Skydda hojen?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Funderar på att säga upp garaget (parkeringshus). Detta eftersom det hela tiden är stölder & inbrott. Tjuvarna kan jobba helt ostört där och det gör mig förbannad! Frågan är om det verkligen blir sämre att ha den stående utanför lägenheten. Ett vanligt abus-skivlås, det nya abus-rörelseskivlåset (110dB), styrlås & kedja runt en lyktstolpe. Låter detta som en dålig idé?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag försår din oro, har själv stått inför samma dilemma.

Kolla först vad som gäller för din försäkring. Tror endel bolag kräver att den är "inlåst" nattetid i garage, gårdsplan eller liknande.

Vad gäller det där ABUS-låset med larm har jag hört att det räcker med ett rejält slag på det så lägger det av. Ska se om jag hittar tråden om det där..

Fördelen med att ha den ute är förstås att fler kan råka se om det är någon som pillar på den. Nackdelen är att fler ser att den finns/står just där och att många småglin kommer att pilla på den. För min del står den på inlåst upplyst innergård med kapell över, två skivbromslås, en kätting modell grov samt hojens styr- och tändningslås. _Fem_ lås alltså totalt. Fast oavsett hur många lås man hänger på hojen så kan tjuvarna ta hojen om de verkligen vill. Tyvärr.

Edit:
Lite mer info om lås: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149666

Last edited:

CeeJay

Semi Rookie
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Fireblade -00
Funderar på att säga upp garaget (parkeringshus). Detta eftersom det hela tiden är stölder & inbrott. Tjuvarna kan jobba helt ostört där och det gör mig förbannad! Frågan är om det verkligen blir sämre att ha den stående utanför lägenheten. Ett vanligt abus-skivlås, det nya abus-rörelseskivlåset (110dB), styrlås & kedja runt en lyktstolpe. Låter detta som en dålig idé?

Låter som om det borde räcka för att de allra flesta tjuvar ska strunta i hojen.

ett tips är att se till att hojen står på en upplyst plats om det går och där den är väl synlig för de som går förbi, då blir det svårt för några tjuvar att stå längre tider och pilla med den utan att bli upptäckta. Givetvis är det lättare för potentiella tjuvar att få syn på den, men jag tror ändå de drag sig för att pilla med den om den står helt öppet.
En annan idé är att köpa ett kapell och täcka över hojen med, inte lika tydligt vad det är för hoj då och mindre risk för att någon ska ta den tror jag. Kapell finns att köpa på biltema för ca 200 spänn

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
jag gör som Zee och har den på en upplyst innergård med två skivbromslås ett värstinghänglås i bakdrevet/kedjan samt ett kapell över...den står under sovrumsfönstret men ändå blir man lite oroad ibland när man hör alla stölder även i mindre städer...funderar på att skaffa en godkänd kjätting så man kan låsa fast den...

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Min försäkring på Folksam verkar inte kräva att jag har den inlåst i garage på kvällen, däremot så behöver jag ha 2 godkända lås.

Efter att läst runt lite om det nya abus-skivbromslarmet så tycker jag att folk verkar ha lite ojämn uppfattning om det. Någon som vet får gärna ge klarhet i om larmet faktiskt går att sätta ur spel med ett välriktat slag? Fast det räcker iofs att det ger i från sig EN signal för att jag ska fara upp likt en rohypnolspeedad-ADHD-ryssfem-knaprande-psychopat med mitt äkta japanska katana som är sylvasst & gjort för att hugga med! Så det ligger iallas bästa att hålla sig borta, annars kommer ngn få sätta livet till och jag spendera mången år bakom bom. Dock krävs det att jag är hemma iofs, men som regel är jag alltid hemma om hojen är hemma, annars är vi båda på jobb (där den står 100% säkert).

Det där med Larm & GPS verkar spännande, vem, var?

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Hoj
En Liten

Jag har sett en bur som man bultar fast i backen på p-platsen och sedan ställer hojen i. Men den var dyr...

