Sammanfattning:
1. Skyltbelysning är ett krav på besiktning.
2. Hur det är belyst spelar ingen större roll bara det är belyst.
3. Du kan ha tur med en slarvig besiktningsman.
4. Eller så lyckas man förnedra besiktningsmannen så att han hittar på något annat fel att fälla dig för.
Som ni förstår är det punkt 4 jag råkade ut för. Besikningsmannen (BM) tyckte inte att han såg att det lyste något på skylten.
Jag bad honom därför gå ned på knä för att kolla en gång till. Mycket riktigt, det fanns belysning. Inte särskilt stark men dock. Han erkände högt att "det fanns tydligen belysning".
Efter provturen dröjde det och jag såg att BM konfererade med övriga BM. Väl åter meddelades en tvåa på "vita blinkersglas". Ja men det sitter ju på var och varannan ny bil? Hur kan det vara olagligt?
Det bara är så, suck it up!
Ska besikta den hojen nästa vår, tänker inte byta glas!
Konklusion: vad som helst kan hända.
edit. Det var en 1:a jag fick utan krav på ombes.
Skall åtgärdas före nästa besiktning lr "flygande" som ngn längre upp skrev.
Nja. Grejen med vita blinkersglas och orangea lanpor är också att dom ska blinka tillräckligt orange. Det räcker inte med att dom en gång i tiden var orangea.
Jag har själv råkat ut för det på bilen.
Vita blinkersglas men orangea lampor. Tyvärr så tappar lamporna färgen med tiden och till slut så blir det så lite orange att en petig besiktningsman påpekar det.
Det är ju samma sak med prange blinkersglas som till slut blir vita för att färgen bleks.
Men det är ju bara att byta lamporna så blir det OK.