Skyltbelysning ett måste på besiktning?!

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Jag besiktigade min zx9r utan skyltbelysning! det blev dom inte direkt glada över! o jag fick ombesiktning, jag åkte hem och monterade en cykellampa på en metallbit som hänger framför skylten, lysser upp hela hojen nästan, o då var dom plötsligt glada! så jag tror du skall försöka fixa ng typ av belysning på den! annars e det 220:- onödiga pengar att betala för en ombesiktning! :tummenupp

Ps: Jag har tagit av cykellampan efteråt :D

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Jag besiktigade min zx9r utan skyltbelysning! det blev dom inte direkt glada över! o jag fick ombesiktning, jag åkte hem och monterade en cykellampa på en metallbit som hänger framför skylten, lysser upp hela hojen nästan, o då var dom plötsligt glada! så jag tror du skall försöka fixa ng typ av belysning på den! annars e det 220:- onödiga pengar att betala för en ombesiktning! :tummenupp

Ps: Jag har tagit av cykellampan efteråt :D

Intressant idé, körde du på cykellampa med halogen eller dioder? :)

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Intressant idé, körde du på cykellampa med halogen eller dioder? :)

Jag köpte lampan på typ jula eller ngt! o de e Dioder! med separat batteri då givetvis! 2AA batterier! Mannen på besiktningen tyckte det var praktiskt och en finurlig ide! Ser ju skit fult ut se den togs ju av när man kom hem! :tummenupp

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Bilprovningen är ett lotteri......
Min första bil en VW Scirocco GTi ano 1979, gick igenom besiktningen 3 år i rad. Det fjärde året var det tvärstopp, du har icke fungerande parkeringsbelysning fram löd dommen.

Hem o skruva o kolla, det visade sig att framlysena var utbytta till pirat dito då de som sitter orginal rostar sönder, dessa pirat saknade uttag för parkeringsbelysning, hittade 2 klippta kablar, borrade hål bakifrån i reflektorn, hängde in en liten lampa genom hålet som hängde o dinglade där inne:D

Fick igenom den genom besiktningen..... :banana

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Får man en 1a att det är trasigt eller inte OK och inte fixar det sedan då blir det en ny besiktning direkt om man blir kollad på en flygande besiktning och kan även bli böter.

Detta gällde min uppvinklade regskylt men förfarandet borde vara lika för enklare anmärkningar.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Skaffa hojar som är från -74 eller tidigare om ni tycker att det är jobbigt med regelverket. Innan -75 behövde man vare sig skyltbelysning, blinkers, stoppljus, reflexer och en hel del annat. Tror inte att det egentligen är lag med hastighetsmätare ens idag så den kan ni ju skruva av om ni vill. Jag hade inte hastighetsmätare på en enda hoj fram tills för 10 år sedan. Inte blinkers heller. Inte elstart heller. Men oljetrycksmätare är bra. Tre av hojarna besiktigade jag aldrig då dom var äldre än -50.

//J

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det här kontrollerar de ang skyltbelysning!

Skyltlykta:
- ur funktion
- saknas
- skadad (vitt ljus bakåt)
- felmonterad (vitt ljus bakåt)

De finns de hojar t,ex gamla Honda där det sitter genomskinligt glas under baklyktan där den agerar skyltlykta neråt samtidigt som den lyser som position & stopplykta bakåt, dock brukar detta glas vara E-märkt.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
WOOOAAAHAAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!

2:a gången...

Ingen skyltbelysning men baklampan lyser ju upp skylten...en 2x dvs bör åtgärdas men ingen ombesiktning!

Bör även tilläggas att bakstänkan från en cbr1000rr 04 satt fast med buntband....

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Sammanfattning:
1. Skyltbelysning är ett krav på besiktning.
2. Hur det är belyst spelar ingen större roll bara det är belyst.
3. Du kan ha tur med en slarvig besiktningsman.
4. Eller så lyckas man förnedra besiktningsmannen så att han hittar på något annat fel att fälla dig för.

Som ni förstår är det punkt 4 jag råkade ut för. Besikningsmannen (BM) tyckte inte att han såg att det lyste något på skylten.
Jag bad honom därför gå ned på knä för att kolla en gång till. Mycket riktigt, det fanns belysning. Inte särskilt stark men dock. Han erkände högt att "det fanns tydligen belysning".

Efter provturen dröjde det och jag såg att BM konfererade med övriga BM. Väl åter meddelades en tvåa på "vita blinkersglas". Ja men det sitter ju på var och varannan ny bil? Hur kan det vara olagligt?
Det bara är så, suck it up!

Ska besikta den hojen nästa vår, tänker inte byta glas!

Konklusion: vad som helst kan hända.

edit. Det var en 1:a jag fick utan krav på ombes.
Skall åtgärdas före nästa besiktning lr "flygande" som ngn längre upp skrev.

Last edited:

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Yamaha XT660X -11
Jag får själv kolla upp min skyltbelysning innan bes. Men någon här som vet vad dom säger på besiktningen ang miniblinkers och blinkers som är intregrerade i baklampan??

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Sammanfattning:
1. Skyltbelysning är ett krav på besiktning.
2. Hur det är belyst spelar ingen större roll bara det är belyst.
3. Du kan ha tur med en slarvig besiktningsman.
4. Eller så lyckas man förnedra besiktningsmannen så att han hittar på något annat fel att fälla dig för.