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Hmm, fungerar verkligen det där med en GSM-telefon? Att tekniken finns för att man skulle kunna ringa in en hoj på det sättet vet jag (SOS-samtal), men det är väll inget som vi vanliga dödliga har tillgång till?

Antar att ett ordentligt larm skulle kunna vara på sin plats, är det spyball som gäller då eller?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
"rohypnolspeedad-ADHD-ryssfem-knaprande-psychopat med mitt äkta japanska katana som är sylvasst & gjort för att hugga med"

hahaha! :D

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vad många tycks förtränga är att det inte spelar någon roll hur många lås som fästs på hojen såvida den inte även är fastlåst vid en byggnad eller liknande med en rejäl kätting. :fakta

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Personligen har jag funderat på att köpa denna produkt

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...11424051&select=0105b07&artikel=4003318271618

Sedan någon av kättingarna på denna sida

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...00719411424051&select=0105b02&ArtikelGrID=151

Men då är frågan: På några av bilderna har dom ju surrat fast cykeln i framhjulet, och det är ju ingen konst att kruva av ett hjul och sedan för tjuvarna att ersätta det. Hjulet är knappast det dom är ute efter.

Har ni tips om andra ställen att lägga kättingen runt?

/H

Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hmm, fungerar verkligen det där med en GSM-telefon? Att tekniken finns för att man skulle kunna ringa in en hoj på det sättet vet jag (SOS-samtal), men det är väll inget som vi vanliga dödliga har tillgång till?

Finns flertalet väl fungerade spårbara larmlösningar riktade mot konsumentmarknaden idag. Fast få av oss vill betala en löpande abonnemangskostnad för dessa lösningar.

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650

Antar att ett ordentligt larm skulle kunna vara på sin plats, är det spyball som gäller då eller?

Telia Friend Finder ringar in telefonen och du kan se en ungerfärlig position på karta. Fungerar där GSM har täckning. Billigt och enkelt.

http://www.telia.se/privat/katalog/...013223&channelId=-102422&tabId=0&type=PRODUCT

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min försäkring på Folksam verkar inte kräva att jag har den inlåst i garage på kvällen, däremot så behöver jag ha 2 godkända lås.

Du kanske redan känner till det men hos alla försäkringsbolag som jag har kollat upp räknas styrlåset som godkänt.

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Johanssonsan: Har du denna lösning, och isåfall hur har du tekniskt löst detta? Har du kopplat en telefon till mc-batteriet? Hm, kan bli svårt att gömma den men kanske...

PacMan: Japp, det känner jag till. Min fråga gäller enbart hur man på absolut bästa sätt kan skydda sin hoj ute på gata. Detta eftersom jag fullständigt tappat förtroende för garaget som jag tidigare haft hojar i.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Personligen har jag funderat på att köpa denna produkt

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...11424051&select=0105b07&artikel=4003318271618

Sedan någon av kättingarna på denna sida

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...00719411424051&select=0105b02&ArtikelGrID=151

Men då är frågan: På några av bilderna har dom ju surrat fast cykeln i framhjulet, och det är ju ingen konst att kruva av ett hjul och sedan för tjuvarna att ersätta det. Hjulet är knappast det dom är ute efter.

Har ni tips om andra ställen att lägga kättingen runt?

/H

Jävligt jobbigt för dem att släpa bort bågen utan framhjul dock. Det är inte som med cyklar direkt.

Tedde

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ducati 748 & 996
Jag har min Ducce i "flerbilsgarage". Dock har jag köpt Abus markögla så jag kör en kättning med Abus larm lås igenom ramen (!) fördel med ducce då det är lätta att lossa ett fram hjul… en kätting genom bakhjul och depåstödet. Skivbroms lås och tillsist även styrlås…
Låst, larmat och säkert…. Eller..?

Bifogat

• 070423 047,1.jpg
    070423 047,1.jpg
    130 KB · Visningar: 147
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...