Skylt från annat fordon.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mitt citat ovan gällde att byta skyltar på fordon.

På en cross undrar jag om det ens kan räknas som någon slags förfalskning eftersom en crosshoj ursprungligen är oregistrerad och inte har någon registreringsskylt alls.
Jämför med ett barn som skruvar fast nummerplåten från en gammal bil på sin trampcykel, är han olaglig?

Du menar att om du inte har någon legitimation och lånar någon annans alternativt gör en egen så skulle det inte vara brottsligt.

Om du har en cross som ju inte är vägreggad och därför inte har nummerplåt och sätter på en nummerskylt från ett vägreggat fordon så är ju resultatet att du med en skylt försöker få ditt icke vägreggade fordon att framstå som ett fordon som får framföras på vägen.

Du har med andra ord försökt identifiera ditt fordon som ett annat fordon än det verkligen är och då är det märkesförfalskning vilket egentligen bara är en lindrigare grad av urkundsförfalskning.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Sporthoj var verkligen bättre förr.

Då kunde man gå in i en sån här tråd 2h efter att den startat och få läsa 200 kommentarer om hur dumm i huvve TS är.
Man kunde sitta och bara vänta på lavinen med elaka kommentarer och sedan börja ana TS flyktväg ut från det hela. "Men jag skulle ju bara..."

Men nu förtiden så verkar det bara spåra ur åt fel håll.

Inte speciellt underhållande tycker jag.

Men, om vi gör ett nytt försök till hösten kanske?
När alla är lite bittra inför den mörka årstiden, då får vi nog bättre respons.

Så lägg den här tråden i malpåse och ta fram den i höst. :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du menar att om du inte har någon legitimation och lånar någon annans alternativt gör en egen så skulle det inte vara brottsligt.

Om du har en cross som ju inte är vägreggad och därför inte har nummerplåt och sätter på en nummerskylt från ett vägreggat fordon så är ju resultatet att du med en skylt försöker få ditt icke vägreggade fordon att framstå som ett fordon som får framföras på vägen.

Du har med andra ord försökt identifiera ditt fordon som ett annat fordon än det verkligen är och då är det märkesförfalskning vilket egentligen bara är en lindrigare grad av urkundsförfalskning.

Nja, jag har ju en registrerad identitet vare sig jag äger legitimation eller inte så din jämförelse haltar ju en del.

Jag tror att du spekulerar lika mycket som alla andra i tråden och jag ser inte några svar här att lita på. Det enda jag känner mig säker på är att sannolikheten att bli upptäckt bör vara väldigt liten om man gör rätt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
märkesförfalskning, 50 dagsböter
http://hd.se/bastad/2013/03/12/bytte-registreringsskylt-doms/

misstänkt för egenmäktigt förfarande
http://gd.se/nyheter/sandviken/1.5888282-bytte-skyltar-mellan-bilarna

Förslagsvis så bör man stjäla nummerplåten för Tillgrepp av registreringsskylt till bil har ansetts inte utgöra stöld
https://lagen.nu/dom/nja/2007s345

På grund av det anförda är Jan L skyldig till märkesförfalskning enligt 14 kap 7 § BrB. Brottet är att anse som ringa. Jan L skall inte tillika fällas till ansvar för förseelse mot bilregisterkungörelsen.

Domslut. Med ändring av HovR:ns domslut dömer HD Jan L enligt 14 kap 7 § BrB för märkesförfalskning till 40 dagsböter om 10 kr. Brottet är att anse som ringa.
http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD986550.htm

Slutsatsen är att man med fördel kan stjäla sin nummerplåt och man bör helst vara ett moppefucko utan inkomst om man begår brotten.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Cross, TRE MIL enkel väg? :rofl

Jajäääävlar, jag kör min (landsvägsreggade) Husaberg TE300a (ettrig 2-takt förvisso) till crossbanan hemma, det tar ~5 minuter, och redan på den tiden har jag tröttnat på't, nästan...

Crosshojar räknar man slitaget på i driftstimmar, att köra tre mil enkel väg till banan är ju klart i paritet med att riva tusenlappar i en kalldusch med Lars-kristerz senaste på full patte.

Inte så jäkla hett.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja, jag har ju en registrerad identitet vare sig jag äger legitimation eller inte så din jämförelse haltar ju en del.

Jag tror att du spekulerar lika mycket som alla andra i tråden och jag ser inte några svar här att lita på. Det enda jag känner mig säker på är att sannolikheten att bli upptäckt bör vara väldigt liten om man gör rätt.

Huruvida hojen har en registrerad identitet eller inte är inte relevant i den frågeställningen.
Deom som har betydelse är att om man sätter på en nummerskylt som hör till ett annat fordon så försöker man ge fordonet en identitet som det inte har (Alternativt tillör ett annat fordon). Dvs man försöker ge det en falsk identitet.

Det är samma sak som gäller om du förfalskar en legitimation. Det viktiga är inte huruvida du har en identitet eller legitimation. Det viktiga är att du försöker framställa dig som någon annan än den du faktiskt är. Det är det som är brottet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Huruvida hojen har en registrerad identitet eller inte är inte relevant i den frågeställningen.
Deom som har betydelse är att om man sätter på en nummerskylt som hör till ett annat fordon så försöker man ge fordonet en identitet som det inte har (Alternativt tillör ett annat fordon). Dvs man försöker ge det en falsk identitet.

Det är samma sak som gäller om du förfalskar en legitimation. Det viktiga är inte huruvida du har en identitet eller legitimation. Det viktiga är att du försöker framställa dig som någon annan än den du faktiskt är. Det är det som är brottet.

Enligt den bedömningen begår alltså även barnet med registreringsskylt på sin trampcykel ett brott.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enligt den bedömningen begår alltså även barnet med registreringsskylt på sin trampcykel ett brott.

Nej. Inte egentliten. Läser man lagtext och kommentarer kring den så framgår det att det skall vara en förfalskning som är såpass bra att den skulle kunna misstas för äkta alternativt att den har syftet att lura någon.

Dvs om du klipper till en papperslapp och skriver körkort och ditt namn på den så lär du inte åka dit då den är för dålig för att kunna misstas.
Detsamma gäller om du ritar en egen skylt på kartong.
Om du däremot får ihop en legitimation som i lite dåligt ljus skulle kunna tänkas lura någon så är det urkundsförfalskning.

En trampcykel kan ju under inga omständigheter misstas för ett registreringspliktigt motorfordon.
Det är väl också så att det sällan är äkta nummerplåtar man använder för det utan det är något som litegrann påminner om en registreringsskylt.
Och under dom omständigheterna så är det inte tillräkligt för att det ska falla under märkesförfalskning eller urkundsförfalskning. Det är helt enkelt inte tillräckligt för att man ska kunna anta att någon kan bli lurad.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tjööööör bah. Skit i snutten. Kommer rom så ere bah att slänga jälmen och brassa upp i skoggen :ketting

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skaffa ett sånt där cross-släp som inte har hjul och "hänger" på kulan.

http://www.blocket.se/vi/47604674.htm

Det förutsätter att TS har bil. Men det står ju att han äger en YFZ(fyrhjuling?) så ett sånt här släp borde ju funka. Med ett sånt kan man nog även dra crossen bakom en packmoped och ha flaket fullt med bränsle, verktyg, utrustning mm

Bifogat

• extrabilder96165_large.jpg
    extrabilder96165_large.jpg
    107 KB · Visningar: 189
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2