slö fireblade!!

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Kolla yttre stiftena.
Det gör du enkelt med de medföljande verktygen. Tar max 5min...
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
HenRRik skrev:
inte fått nåt knas med vacumklockorna i fuggarna när du satte ihop det? inte så att nålarna har fastnat för högt upp i trottlarna?

borde inte bete sig så med bara lite för feta munstycken, ska det gå så illa får man bestycka fel åt helvete.. o det har du ju inte gjort!

kollade verkstadsmanualen förut och sprängskissen till fuggarna visar det att det ska sitta fjäder mellan nålen och själva nålhållaren , vettefan om jag hade det på min när jag revisär ! kan inte minnas att jag såg några iallafall :confused: isånnafall så borde ju nålarna sitta braa förhögt ...
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
brallan skrev:
kollade verkstadsmanualen förut och sprängskissen till fuggarna visar det att det ska sitta fjäder mellan nålen och själva nålhållaren , vettefan om jag hade det på min när jag revisär ! kan inte minnas att jag såg några iallafall :confused: isånnafall så borde ju nålarna sitta braa förhögt ...
Pos 16?
 

Bifogat

  • Image1.gif
    Image1.gif
    36.1 KB · Visningar: 95

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
rev isär fuggarna nyss och jodå fjädrarna satt allt där !
men jag upptäckte att en av nålarna hade ett nål var sliten på en fläck , sen så ser faktist trottlarna ganska repiga ut . kan det vara orsaken tro :confused:
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
UrbanTiger skrev:
Repiga trottlar spelar nog ingen roll så om dom bara inte kärvar i loppen. Ska ju inte glappa heller.
Är det slitet på nålen så är det nog slitet i emulsionsröret också, Syna dessa delar noga. Kolla stiften efter att du dragit ur den fullt så kan du få en uppfattning om det är tunnt eller fett.
Kolla dina membran så dom inte är spruckna. Är dom spruckna så lyfter dom inte ordentligt och den cyllen går för torrt.[/Q

Har kollat alla muntycke nom menbran ! vad jag kan se så är allt tätt!!!!!
 

Dr.Bike

Guest
Frågan är ju om du bara smackat i Kå-å-Änn filter och sen fortsätter att köra med original lock på luftburken?
DÄR sitter troligen luftstrypningen, vilket gör att höjning av nålar samt större munstycken troligen surar ner hojen.
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
Dr.Bike skrev:
Frågan är ju om du bara smackat i Kå-å-Änn filter och sen fortsätter att köra med original lock på luftburken?
DÄR sitter troligen luftstrypningen, vilket gör att höjning av nålar samt större munstycken troligen surar ner hojen.

Vadå ska man modda locket på nurken också ? hade jag inte en susning om ..
hur mycket ska man kapa upp då ?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att den bubblar låter som för mkt soppa. Slipon + öppnare filter gör inte så jävla mkt som man kan tro. Ofta kan det va så att man bara behöver ett styck större munstycke samtidgt som man minskar på nålen då huvudmunstycker täcker hela registret.
 

Dr.Bike

Guest
HanneZ skrev:
Att den bubblar låter som för mkt soppa. Slipon + öppnare filter gör inte så jävla mkt som man kan tro. Precis... Ofta kan det va så att man bara behöver ett styck större munstycke samtidgt som man minskar på nålen då huvudmunstycker täcker hela registret. Fel! Huvudmunstycket täcker inte alls hela registret, det kommer in först vid 3/4 gas upp till full. Innan dess ar det nålen som reglerar bränslemängd. I praktiken kan du alltså ha ett hur stort huvudmunstycke i som helst, upp till ca 3/4 gas. Du märker inge skillnad. Men sen....

Hur mycket du ska kapa upp? Vet ej, men hålet bör ju ökas helt klart. Prova först utan lock.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Fenomenet kapa luftburk är lite tveeggat.

Visst mer luft in osv kan ge en del i botten/mellan också.

MEN luftburkar är gjorda och avstämda för att skapa en gynsam insugsmiljö med jämt och fint flöde.

Om du frågar dom som kör Dynobänken så är det bara dumt att öppna luftburken .

Rullade in Duken utan luftburkslock på bänkning och fick bakläxa,han fick ingen ordning på det hela sa han.

Bänka och få svart på vit vad som felas,eller ännu bättre lämna in och be dom ljustera det hela.

