göra det) ((sen en ny kolv ska jag ju in handla, dels för att den gått 2000 mil utan byte :död sen osso nu för den skar,,,/ hoppas sen inte att drev å annat är skadat in växellådan. /Alex

Hur fan? det har blivit många rs som har skurit nu.

Men hade du olja i oljetanken? Har du gjort nåt med motorn?

Blir nog ny cylinder för dig också.
 

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
DJM skrev:
Hur fan? det har blivit många rs som har skurit nu.

Men hade du olja i oljetanken? Har du gjort nåt med motorn?

Blir nog ny cylinder för dig också.



Ja ja hade olja i tanken , men ja har inte gjort nåt med motorn mer en att den e helt urpluggad.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
aprilia killen! skrev:
Ja ja hade olja i tanken , men ja har inte gjort nåt med motorn mer en att den e helt urpluggad.


okej, när bytte du växellådsolja senast?
 

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
DJM skrev:
okej, när bytte du växellådsolja senast?



he, de har har ja ente gjort nån gång. jag fick hem den i höstas förra året, då körde ja ente så mycket med den,,sen åkte den bara ner i källaren, men det var meningen att jag skulle bytá den nu snart , men nu e de ju lite försent.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
aprilia killen! skrev:
he, de har har ja ente gjort nån gång. jag fick hem den i höstas förra året, då körde ja ente så mycket med den,,sen åkte den bara ner i källaren, men det var meningen att jag skulle bytá den nu snart , men nu e de ju lite försent.


hmm, okej. Kan vara att du fått för mycket spån mellan plast dreven och dom har gått sönder så pumpen slutat att gå.

Ta bort den sidan, det är bara 10 skruvar sen dra ut allt. Pumpslangarna kan sitta på och vajern också. Sen växelpinnen kan bara sitta på ett sett. Men töm ut oljan först.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
aprilia killen! skrev:
Hallå! Jag var ute idag och körde, låg kanske i 110-130ca, /Alex

Hm.. när du plockat bort och konstaterat att den skurit går motorn runt nu?
om den inte går runt överhuvudtaget så är det med största sannorlikhet ramlagren, men annars. så har den nog värmenypt kan vara olje/vattenpumpsdreven, eller så har du råkat ut för det klassiska om den stått med samma olja hela vintern, dvs oljepropp!!!!
 

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
shoik skrev:
Hm.. när du plockat bort och konstaterat att den skurit går motorn runt nu?
om den inte går runt överhuvudtaget så är det med största sannorlikhet ramlagren, men annars. så har den nog värmenypt kan vara olje/vattenpumpsdreven, eller så har du råkat ut för det klassiska om den stått med samma olja hela vintern, dvs oljepropp!!!!



Ja jag tror också att den har värmenypt för lite senare så gick den runt men de var dåligt komp iden,, (de där med oljepropp,, e de dyrt o fixa?)
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
aprilia killen! skrev:
Ja jag tror också att den har värmenypt för lite senare så gick den runt men de var dåligt komp iden,, (de där med oljepropp,, e de dyrt o fixa?)

då är det två alt. på det, antingen proppen töm ur den gammla oljan och i med ny, glöm inte att lufta systemet....
kan eventuellt hälla olja i soppan och soppa i oljetanken. och låta det stå ett tag, men säkrast är nog att byte helt och hållet.
Annars är det med nästan 100% dreven för diverse pumpar som gått.
om den tog tvärstopp och sedan går runt nu så är det ju en värmynypning, dock kan ju ramlagren ta skada ändå :död
men det fungerar nog att köra på samma, sådant jobb att byta :3freak
 

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
VN800, XS650
shoik skrev:
då är det två alt. på det, antingen proppen töm ur den gammla oljan och i med ny, glöm inte att lufta systemet....
kan eventuellt hälla olja i soppan och soppa i oljetanken. och låta det stå ett tag, men säkrast är nog att byte helt och hållet.
Annars är det med nästan 100% dreven för diverse pumpar som gått.
om den tog tvärstopp och sedan går runt nu så är det ju en värmynypning, dock kan ju ramlagren ta skada ändå :död
men det fungerar nog att köra på samma, sådant jobb att byta :3freak



Ok,, tack för alla svar, blir till o kolla de i veckan då då.. hoppas ente kostnaderna rullar iväg allt för långt,, :gnissla
 

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
rs125:a
Jag är fortfarande öppen för förslag om vad det var som gjorde att fanskapet skar. Helst billiga alternativ :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
aprilia killen! skrev:
Hallå! Jag var ute idag och körde, låg kanske i 110-130ca, och sen efter en stund när jag kört så låser sig helvetet (Bak hjulet) och stannar rätt upp o ner,, mätaren for upp i över 100 grader,, och där stod ja,, hmm tängte jag, jag provade kirra den men den gick inte ens runt, efter en vandring på ca 4-5 kilometer var jag äntligen hemma, provade även då och starta, då gick den runt men kompet var väldigt tungt (startade dock inte). farsan och jag konstaterade då att den hade skurit, ju. :huvet jag läste lite tidigare de här med växellådan och byte med oljan, (de har jag inte gjort) men i och med att den bara nöp,, så kanske olje/vatten pumpen stannat?? jag vet inte men kan någon som vet lite mer om detta kanske konstatera vad som hänt.?,, (har ej öppnat motorn än, men ska göra det) ((sen en ny kolv ska jag ju in handla, dels för att den gått 2000 mil utan byte :död sen osso nu för den skar,,,/ hoppas sen inte att drev å annat är skadat in växellådan. /Alex
Så kändes det precis för mig när min värmenöp... kom inte fram olja... Kändes den lite piggare på slutet innan den skar?.. i så fall har du problemet där..
Akta dig för att vevlagret är kasst nu bara.. renovera inget om det är så att det är dåligt.. för mig innebar det skurning 60 mil efter renoveringen.. :3freak
Hade det varit vattenpumpen så borde du märkt det tidigare på tempen..
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
aprilia killen hur långt körde du innan den gav upp ?

Vet du om kolven i den är den som satt i från början då den var ny ?
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Om du är intresserad av en större cylinder så kan jonas på starolracing i enköping säkert fixa fram en :tummenupp Han sa att jag skulle ringa honom om jag var intresserad, men sålde hojen istället. http://www.starol.se ring dom och fråga efter jonas om det inte är han som svarar, han kan sina grejer=dvs trimningsgrejer :) en ny polini cylle skulle kosta 4500 om jag inte minns fel :tuttar

//Dennis
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top