Skydda hojen?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag har min Ducce i "flerbilsgarage". Dock har jag köpt Abus markögla så jag kör en kättning med Abus larm lås igenom ramen (!) fördel med ducce då det är lätta att lossa ett fram hjul… en kätting genom bakhjul och depåstödet. Skivbroms lås och tillsist även styrlås…
Låst, larmat och säkert…. Eller..?

45 sek med vinkelslipen på marköglan bara ;) + 30 sek för att kasta in den i skåpbilen..

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Jag har min Ducce i "flerbilsgarage". Dock har jag köpt Abus markögla så jag kör en kättning med Abus larm lås igenom ramen (!) fördel med ducce då det är lätta att lossa ett fram hjul… en kätting genom bakhjul och depåstödet. Skivbroms lås och tillsist även styrlås…
Låst, larmat och säkert…. Eller..?

Precis exakt sådär hade jag tänkt.
Bulta ner öglan i marken och sedan en kätting runt ramen. Det borde väl sätta stopp för de flesta försök. Och är det så att det inte sätter stopp för tjuven när man har den där lösningen så tror jag inte att någon annan metod spelar någon roll.

Hur fick du tillstånd att "bulta ner" öglan i golvet?

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Finns bara larm med kommunikation till larmdosan (om du bor/befinner dig hyfsat nära hojen) som larmar INNAN hojen blir stulen. GPS tracking är ju överlägset om hojen redan är stulen men det är väl det man vill undvika så långt det går?! Eller?

Mer info här: http://www.scorpioalarms.com/

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
vilket garage är det?

Funderar på att säga upp garaget (parkeringshus). Detta eftersom det hela tiden är stölder & inbrott. Tjuvarna kan jobba helt ostört där och det gör mig förbannad! Frågan är om det verkligen blir sämre att ha den stående utanför lägenheten. Ett vanligt abus-skivlås, det nya abus-rörelseskivlåset (110dB), styrlås & kedja runt en lyktstolpe. Låter detta som en dålig idé?

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
45 sek med vinkelslipen på marköglan bara ;) + 30 sek för att kasta in den i skåpbilen..

Har tjuven bestämt sig så hjälper nog ingenting.

Men jag tror att den där lösningen iallafall får ett par tjuvar att gå till nästa hoj, eller till ett annat område om inga andra hojar finns.

Men som sagt, har dom bestämt sig så är det nog bara en fastgjuten cykel i betong som är säker.

Jag tror.... men vet inte.... att den där ABUS-öglan skall vara lite mer tålig mot åverkan än vanliga stålöglor (typ biltema). Men kan ha fel.

Last edited:

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Finns bara larm med kommunikation till larmdosan (om du bor/befinner dig hyfsat nära hojen) som larmar INNAN hojen blir stulen. GPS tracking är ju överlägset om hojen redan är stulen men det är väl det man vill undvika så långt det går?! Eller?

Mer info här: http://www.scorpioalarms.com/

Tror jag skall beställa ett sådant tror jag 2600 ink frakt typ är ju inte så jäkla farligt..

Tedde

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ducati 748 & 996

Kapar ni denna öglan på 45 sek så är ni inte dåliga...
Men som Helios skriver, om bovarna väl bestämt sig så är det enda vi kan göra e att se till att dom får det så jävligt som möjligt att sno ögonstenen....:gnissla

Last edited:

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Tedde: Sökte du tillstånd av garageförvaltarna innan du installerade den där öglan, eller tog du eget initiativ? En sådan ögla skulle kunna vara ngt för mig faktiskt, men då får jag förståss behålla garageplatsen för att skruva fast öglan i gatan är nog inte så lyckat. En varm sommarsdag blir asfalten så varm att man kan gräva med en sked.

Tedde

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ducati 748 & 996
Tedde: Sökte du tillstånd av garageförvaltarna innan du installerade den där öglan, eller tog du eget initiativ? En sådan ögla skulle kunna vara ngt för mig faktiskt, men då får jag förståss behålla garageplatsen för att skruva fast öglan i gatan är nog inte så lyckat. En varm sommarsdag blir asfalten så varm att man kan gräva med en sked.

Jag körde på taktiken att be om ursäkt i efterhand än att få ett nej direkt... :tummenupp dock anser jag att detta höjer värdet på p-platsen, som dessutom endast är till för hoj så nästa kille har ju oxå nyta av den. Dock fodrar den ett riktigt betonggolv och 16 mm (!!) borr och en helvetes maskin som kan borra...:)

EDIT: När väl ögglan är monterad så sitter den där... 16 mm expanderbult med insextskruv, när man dragit åt dessa så slår man ner stålkulor i insextshålen... men med för mycket fritid och en säck betong så kan du återställa golvet om de börjar bråka....

Last edited:

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Vore högst besynnerligt om dom inte skulle tillåta en sådan där ögla.

ok att dom inte vill montera det i väggen eftersom det kan påverka hållfasthet i vägg etc.

Men om man bultar ner den där i golvet i närheten av väggen så är den ju inte ivägen för någon framtida bil.

Det borde heller inte vara något problem att bulta ner den i mitten av parkeringsplatsen, för om det står en bil där i framtiden så skall det väl vara typ en låg lamborghini eller liknande som inte skulle kunna göra över den.

/H

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Johanssonsan: Har du denna lösning, och isåfall hur har du tekniskt löst detta? Har du kopplat en telefon till mc-batteriet? Hm, kan bli svårt att gömma den men kanske...

PacMan: Japp, det känner jag till. Min fråga gäller enbart hur man på absolut bästa sätt kan skydda sin hoj ute på gata. Detta eftersom jag fullständigt tappat förtroende för garaget som jag tidigare haft hojar i.

Avslöjar inte vad jag har....... men, en telefon med kontantkort och billaddare alltid ansluten till ström på hojen. Placera telefonen väl inslagen i plastpåse så högt som möjligt. Tex. i fram/toppkåpa. Läs gärna mt-01martin inlägg.

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Hej, står någurlunda säkert i mitt garage men funderar på att köpa en sådan där marköggla och langa på en kedja. Funderar dock på hur pass säker den är, går den att skruva loss eller är bulten täckt när man monterat den?
(Edit - såg att man slår ned stålkulor i insexbultarna)

Dessutom så skall jag montera larm på den, någon som har något bra tips?

Det jag är ute efter är ett larm som varnar om någon kommer nära hojen, att larm går om någon pillar på den (typ spyball?), spårning via gsm/gps, sms till tel vid larm samt remote avstängning.

MVH
/Leo

Last edited:

Tedde

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ducati 748 & 996
Har pratat med Dennis på Snail. Han har just nu bara en prototyp men räknar med att komma igång med en ordentlig tillverkning nu så snart som möjligt. Utpris nu för att få ut några på marknaden är 18000 sek ink moms då e det bara byta pengar enligt honom och han kommer ut och monterar. Kommer sedan ligga på ca 25000 sek ink moms. De får man många kättingar för…

Men tänk er en parkering med lite bilar och sedan ett 20 tal av dessa kupor för de som har mc, mycket smart affärsidé, om han kan snacka och promota produkten kommer jan känna flis….:tummenupp

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Någon som kan ge lite tips på hur man går tillväga att koppla en mobil till ett mc-batteri? Något säger mig att det inte är en standardkabel :) Det är nog ingen god idé att ta en vanlig laddare och klippa av själva el-jacket-delen för att koppla det till plus och minus på batteriet?

Ja ni hör, hilfe bitte!

Kanske kan jag återuppliva min gamla Nokia 3330... Ahh, sicka minnen...

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...