Slänga däck

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
jobbar på tippen, vi tar inte däck. Varken på fälg eller lösa spelar ingen roll, det är producent ansvar på däck. Där du köpt dem där slänger du dem.

Ska jag slänga dem på blocket? :confused:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Här har dom 2 containrar, en för utan och en med fälg på åvc, är väl enklare så än att hämta dom i diket eller skogen. . . .Skitsamma vem som har ansvar, dom borde tänka på var dom hamnar och vem som får hämta dom där istället.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag fick ärva min pappas hobbygarage som han haft i över 30 år. Det vill säga X antal bilar i tusen delar samt DÄCK i travar! Vet helt seriöst inte vad fan jag ska ta mig till för att bli av med dom. Har ingen lust att betala en massa pengar för att bli av med dom. Enda alternativet jag har egentligen är att köra till olika däckfirmor över hela staden och sprida ut dom. :(

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag brukar trä dem på lyktstolpar i området i hopp om att kunna rädda någon stackares liv den dagen han lägger ned hojen och kanar mot stolpen. Det är lite meckigt men det går...
Kanske vore något för bogesund.... Eller så gör man riktiga påkörningsskydd av dem och placerar ut där det behövs.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
... Vet helt seriöst inte vad fan jag ska ta mig till för att bli av med dom. Har ingen lust att betala en massa pengar för att bli av med dom....
Eller ta med dom nästa gång du åker på semester till Dalarna. Här precis som hos He rik i Karlstad så finns det 2 däckcontainrar på ÅVC, en för däck utan fälg och en för däck med.
Har du väldigt många däck så det skulle kunna tas för att du har firma får du väl lämna en hög hos He rik på vägen upp ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag fick ärva min pappas hobbygarage som han haft i över 30 år. Det vill säga X antal bilar i tusen delar samt DÄCK i travar! Vet helt seriöst inte vad fan jag ska ta mig till för att bli av med dom. Har ingen lust att betala en massa pengar för att bli av med dom. Enda alternativet jag har egentligen är att köra till olika däckfirmor över hela staden och sprida ut dom. :(

Gör en stor brasa och sedan tar du kordresterna till metallåtervinningen och säljer för 1 kr/kg.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Maila info@sdab.se och fråga. De skriver själva på sin hemsida:

För privatpersoner
En privatperson som vill bli av med sina uttjänta däck ska lämna dem till en däckverkstad, som ska ta emot dem utan kostnad. Det är viktigt att däcken är demonterade från fälgen. I annat fall har verkstaden rätt att ta ut en mindre avgift för demontering.

Verkstaden kan oftast bara ta emot en mindre mängd däck. Gäller det större mängder eller stora däck, t ex traktordäck, kontaktar du SDAB för att få besked om hur du ska förfara.

Däckverkstäder omfattas av Förordningen om producentansvar, och är därmed skyldiga att ta emot uttjänta däck, även om några nya däck inte köps.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ett förtydligande:
Du behöver inte ha köpt däcken hos den handlare du lämnar till, dom är skyldiga att ta emot alla däck (rimligt antal) oavsett om dom för det fabrikatet eller ej.
Se inlägg #4,#5 tråden hade inte behövt bli längre än så ;)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tack för tipset men de kommer bara och hämtar om det är över 300 däck. Dessutom ville de ha en stor bunte pengar för det. :)

Vi har redan slängt 24 ton metallskrot. :) Vill inte låta snål men det är shit load med arbete att tömma detta jävla garage och har ingen större lust att behöva lägga ut en massa pengar på det. Räcker med att jag får tampas med en massa mongon till köpare som tar mycket av min tid som jag inte har. Inte roligt med en farsa som vägrade slänga minsta lilla skruv och sparade på allt, ALLT!

Maila info@sdab.se och fråga. De skriver själva på sin hemsida:

För privatpersoner
En privatperson som vill bli av med sina uttjänta däck ska lämna dem till en däckverkstad, som ska ta emot dem utan kostnad. Det är viktigt att däcken är demonterade från fälgen. I annat fall har verkstaden rätt att ta ut en mindre avgift för demontering.

Verkstaden kan oftast bara ta emot en mindre mängd däck. Gäller det större mängder eller stora däck, t ex traktordäck, kontaktar du SDAB för att få besked om hur du ska förfara.

Däckverkstäder omfattas av Förordningen om producentansvar, och är därmed skyldiga att ta emot uttjänta däck, även om några nya däck inte köps.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Du får väl ändra lite på design/konstruktion :7peta

Jo, två 17x190-55, med en skinka i varje skulle vällan fünka? :arsele

Eller ett 21x1,75" som stringfåtölj! :tuttar

1197381957.jpg
Nisse strinnig hade varit stolt!

:hej

/e

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tack för tipset men de kommer bara och hämtar om det är över 300 däck. Dessutom ville de ha en stor bunte pengar för det. :)

Vi har redan slängt 24 ton metallskrot. :) Vill inte låta snål men det är shit load med arbete att tömma detta jävla garage och har ingen större lust att behöva lägga ut en massa pengar på det. Räcker med att jag får tampas med en massa mongon till köpare som tar mycket av min tid som jag inte har. Inte roligt med en farsa som vägrade slänga minsta lilla skruv och sparade på allt, ALLT!

Har du mailat och frågat?

Men ja jag tror det blir svårt att bli av med allt utan att det kostar något.

Annars får du väl försöka med däckverkstäderna men det kan bli svårt om det är väldigt gamla däck också.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

Kör då förbi Ankan1 och lämna en av de där coola almenackorna som jag tröstlöst sitter och väntar på. :crash

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Japp, har pratat med dom. :)

Har du mailat och frågat?

Men ja jag tror det blir svårt att bli av med allt utan att det kostar något.

Annars får du väl försöka med däckverkstäderna men det kan bli svårt om det är väldigt gamla däck också.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Kör då förbi Ankan1 och lämna en av de där coola almenackorna som jag tröstlöst sitter och väntar på. :crash

Var jobbar Ankan1 då?

Almenackan kommer inte i år. Jag har tyvärr sjukt mycket att göra för att hinna med det oxå.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Är det inte likadant som med bilbatterier, att den som säljer batteriet är skyldig att tillbaka det när det är uttjänt? Man kan ju knappast kräva att nån tar emot ett gammalt däck som de inte har sålt såvida man inte köper nya däck av dom? Eller kan man det? Funkar det likadant med Ikea-möbler? För jag har ett gäng som jag behöver bli av med och IKEA har bättre öppet-tider än tippen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år