Slänga däck

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Åkte till tippen och slängde skräp, tog med några gamla däck när jag endå åkte dit. Frågade en på området vart jag kunde slänga däcken nånstans, de tog bara emot däck om de sitter på fälg var svaret och jag fick inte slänga dem, sen hade man ögonen på sig medans man slängde saker så fick ju åka hem med däcken igen.

varför får jag slänga däck om de sitter på fälg men inte löst? måste ju vara enklare för dem att sortera om däcken inte är på fälg?

varför ska de alltid bråka om sånthär? vill de att folk ska slänga skit i skogen?

Vad ska jag göra med däcken? gissar att däcksfirmorna inte är jättepigga på att ta emot dem om man inte handlar nya.

Trött blir man iaf, betalar tusentals kronor varje år för sophantering så får man endå inte slänga sin skit där :mad:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har samma bekymmer. Får ta med mig skiten hem igen.

Ett tips är att elda upp skiten. Blir varmt satan :D

Och ett annat tips är att inte elda däck inomhus :tummenupp

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Vissa däckhandlare brukar ha travar med däck utanför .. det har hänt att en som jag känner, på kvällstid, har bidragit till deras samling

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
[h=1]Lämna in bildäck[/h]Bildäck omfattas av det så kallade producentansvaret, vilket innebär att alla som producerar, importerar och säljer däck är skyldiga att ta emot uttjänta däck. Du kan alltså lämna däcken hos tillverkaren eller där du köper däcken så länge det inte rör sig om större mängder. Bildäck får aldrig slängas på soptippen.[h=2]Inga bildäck på soptippen[/h]Det är förbjudet att slänga däck på soptippen i Sverige och sedan 2003 gäller förbudet inom hela EU. Däcken ska istället lämnas in till den som tillverkar, importerar eller säljer bildäck. Alla däck som lämnas in måste vara demonterade från fälgen. Men att som privatperson själv ge sig på jobbet att skilja däck från fälg kan vara svårt. Mot avgift brukar inlämningsställena därför hjälpa till med detta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Reglerna varierar från kommun till kommun. Har inte haft några problem slänga MC-däck utan fälg.

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Du har betalat en återvinningsavgift när du köper däck så du får lämna in dem hos din däckhandlare ty de betalar inte för sin däckscoontainer utan det gör http://www.svdab.se/

http://www.svdab.se/show.asp?si=830&go=Hem-F%F6r%20privatpersoner

Tack för infon.
Antar att de inte kan kolla men om nu t.ex däcken skulle råka vara köpta i tyskland har man endå betalt återvinningsavgift?

Och varför kan inte SDAB sponsra en däckskontainer på återvinningscentralen? hade ju varit en bra grej

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Återvinningsavgift är ett EU påfund så du har säkert betalat tysk avgift så jag hade haft måttligt dåligt samvete

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det här sköter man tydligen väldigt olika i landets kommuner. I Uddevalla finns ingen "soptipp" utan det som tidigare var soptipp har nu blivit Havskurens återvinningscentral. Däck med fälg i container 13 och utan fälg i container 14. Gratis är det och väldigt generösa öppettider. Öppet 6 dagar i veckan året om och kvällsöppet på torsdag. Maj-september även öppet på söndagar. Ändå slänger många vid sidan av vägen tyvärr.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Och varför kan inte SDAB sponsra en däckskontainer på återvinningscentralen? hade ju varit en bra grej

Det är en väldigt bra fråga. Man kan skriva avtal med SDAB om att de kommer och hämtar däcken gratis om man har minst 300st, det gäller alla verkstäder etc. Många RR banor brukar ju ha ett sådant avtal.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
I min gamla kommun var det en gynnare vilken kunde platsat som hästskojare i vilken gammal pilsnerfilm som helst. Synnerligen kreativ prissättning på den där återvinningscentralen. Han måste gjort sig en smärre förmögenhet på däcken han offrade sig och tog emot enligt en glidande och självuppfunnen prisskala. Hur den var utarbetad var en väl förborgad hemlighet och byxfickan var kassaapparat. Kontentan är att det snart tappades väldigt mycket däck utmed vägarna. Städades sen upp av traktens idrottsföreningar då och då.

Allt detta med kommunens goda minne. Då visste de ju lite mer vad han gjorde för skumraskaffärer. Han gillade Far min, så för oss var det gratis eller någon symbolisk krona medan han kunde klå andra på orimliga summor. Detta för något han väl egentligen inte ens hade rätt att ta betalt för. Only in tassamarkerna. Pettersson & Bendel kunde lära sig ett och annat där.

Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
"När du köper nya däck är däckförsäljaren enligt producentansvaret skyldig att ta emot dina gamla däck.

Privatpersoner boendes i Stockholms stad kan dock lämna däck avgiftsfritt på återvinningscentralerna, men max 8 stycken per gång."

Välkommen till Sveriges framsida!

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Här i Gävle har jag för mig att det är tvärt om. De tar emot däck så länge däcken är lösa från fälgen.
Var iof ett tag sen jag slängde några däck nu.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som skrivits så SKA däckhandlare ta emot gamla däck.
Ska man skilja det från fälgen så duger en vinkelslip alldeles utmärkt :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Här i Gävle har jag för mig att det är tvärt om. De tar emot däck så länge däcken är lösa från fälgen.
Var iof ett tag sen jag slängde några däck nu.

Låter ju mer vettigt, vemfan slänger fälgarna när man byter däck XD här är det dock tvärtom....

Så rent teoretiskt kan jag gå in med en hög däck på biltema och lämna dem där? eftersom de säljer crossdäck och cykeldäck? eller får jag bara lämna mc-däck? kanske bara crossdäck?
kan jag gå in i en cykelaffär och lämna en hög med bildäck? märkligt dethär :va

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
En trevlig kamrat till människan -elden, har sedan urminnes tider hjälpt till med b.la. att:
Korrekt tillaga mat
Kommunikation
Värma kalla kroppar
Undanröja väldigt kalla kroppar
Lyst vägen för dom utan ficklampor, även en och annan bil i Norrort har emot sin egen och ägarens vilja, fått smaka på detta iögonfallande vidunder som lyser upp brandmannens vattenslang i natten
- summasumarum - allt brinner vid rätt temperatur.

För att dock seriöst svara på frågan, min kusin skulle lämna in sin hoj på Vianor, och enligt ej än bekräftad utsago tog dom emot dom avkrängda däcken. Kolla med dom annars! :7peta

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
jobbar på tippen, vi tar inte däck. Varken på fälg eller lösa spelar ingen roll, det är producent ansvar på däck. Där du köpt dem där slänger du dem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år