slö?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bj skrev:
1. Då är jag helt lost, jämför du med 93:an och menar att en 98 är lika "slö" eller slöare?

2. Här fattar jag ännu mindre....alltså....R6 är min nuvarande hoj ja...ska jag skriva ut alla hojar jag kört alltså? för att kunna göra jämförelsen mot en 98:ans gixxer?

Sakfrågan var väl att McRae tyckte att 98:an var förvånansvärt trög i jämförelse med en 93:a?
Kommer kraften på annat sätt i 98:an eller hur menar du med att prova varva ur?

Ps. ta smiliesarna med en nypa salt....det är det dom är till för....eller nästan i.a.f. jag vill bara ifrågasätta lite av slöheten och "komforten" en aning Ds.
1. Utan att ha bromspapper så upplever jag att -93 har bättre mellanregister och känns alltså kraftfullare så länge man håller sig i mellanregister. På topp går -96/-99 bättre. Men vem fan orkar hålla på och varva 10-14 000 rpm konstant på gata?

2. Nej men det ligger ju nära till hands att tro att du jämför med den hojen du har. Precis som du trodde jag jämförde med TLR.

3. Japp. Jag menar att -96/-99 måste dras förbi 10 000 rpm ca (minns inte exakt var den vaknar) innan det börjar hända nåt. Men då händer det desto mer. Detta innebär att man säkert kan uppleva den som trött om man håller igen på varvet. Och jag tycker för övrigt att man ska hålla igen med mer eller mindre okänd hoj, kall och skitig asfalt, ringrostig etc men det är en annan diskussion.

4. I komfort ingår så mycket mer än bara körställningen (som inte är nåt vidare på -96/-99 enligt min åsikt). Och "komfort" ska givetvis ses ur ett sporthojsperspektiv, det är ju trots allt ändå sh.com det här.

5. Jag blev faktiskt irriterad av att bli garvad åt när jag lägger ett sakligt inlägg baserat på erfarenhet av de båda hojar som McRae skrev om men det lägger vi ner nu.
Friends?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Bottnar i att vår nationella identitet nära nog är utraderad.

Oj oj oj, nu blev jag jättenyfiken. Markus vad är vår nationella identitet för något? Hur karraktäriseras den (eller borde, om den nu är på väg bort)? Varför håller den på att försvinna? Blir det bara tomrum i dess ställe?

:va
gladh
 

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
Robban_C skrev:
1. Utan att ha bromspapper så upplever jag att -93 har bättre mellanregister och känns alltså kraftfullare så länge man håller sig i mellanregister. På topp går -96/-99 bättre. Men vem fan orkar hålla på och varva 10-14 000 rpm konstant på gata?

2. Nej men det ligger ju nära till hands att tro att du jämför med den hojen du har. Precis som du trodde jag jämförde med TLR.

3. Japp. Jag menar att -96/-99 måste dras förbi 10 000 rpm ca (minns inte exakt var den vaknar) innan det börjar hända nåt. Men då händer det desto mer. Detta innebär att man säkert kan uppleva den som trött om man håller igen på varvet. Och jag tycker för övrigt att man ska hålla igen med mer eller mindre okänd hoj, kall och skitig asfalt, ringrostig etc men det är en annan diskussion.

4. I komfort ingår så mycket mer än bara körställningen (som inte är nåt vidare på -96/-99 enligt min åsikt). Och "komfort" ska givetvis ses ur ett sporthojsperspektiv, det är ju trots allt ändå sh.com det här.

5. Jag blev faktiskt irriterad av att bli garvad åt när jag lägger ett sakligt inlägg baserat på erfarenhet av de båda hojar som McRae skrev om men det lägger vi ner nu.
Friends?

Det var exakt sån här info jag ville åt, tro det eller ej, men det var klumpigt att bara lägga in smileys istället för att bara be dig utveckla.

Det var lite som jag tänkte med registret då, så vi ville båda åt samma håll t.o.m.
Absolut inga "hard feelings"!
 