Som ni förstår är det punkt 4 jag råkade ut för. Besikningsmannen (BM) tyckte inte att han såg att det lyste något på skylten.
Jag bad honom därför gå ned på knä för att kolla en gång till. Mycket riktigt, det fanns belysning. Inte särskilt stark men dock. Han erkände högt att "det fanns tydligen belysning".

Efter provturen dröjde det och jag såg att BM konfererade med övriga BM. Väl åter meddelades en tvåa på "vita blinkersglas". Ja men det sitter ju på var och varannan ny bil? Hur kan det vara olagligt?
Det bara är så, suck it up!

Ska besikta den hojen nästa vår, tänker inte byta glas!

Konklusion: vad som helst kan hända.

edit. Det var en 1:a jag fick utan krav på ombes.
Skall åtgärdas före nästa besiktning lr "flygande" som ngn längre upp skrev.

Jag försöker faktiskt inte lura bilprovningen och komma dit med ngt påhängt skräp utan gör en ansträngning för att det ska se bra ut men denna gången var det inte en möjlighet! Sen funkar ju allt annat och är i sin ordning.

Sen gäller det att lägga upp det rätt. Hälsa/presentera dig, var trevlig ,ärlig om vissa problem och fråga lite frågor så de får visa sitt kunnande. Många av dem är riktigt kunniga och tycker om att göra mer än besiktiga.

Kommer man in med en hoj som är tydligt besiktningsfixad kan de lika gärna bli förbannade och sätta dit dig för vilket skit som helst.

Jag får själv kolla upp min skyltbelysning innan bes. Men någon här som vet vad dom säger på besiktningen ang miniblinkers och blinkers som är intregrerade i baklampan??

Blinker i baklampan är inte godkänt då det ska vara 18cm mellan dem...

Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Min mc har vänsterassymetrisk belysning ifram. Är det ok på besiktningen ?
Eller kommer dem "titta snett" ?

/P

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Väl åter meddelades en tvåa på "vita blinkersglas". Ja men det sitter ju på var och varannan ny bil? Hur kan det vara olagligt?

Det är inte olagligt med vita blinkersglas.. däremot ska lampan/dioderna blinka med ett orange sken om du har vitt glas..

Jag åkte dit på samma grej på bilen.. vita glas, men vita lampor..
bytte till orangea lampor, sen var det inget problem.

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Jag försöker faktiskt inte lura bilprovningen och komma dit med ngt påhängt skräp utan gör en ansträngning för att det ska se bra ut men denna gången var det inte en möjlighet! Sen funkar ju allt annat och är i sin ordning.

Sen gäller det att lägga upp det rätt. Hälsa/presentera dig, var trevlig ,ärlig om vissa problem och fråga lite frågor så de får visa sitt kunnande. Många av dem är riktigt kunniga och tycker om att göra mer än besiktiga.

Kommer man in med en hoj som är tydligt besiktningsfixad kan de lika gärna bli förbannade och sätta dit dig för vilket skit som helst.

Blinker i baklampan är inte godkänt då det ska vara 18cm mellan dem...

Det var inte dig specifikt jag svarade på utan allmänt.
Håller med om det mesta av vad du säger.

"Vara trevlig" var den biten som jag missade på. Därav att BM försökte hitta ngt annat att sätta dit mig på.

Det är inte olagligt med vita blinkersglas.. däremot ska lampan/dioderna blinka med ett orange sken om du har vitt glas..

Jag åkte dit på samma grej på bilen.. vita glas, men vita lampor..
bytte till orangea lampor, sen var det inget problem.

Hade oranga lampor då men det handlade snarare om att få dit mig på något vadsomhelst.

Har skaffat gula glas för säkerhets skull men tänker prova med samma som förut nästa gång.

Last edited:

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Och i slutänden kan vi "fixa" igenom hojen/bilen vad det nu är me blankt papper, sen står Harry runt hörnet å den fan är paragrafryttare :huvet. Bes min första hoj en sukka DR750big me hembyggt slipon som sakna mesta av dämpullen = lät som fanken å allt annat än under 103db :näsblod ! Enda BM sa, "du kan väl stoppa i lite bättre me dämpull när du kommer hem" å sen va hoj bes me blankt papper :yoparty

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det var inte dig specifikt jag svarade på utan allmänt.
Håller med om det mesta av vad du säger.

"Vara trevlig" var den biten som jag missade på. Därav att BM försökte hitta ngt annat att sätta dit mig på.

Hade oranga lampor då men det handlade snarare om att få dit mig på något vadsomhelst.

Har skaffat gula glas för säkerhets skull men tänker prova med samma som förut nästa gång.
Tog det inte som ett angreppp på mig :tummenupp

Gäller att ha lite flyt också om killen inte har sin bästa dag kan det bli jobbigt!

En gång när jag skulle besiktiga så var killen en som varit intresserad av morsan en gång i tiden som hon hade toknobbat...kom fan inte in i hallen innan jag fick ombesiktning på bilen :gnissla

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det ska vara 24cm mellan de blinkers som sitter i fram & 18cm på dem i bak. Ang miniblinkers så brukar detta avgöras utomhus om det finns möjlighet att se ljuset ifrån blinkers i dagsljus. Ang ljusbilden så skall den vara anpassad för den trafik som vi ha här hemma, men visst skall du bara köra i England t,ex så kan det nog vara bra där.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!