Skydda hojen?

Tedde

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ducati 748 & 996
Någon som kan ge lite tips på hur man går tillväga att koppla en mobil till ett mc-batteri? Något säger mig att det inte är en standardkabel :) Det är nog ingen god idé att ta en vanlig laddare och klippa av själva el-jacket-delen för att koppla det till plus och minus på batteriet?

Ja ni hör, hilfe bitte!

Kanske kan jag återuppliva min gamla Nokia 3330... Ahh, sicka minnen...

Ett tipps kan ju vara att ta en 12 v laddare....:va

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
ok, provar igen:

vilket garage har du din hoj i som det begås så mycket inbrott, stölder etc etc?

har just själv fått en garageplats och blir inte glad ifall det visar sig att det är samma som din...

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har ett larm med startspärr och kraftig siren på min hoj som funkar jädra bra, jag har några kvar om ngn vill köpa, 500:-

Det drar inte ur batteriet och det är vattentåligt. Aktiveras/deaktiveras med fjärr.

PM:a vid intresse.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Heheh, eller hur, det kan man kanske tycka och isåfall tycka rätt! :)
Men sen då, cutta och skruva fast på plus och minus? Alles klar?

Ja, så enkelt är det. Om du vill vara på säkra sidan kan du hänga dit en liten säkring på vägen också.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Heheh, eller hur, det kan man kanske tycka och isåfall tycka rätt! :)
Men sen då, cutta och skruva fast på plus och minus? Alles klar?

Yep.
Leta reda på en 12 volts laddare till just din mobilmodell. En sådan som du proppar in i cigarettuttaget på bilen. Sedan tar du reda på vilken tåt som är plus och minus och kapar av cigarettuttagsplutten.

Naturligtvis under förutsättning att batteriet på moppen är 12v, men det brukar det väl alltid vara ?!

Sedan gör du som PacMan säger: Ös dit en säkring för att vara säker mot kortslutning/regn/salt etc.

Om du inte vet vilken säkring du skall ha så kan du sätta en amperemeter på någon av tåtarna när du laddar så ser du ungefär hur mycket ström det skall gå där, sedan är det "bara" att ösa på.

/H

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är mer bekymrad över att det är så skitenkelt att plocka saker från en hoj. Ett slipon tex sitter bara fastmed två bultar. Det tar inte mer än 1 minut att plocka av ett om man skulle få lust....

För att inte tala om kåpor och annat. Sånt kan ju plockas av på nolltid av en person som kan.

Då spelar det ingen roll hur många lås du har. Tror inte ens att larmet löser ut om man är försiktig.

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Det är helt riktigt.

Men om tjuven inte skruvat bort allt för vitala delar så kan man iallafall köra den, och kan köpa delarna och sedan få pengar från försäkringbolaget.

Orginaldämparen har du förhoppningsvis i någon kartong någonstans.

Stjäl dom hojen så blir man utan ett tag. Mitt försäkringsbolag verkar vilja vänta minst en månad (ifall hojen tillslut hittas) innan dom tar i ärendet, och sedan skall ärendet handläggas, pengar betalas ut, "ny" hoj beställas osv.

Skulle tro man är hojlös minst två månader.

Men, du har rätt, det är ju fortfarande trist och man kan tyvär inte skydda sig mot det.

Skulle vara den där plast-skalet för 18 lök då, men det är på tok för dyrt.

/H

Jag är mer bekymrad över att det är så skitenkelt att plocka saker från en hoj. Ett slipon tex sitter bara fastmed två bultar. Det tar inte mer än 1 minut att plocka av ett om man skulle få lust....

För att inte tala om kåpor och annat. Sånt kan ju plockas av på nolltid av en person som kan.

Då spelar det ingen roll hur många lås du har. Tror inte ens att larmet löser ut om man är försiktig.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Funderar på att säga upp garaget (parkeringshus). Detta eftersom det hela tiden är stölder & inbrott. Tjuvarna kan jobba helt ostört där och det gör mig förbannad! Frågan är om det verkligen blir sämre att ha den stående utanför lägenheten. Ett vanligt abus-skivlås, det nya abus-rörelseskivlåset (110dB), styrlås & kedja runt en lyktstolpe. Låter detta som en dålig idé?

