Skylthållare till Yamaha R1

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Jag tyckte det var väldigt lätt att koppla in. Satte på kontakter på skyltbelysningen som var samma som org, så det blev bara plug & play. Tänk dock på att sätta +- rätt annars lyser den inte. Vad gäller blinkersen kapade jag orgkontakten och lödade på dessa på blinkersen man fick med. Då blev dessa också plug & play.

Du måste dock inhandla ett lastoberoende relä för att blinkersen ska blinka i rätt takt. Hittar du på biltema för 49:-.

På relät behöver du bara använda +- benen, kolla hur org är kopplat. Sitter under sadel, strax under till höger om batteriet.

Tack för bra info!

Angående relät, jag har kollar runt lite och fått rekommendation att köpa detta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED/

Men du länkar till ett billigare:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/

Kör du själv med det du länkar till?? Isf VET jag ju att det kommer passa OCH funka, vilket innebär att jag köper det.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Jag tyckte det var väldigt lätt att koppla in. Satte på kontakter på skyltbelysningen som var samma som org, så det blev bara plug & play. Tänk dock på att sätta +- rätt annars lyser den inte. Vad gäller blinkersen kapade jag orgkontakten och lödade på dessa på blinkersen man fick med. Då blev dessa också plug & play.

Du måste dock inhandla ett lastoberoende relä för att blinkersen ska blinka i rätt takt. Hittar du på biltema för 49:-.

På relät behöver du bara använda +- benen, kolla hur org är kopplat. Sitter under sadel, strax under till höger om batteriet.

Kom på en sak till.

Du har inte haft problem med att de andra blinkerserna lyser svagt när du blinkar, typ glödlyser? Problem med blink-indikeringen? Det går iofs att lösa genom att sätta dit jord och dioder, men det vore skönt att höra att du med dessa blinkers, detta relät, och din r1:a från 06 inte har haft dessa problem! :)
 

jetson

Guest
Jag kan även påpeka att jag böjde ut skylthållaren en aning då jag tycket den hamnade för långt in.

I och med att den är fastsatt med de två inre skruvarna av org.hållaren kommer skylten att hamna lite långt in samt nära däcket (mitt tycke). Så jag spände bara fast hållaren och böjde ut den för hand till önskad vinkel.

Samma här fick böja fästet för att få skylten lite längre från däcket, monterade idag och är jävligt nöjd. Bara reflexen kvar nu. Ska försöka lägga upp bild snart. Kostade 300:- inkl frakt från ungern.
 

Bifogat

  • Picture 002.jpg
    Picture 002.jpg
    243.3 KB · Visningar: 117
Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Tack för bra info!

Angående relät, jag har kollar runt lite och fått rekommendation att köpa detta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED/

Men du länkar till ett billigare:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/

Kör du själv med det du länkar till?? Isf VET jag ju att det kommer passa OCH funka, vilket innebär att jag köper det.

Det billigare fungerar utmärkt! Ska du ändå köpa det dyrare kan du lika gärna gå in till din lokala Yamaha handlare och köpa ett från de för 200:-. Dock är detta med kontakt och allt, alltså plug & play…

Kom på en sak till.

Du har inte haft problem med att de andra blinkerserna lyser svagt när du blinkar, typ glödlyser? Problem med blink-indikeringen? Det går iofs att lösa genom att sätta dit jord och dioder, men det vore skönt att höra att du med dessa blinkers, detta relät, och din r1:a från 06 inte har haft dessa problem! :)

Jag bytte alla fyra blinkers till diod, så jag kan inte uttala mig om hur de fungera med original blinkers. Men så som jag har det funkar det utan något problem. Allt blinkar som det ska!

Samma här fick böja fästet för att få skylten lite längre från däcket, monterade idag och är jävligt nöjd. Bara reflexen kvar nu. Ska försöka lägga upp bild snart. Kostade 300:- inkl frakt från ungern.