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 625 SMC -04
Robban C: tack för dina svar!
Japp, vi lägger ner detta nu tills jag testat den riktigt när det blir lite varmare!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bj:
Och jag kanske skulle ha förtydligat från början.
Frid och fröjd, ha´re´ fint!

McRae:
Som sagt, testa mer, men tänk på vad jag skrev om kall asfalt. Har själv varit ute på några livliga sladdar med just sån hoj. I och med att orken kommer lite "plötsligt" vid 10 000 rpm så är det lätt hänt att plantera hojen om det är halt och man inte har hunnit vänja sig vid karaktären hos puffran. Inte så kul. Å andra sidan så sköter sig hojen rätt exemplariskt när det börjar hända saker. Bra chassie men det finns gränser även för att bra chassie.
Men vrid ur den för fullt rakt fram på "rymlig" väg, då händer inget konstigt alls.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nu borde en storm av protester dyka upp, jag råkade ju skriva att jag ansåg att 600cc sporthojar var rätt lama på lägre varv och då blev det ramaskri:)
En 750 borde ju inte vara fullt så död tycker man?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
gladh skrev:
Oj oj oj, nu blev jag jättenyfiken. Markus vad är vår nationella identitet för något? Hur karraktäriseras den (eller borde, om den nu är på väg bort)? Varför håller den på att försvinna? Blir det bara tomrum i dess ställe?

:va
gladh

hahaha, vi mobbar våra grannländer så vi tappar vår identitet :lol
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Inte helt säker men sök på TRE-mod så går det säkert att hitta vad som gäller.
 

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
Silwer skrev:
nu borde en storm av protester dyka upp, jag råkade ju skriva att jag ansåg att 600cc sporthojar var rätt lama på lägre varv och då blev det ramaskri:)
En 750 borde ju inte vara fullt så död tycker man?

Det äl lite min åsikt också...att 750:n är ganska mycket bättre t.o.m.
600 om nåt är ju stendöda under 10.000, traditionellt sett i.a.f.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
McRae skrev:
Det Är Kanske Det Att PÅ -98b Är Det Insprutning, Och PÅ -93 Var DÄr FÖrgasare Som GÖr Att Det KÄnns Lite Konstigt.
Men DÄr Var Defenitivt Mer KlÖs I Min Gamla Innan 10000rpm

Rent tekniskt sett inte så konstigt att gamla gixxern känns vassare under 10000. Högre effekt får man på högre varv på bekostnad av vrid. Jämför fzr600 från -91 med r6 så är fzr:en starkare hela vägen upp till 9500 ungefär. Så jämförelsen blir lite missvisande.

Mvh Fredrik
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
freding skrev:
Rent tekniskt sett inte så konstigt att gamla gixxern känns vassare under 10000. Högre effekt får man på högre varv på bekostnad av vrid. Jämför fzr600 från -91 med r6 så är fzr:en starkare hela vägen upp till 9500 ungefär. Så jämförelsen blir lite missvisande.

Mvh Fredrik

nästan sant, man får högre effekt genom att ha högt vrid högt i registret, ju högre i varvtalet ju högre effekt, men givetvis får man försaka kraft på lägre varv.
 

WilhelmsGixxer

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2003
Ort
åLAND
Hoj
Gsx R1000
Robba C

Robban_C skrev:
1. Om du tittar en gång till så ser du att jag bland annat har en -93:a.

2. Citat: "Hoj: Yamaha YZF R6"
Och du skrev att du har "har kört den".

Om du ska hålla på o garva åt mig ska du fanimej se till att ha på fötterna först!

Edit: Flestavfat.

E allt lite rolig du robba c, kom till ÅLAND du så kan vi nog visa våra fina grejer vi har på fötterna....
 

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
WilhelmsGixxer skrev:
E allt lite rolig du robba c, kom till ÅLAND du så kan vi nog visa våra fina grejer vi har på fötterna....

jodå....alla är välkomna, men vi är nog överens igen.
Vi får ta å bjuda in "Drifter" så kanske han kan förklara lite vad HAN menar, skulle va rätt..........ointressant kom jag på nu ja :tungan :gnissla
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top