Om man har IF, så kan en IF-tracker vara en idé. Kostar ca 4000:-, fast då får man 20% rabatt på delkaskon(har jag för mig). Fast det bästa med en sådan är ju om den blir snodd... härligt att hitta tjyvpacket:kulspruta

finns även en funktion som kan larma dig om hojen rör på sig. :machinegu

Last edited:

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag har redan PM-at Bettskena att jag inte tänker annonsera vilket garage i STHLM som är fullt av dyra motorcyklar (inkl min) och säkerheten är fullständigt värdelös. Som jag redan skrivit så kan en tjyv jobba helt ostört utan att någon skulle höra eller ingripa.
/Thelinski

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Hmm, fungerar verkligen det där med en GSM-telefon? Att tekniken finns för att man skulle kunna ringa in en hoj på det sättet vet jag (SOS-samtal), men det är väll inget som vi vanliga dödliga har tillgång till?

Antar att ett ordentligt larm skulle kunna vara på sin plats, är det spyball som gäller då eller?

jag gillade ideen från gsm tele tråden med "gsm styrd pungmina" :D

eller så köper du min gamla gs den är d ändå ingen som vill ha :) stod ute olåst inatt... mitt i bifrost (betong getto/öppen anstalt)

Nicotin

Guest
En bra kätting och styrlås och skivlås får duga för mig i sommar..

Plus gosegrisen till vovve som kan ses i min avatar..:D

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Jag har ett larm med startspärr och kraftig siren på min hoj som funkar jädra bra, jag har några kvar om ngn vill köpa, 500:-

Det drar inte ur batteriet och det är vattentåligt. Aktiveras/deaktiveras med fjärr.

PM:a vid intresse.

Intressant, hur känsligt är det? Går det när någon petar på hojen eller måste man röra på den ordentligt?

MVH

/Leo

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Jag har redan PM-at Bettskena att jag inte tänker annonsera vilket garage i STHLM som är fullt av dyra motorcyklar (inkl min) och säkerheten är fullständigt värdelös. Som jag redan skrivit så kan en tjyv jobba helt ostört utan att någon skulle höra eller ingripa.
/Thelinski

Ah, ok... ja, nu när jag tänker efter så är det förståss självklart :rodnar

/H

En bra kätting och styrlås och skivlås får duga för mig i sommar..

Plus gosegrisen till vovve som kan ses i min avatar..:D

Schysst jycke.. hoppas du har pli på'n :)

Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Känsligheten är ställbar

Det kan ju vara skönt att ställa det så att det inte löser ut för vind eller på färjetransporter, men det går att få det superkänsligt..

Jag har 8 larm kvar nu och sen kommer jag inte få tag på fler..

Intressant, hur känsligt är det? Går det när någon petar på hojen eller måste man röra på den ordentligt?

MVH

/Leo

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ang. "stå på gatan", så don´t!

Jag hade min hos "bekant" på gatan idag (står vanligtvis i garage) och nånstans mellan 06:10 - 10:50 (troligtvis mellan 9:30-10:30) så försvann den.. De rekade säkert under natten och sen var de väl där med kranbil eller en 4 starka gubbar som lyfte bort den.. Det är ett "bra" lugnt område med villor på ena sidan gatan och lgh på andra. De i det närmsta huset är nästan alltid hemma och har dessutom hund som ofta springer ute.

Lämnar aldrig hojen utan dubbla lås och om över natten så alltid under täcke..

Hjälper det mig nu, i mitten på maj, med en INTE hoj som inte ens gått 150 mil sen första service?

Jefla låginkomsttagarpack!!!! Hojen är säkert halvvägs till Polen vid det här laget!

Nån som har nåt stalltips på hur man blir med hoj så snabbt som möjligt igen?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Ang. "stå på gatan", så don´t!

Jag hade min hos "bekant" på gatan idag (står vanligtvis i garage) och nånstans mellan 06:10 - 10:50 (troligtvis mellan 9:30-10:30) så försvann den.. De rekade säkert under natten och sen var de väl där med kranbil eller en 4 starka gubbar som lyfte bort den.. Det är ett "bra" lugnt område med villor på ena sidan gatan och lgh på andra. De i det närmsta huset är nästan alltid hemma och har dessutom hund som ofta springer ute.

Lämnar aldrig hojen utan dubbla lås och om över natten så alltid under täcke..

Hjälper det mig nu, i mitten på maj, med en INTE hoj som inte ens gått 150 mil sen första service?

Jefla låginkomsttagarpack!!!! Hojen är säkert halvvägs till Polen vid det här laget!

Nån som har nåt stalltips på hur man blir med hoj så snabbt som möjligt igen?

Om du inte hittar hojen så får du vänta minst 1 mån på försäkringspengar... tyvärr.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
ett mindre trevligt alternativ kan ju vara att kleta in hojen med bajs varje kväll innan sängdags..då gör man hojen garanterat mindre stöldbegärlig.

enda nackdelen är väl rengöringen dagen efter..tidskrävande och smutsigt men det kan det vara värt! :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati