HaiWaN
SHOIK
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
RS "Alex" skrev:jag har hört[varit med om] något som nog alla borde bli varnade om.. jag tror det var såhär min pajade i höstas .. jag körde så fort det gick med min cykeln pressade .. kom in i ett bostadsområde och motorbromsade ner farten när man motorbromsar så får den varken olja eller bensin då man har förslutit förgasaren man ber den varva tort kanske på 10t rpm då kan bara resultera i en sak och det är fuckad motor, den kan ju självklart skära men det vanligaste är nog då att det blir småhål i kolven som kan gå över i hål om man gör det regält ... i min blev det faktiskt en bit som gick ur..
Om du säger du körde 110 väg och sen slog av så kanske du motor bromsade .. min dog och ville inte starta baksamal när jag körde med startmotorn men hade typ 2 kilo i komp när jag tittade sen .. ska väll vara 11,5:1 tror ja men nu var det alltså 2:1 lite skilnad fick repa genom hela cylindern, å det vet ju inte du fören du fått av cylindern än heller men ska du byta allt så kvittar ju det egentligen
Har funderat en del och undrar om det här kanske inte kan vara en av anledningarna till att man ska bastycka en 2-takts motor lite fett på lågfarten för att den ska kunna få soppa vid en eventuel motor bromsning men även för det ska ge när man varvar..
förövrigt så tänker jag ge fan i att motorbromsa med den nya cylindern. till viss mån i alla fall
hm.. blir en låång quote det är så sant som det är sagt att när man motorbromsar så kommer det ingen olja in i cylindern.
Dock måste den nog vara rejält dåligt bestyckad om den ska gå så snålt att den skär pga det ok kanske om man kör bana, men knappast på allmän väg... (mina tankar och funderingar)