Ser nice ut!
Men för 300:- köpte du paketet utan blinkers…?
 
Last edited:

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Det billigare fungerar utmärkt! Ska du ändå köpa det dyrare kan du lika gärna gå in till din lokala Yamaha handlare och köpa ett från de för 200:-. Dock är detta med kontakt och allt, alltså plug & play…

Jag bytte alla fyra blinkers till diod, så jag kan inte uttala mig om hur de fungera med original blinkers. Men så som jag har det funkar det utan något problem. Allt blinkar som det ska!

Jag ska byta alla fyra blinkers till diod, så jag kommer ha samma setup som du. Dock körde jag på det färdiga plug´n´play relät från Nybergs Motor. Va där och köpte det nyss! Såg direkt på adaptern att det kommer passa. :tummenupp
Den andra kabeln drar jag till batteriets minuspol bara så får jag jord.

Nu väntar jag bara på att få hem skylthållaren och diodblinkerserna!
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Jag ska byta alla fyra blinkers till diod, så jag kommer ha samma setup som du. Dock körde jag på det färdiga plug´n´play relät från Nybergs Motor. Va där och köpte det nyss! Såg direkt på adaptern att det kommer passa. :tummenupp
Den andra kabeln drar jag till batteriets minuspol bara så får jag jord.

Nu väntar jag bara på att få hem skylthållaren och diodblinkerserna!

Låter trevligt...

Förstod nästa att du skulle köpa det "färdiga" relät, men läste du inte mitt PM jag skickade till dig?

Vad köpte du för blinkers fram? Själv köpte jag dessa som passar perfa i sidokåpan.

Tänk bara på att när du byter blinkers behöver förmodligen kapa org.kablarna. Det gjorde i alla fall jag, och satte org.kontakterna på de nya blinkersen.
Kanske lite meckigt, men fan så snyggt...
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Låter trevligt...

Förstod nästa att du skulle köpa det "färdiga" relät, men läste du inte mitt PM jag skickade till dig?

Vad köpte du för blinkers fram? Själv köpte jag dessa som passar perfa i sidokåpan.

Tänk bara på att när du byter blinkers behöver förmodligen kapa org.kablarna. Det gjorde i alla fall jag, och satte org.kontakterna på de nya blinkersen.
Kanske lite meckigt, men fan så snyggt...

Galet snygga!

Jag beställde dessa någon vecka innan jag hittade skylthållaren som du hade. Beställde därför skylthållaren utan blinkers.

Såg ditt PM nu. Svarade där.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag hade sånna infällda i kåpan innan men folk vart så sura när dom inte såg att man blinkade trots att man faktiskt gjorde det så jag bytte till dessa istället... !

visabild.php
 

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Vart fick du tag på dom??

Jag hade sånna infällda i kåpan innan men folk vart så sura när dom inte såg att man blinkade trots att man faktiskt gjorde det så jag bytte till dessa istället... !

visabild.php
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Svar: nej...

Hållaren är inte lika bred som en svensk reg.plåt. Dock får plåten plats så att blinkersen syns på sidan av den utan några som helst problem.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Nu har jag fått hem allt - äntligen!

Kommer sätta på de gamla kontakterna på de nya blinkersarrna så att det blir plugandplay.

Men, blinkersarna där fram. Hålen i kåpan passar ju inte alls. Hur har ni fäst era blinkers i framkåpan där?
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Nu har jag fått hem allt - äntligen!

Kommer sätta på de gamla kontakterna på de nya blinkersarrna så att det blir plugandplay.

Men, blinkersarna där fram. Hålen i kåpan passar ju inte alls. Hur har ni fäst era blinkers i framkåpan där?


Du får köpa adapterplattor som du sätter i originalhålen. Hittas nog hos din lokala handlare…
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Finns det skylthållare för att sätta skylten inne i hjulhuset? Dom jag hittar är rätt dyra och har även blinkers vilket jag inte ska ha!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top