I det långa loppet är det värt det.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Så sant! Hela insugs OCH avgassystemet skall ses som en orgelpipa.
Den skall stämmas för att låta bra (ge rätt effekt).
HElst skall man ju få färdiga tips om hur man kan modda en originalburk.
Exempelvis hade de både bilder och beskrivande text på en Bandit-sida jag såg, och den moddningen var rätt anspråkslös, men räckte.

Själv har jag moddat min originalburk och fått hojen att gå bättre än med fyra separata Kåå-Enn. (Visserligen sitter ett hi-flofilter i min moddade burk).


Långa farbron skrev:
Fenomenet kapa luftburk är lite tveeggat.

Visst mer luft in osv kan ge en del i botten/mellan också.

MEN luftburkar är gjorda och avstämda för att skapa en gynsam insugsmiljö med jämt och fint flöde.

Om du frågar dom som kör Dynobänken så är det bara dumt att öppna luftburken .

Rullade in Duken utan luftburkslock på bänkning och fick bakläxa,han fick ingen ordning på det hela sa han.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja de där blir ju svårt att citera. Vad jag själv testat med att byta munstycken och flytta nålar och jämföra mot lambda är att munstycken täcker hela registret förutom då bensinen går via lågfartsmunstycket. Om man tittar i manualer för hur t.ex. tidigare GSXR förgasare fungerar så tycker jag det vore märkligt om inte huvudmunstycket påverkar även på mellangas.
 

Dr.Bike

Guest
HanneZ skrev:
Ja de där blir ju svårt att citera. Vad jag själv testat med att byta munstycken och flytta nålar och jämföra mot lambda är att munstycken täcker hela registret förutom då bensinen går via lågfartsmunstycket. Om man tittar i manualer för hur t.ex. tidigare GSXR förgasare fungerar så tycker jag det vore märkligt om inte huvudmunstycket påverkar även på mellangas.

JOdå, det gör det.
Men bara lite.
Alla munstycken överlappar varann i de olika arbetszonerna på en gasare, men för att hårddra det hela lite, så relaterar man till dessa zoner som om det vore vattentäta skott emellan dem.
Detta för att ge sig på rätt munstycke/reglersystem med en gång.

Exempel: Du vill magra av på mellanvarv, och sätter i ett mindre huvudmunstycke.
Allt blir ok på mellanvarv, för visst, precis som du säger, huvudmunstycket som är mindre stryper visst litegrann på flödet även här.
Resultatet blir dock att den går magrt på högvarv i detta exempel.

Hade du sänkt nålen istället, hade du fått till alla register.
Så jodå, munstyckena fasar i varann. Lågfart finns ju med hela tiden t, ex.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Har du en ostrypt tändbox? Jag hade en CBR900RR-97 som kändes trött och kissig tills jag bytte till en ostrypt box. Då blev det bättre sprutt i hojen och jag var nöjd ända tills jag provade en R1.
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
Mattias skrev:
Har du en ostrypt tändbox? Jag hade en CBR900RR-97 som kändes trött och kissig tills jag bytte till en ostrypt box. Då blev det bättre sprutt i hojen och jag var nöjd ända tills jag provade en R1.

det sitter ostrypt cdi box , varvar iallafall in på rödmarkeringen utan problem , de strypta klipper väll runt 10.000rpm eller nåt har jag för mig
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
Nu har jag nog testat allt tror jag ! , bytte till nya stift och kollade alla insugsgummin så de var täta plockade isär alla fuggar och blåste rent dem , allt såg ut som det skulle , slängde i 125 huvudmunstycken och höjde nålarna 1 hack testade också att skruva ut luftskruvarna 1 varv så nu får jag se om det blir bättre kan inte ut och köra dock , hojen står utan drivpaket så det blir inte provkörning förräns till helgen :gnissla

En annan sakt som jag märkte när jag skruvat isär allt var att det lilla filtret som sitter på förgasarna var helt igensatt ! så det bytte jag också ..
Har startat hojen och nog verkar den mycket piggare nu än förut , känns mycket rappare på gasen än förut :) ..
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
MOOOOHAHAHA nu har jag provkört hojen ! och kan bara säga att jävlar vilken skillnad det blidde !!! , nu reser den sig utan problems på bakhjulet på gas och det med orginaldrevning :yoparty ska slänga på 15/44 drevning nu i veckan så ska den nog bli ännu roligare hehe , men jävlar gosse vad det slurpar i sig soppa när man leker :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top