Släpvagnar

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Har du kollat på Erde-vagnar???
Det finns några på blocket, är avsed för Mc transport och slinger med jätte bra!!
Nya vagnar finns Här den lilla vagnen kosta 5037 ink.moms och den stora 6834 ink.moms...

man får köra 80 med obromsat släp om släpets totalvikt inte överstiger 750kg eller 50% av bilen tjänstevikt...

Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Fick jag bestämma skulle det bli ett släp med kåpa, visst det är dyrare men ack så praktiskt. Har man mycket grejer så är det bara att hiva upp på släpen och blåser aldrig bort. Eller om det regnar, allt får vara torrt.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
HanneZ skrev:
Såå... nu kan vi ta oss vidare i tråden. :)

hmm...kan juh vara någon som missat det!
...kanske bäst jag tar det en gång till.

Man får kör 80km/t även med vissa obromsade släpvagnar! :fakta

Roligt att så många är så ivriga på att kommentera innan dom läst inläggen! :hihi

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
chrilla skrev:
Har läst nånstans att det är 40, men du kan ha rätt.
NEJ! Gamla regler. Gäller inte lätta släp nu för tiden. Men för tunga obromsade gäller det.

T.ex. en stor obromsad båttrailer får man inte kör 80kmh med, bara 40kmh. En liten obromsad MC-trailer får man köra 80kmh med.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Esquire skrev:
NEJ! Gamla regler. Gäller inte lätta släp nu för tiden. Men för tunga obromsade gäller det.

T.ex. en stor obromsad båttrailer får man inte kör 80kmh med, bara 40kmh. En liten obromsad MC-trailer får man köra 80kmh med.

Trodde ingen skulle hänga på...
:hihi :hihi :hihi :7peta

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
chrilla skrev:
Har läst nånstans att det är 40, men du kan ha rätt.

:rofl
nu var du rolig.

Vegas skrev:
Har du kollat på Erde-vagnar???
Det finns några på blocket, är avsed för Mc transport och slinger med jätte bra!!
Nya vagnar finns Här den lilla vagnen kosta 5037 ink.moms och den stora 6834 ink.moms...

man får köra 80 med obromsat släp om släpets totalvikt inte överstiger 750kg eller 50% av bilen tjänstevikt...

Tack för tipset. Priserna var ju lockande, men dom är nog lite för små ändå. Vill kunna ha två motorcyklar på emellanåt.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjöp ett vanligt flaksläp och invänta MC-förarens bästa hjälpmedel för transport av hojar!!!

Comin' up.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
du behöver ju inte köpa ett nytt släp? Ett gammalt bromsat ska gå att hitta för några tusen..

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
chrilla skrev:
Trodde ingen skulle hänga på...
:hihi :hihi :hihi :7peta
Åh, du din lille... :tomten

Det på bilden är ca 800kg grus lastat i 20st 20L dunkar. Det är alltså bara ca 0.4kbm. I detta fallet är det ungefär hälften av den totalt tillåtna maxlasten för det släpet (maxlast 1630kg, totalvikt 2000kg).

Bifogat

• 800kg grus.jpg
    800kg grus.jpg
    138.3 KB · Visningar: 75
Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Esquire skrev:
Åh, du din lille... :tomten

Det på bilden är ca 800kg grus lastat i 20st 20L dunkar. Det är alltså bara ca 0.4kbm. I detta fallet är det ungefär hälften av den totalt tillåtna maxlasten för det släpet (maxlast 1630kg, totalvikt 2000kg).

Jävla tjatande om grus. Det är ingen endurohoj jag ska ha på släpet. Lecakulor väger inte så mycket.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
HanneZ skrev:
Får man verkligen köra 80 med ett obromsat släp?

Jag vet inte, tycker det är svårt att värdera information. VV's hemsida kontra enskilda medlemmar utan källa...

För övrigt tycker jag att allt som är nämnt i tråden skall ackumuleras i senaste inlägget så att man slipper läsa hela tråden.

Nu ska jag sluta spamma.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
anja skrev:
Tack för tipset. Priserna var ju lockande, men dom är nog lite för små ändå. Vill kunna ha två motorcyklar på emellanåt.

Ett B 7520 M2 från http://www.lattavagnar.se/mctrailers.html är riktigt smidig att köra hojar på, man får lätt på två stycken. Men som sagt, det är bara hojar och inget annat skrot då tyvärr. Det rätta är nog att köpa en gammal skrotig buss att köra skiten i. Samt värdeminskningen är liten eller ingen.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Victor skrev:
Ett B 7520 M2 från http://www.lattavagnar.se/mctrailers.html är riktigt smidig att köra hojar på, man får lätt på två stycken. Men som sagt, det är bara hojar och inget annat skrot då tyvärr. Det rätta är nog att köpa en gammal skrotig buss att köra skiten i. Samt värdeminskningen är liten eller ingen.

Ett vanligt flaksläp har fördelen att jag kan motivera pappa till att bli delägare. Hans motorcyklar brukar inte behöva åka släp så ofta, så då kan han åtminstone använda det till att köra bråte till sopstationen eller snöslungan till service eller nåt.

Och eftersom jag är "delägare" i mammas bil känns det dumt att skaffa en skrotig buss.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
anja skrev:
Ett vanligt flaksläp har fördelen att jag kan motivera pappa till att bli delägare. Hans motorcyklar brukar inte behöva åka släp så ofta, så då kan han åtminstone använda det till att köra bråte till sopstationen eller snöslungan till service eller nåt.

Och eftersom jag är "delägare" i mammas bil känns det dumt att skaffa en skrotig buss.
Kom igen nu, tänk va mysigt du kan ha det i en gammal buss :p

mjukis skrev:
Hur får man lättast bort en popnit? Med såg eller bromsat släp?
Du bör använda en elvisp, helt klart!

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
anja skrev:
Jag går åter igen i köpa släp-tankar. Målet är att kunna köra 1 st aprilia till sviesta och tillbaka + lite andra pinaler och skräp. Emellanåt kan det förstås vara bra att få plats med två motorcyklar också. Bilen som ska dra är en Mercedes C 180 från 1997 (röd).

En sökning på blocket gav efter lite sållning domhär träffarna:

1. Bromsat släp 14 000:-

2. Obromsat släp 12 900:-

3. Obromsat släp 8900:-

4. Obromsat släp 8900:-

Hur mycket bättre är det med ett bromsat släp? Vad motiverar det högre priset (jämfört med de andra obromsade) hos släp nummer två? Om jag ska välja det billigaste, finns det någon skillnad på nummer 3 och 4 som är av praktisk betydelse för min del? Jag är jättetacksam för hjälp i släpvagnsdjungeln.

:katt

Kommer du aldrig att lasta mer än max 500 kg så spelar det ingen roll om du köper ett obromsat släp. MEN är lite piss den dag du vill kunna lasta lite mer.

Du har ju en bil som kan dra en hel del så jag hade personligen satsat på att köpa ett bromsat släp

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
anja skrev:
Jävla tjatande om grus. Det är ingen endurohoj jag ska ha på släpet. Lecakulor väger inte så mycket.
Jag tänkte i detta fall på t.ex. din far som kanske vill kunna och åka och hämta ett lass grus för att kunna sanda garageuppfarten under vintern. Inte att du ska använda plasthögen som skopa för att ta med dig avåkningszonerna hem. :7peta

Visst kanske det är en lockande tanke att anlägga en grop för kraschträning hemma på gården. Men att samla på sig bit efter bit från diverse banor runt om i Sverige är nog inte rätt taktik.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...