Slanga på CBR eller VTR?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Majk skrev:
Du slipper undan denna gång , men jag kan inte förstå att TLR:en är klassad som en super-trög hoj enligt dig , men man kanske kan klassa mig som ett underbarn vad det gäller å slanga i så fall ,eftersom jag är lärt mig på en sån slö hoj.
Samt att en så tung kille som mig är tvungen att hålla krampaktigt i styret vid gaspådrag för att inte slungas av vid accelaration.

.
Mvh Majk.

Nu tar du väl i:)
Slungas av vid accelerationen, isf sitter du nog på bland det värsta som byggts:)
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Hehe, han kanske har provat den för första gången i år, då brukar det kännas lite värre än vanligt..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Slangan skrev:
... En super-trög twin är ju däremot tl1000r.Snacka om järnspett. ...
Åh fan. Har åkt TL1000R hela gångna sommaren och haft skitkul! Men då måste ju jag ha missförstått. :D

Bland det enda som jag överhuvudtaget har upplevt som negativt är att den kan bli lite orolig med rejäla nerlägg i höga farter och rejäla tjälskott.
Nu kan man ju tro att jag är missnöjd eftersom jag sålde knarren i onsdags kväll. Men jag har en till! Hähä! Nån som har lite kåpor till övers?
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=3527

Övriga reflektioner då?
Underbar puffra med _massor_ av vrid i alla lägen och tillräckligt med toppeffekt. Försök dock inte att svänga runt gathörn på för hög växel, det går inte. Högt komp i stora cylindrar kombinerat med liten roterande massa i puffran innebär att den stannar om man försöker köra på riktigt lågt varvtal (typ under ca 1500 rpm på 2:an eller 18-1900 rpm på högsta spraggen).
Eller "stannar" kanske är fel uttryckt. Den slutar helt enkelt rotera och när en sån puffra står still så står den still! Resultatet på grusvägen förbi sista grannen vid mitt garage (ville smyga in på 2:an) var värsta sladden när puffran slutade rotera. Jag kör i fortsättningen på 1:an där!
Samma sak gäller säkert för övriga stora twinnar. Fysikens lagar råder!
Kanonhejdare, man bromsar utan vidare upp den på framtofflan men har inte haft tillfälle att långtesta hejdarna på bana.
Bra körställning för att vara en sporthoj. Man sitter på en hoj i fullstorlek, slipper med andra ord pocketbikekänslan som en del nyare sporthojar ger.

En hoj för riktiga karlar (och kvinnor)!

Edit: En hoj som går bra att slanga med.
 
Last edited:

Majk

Guest
MatteKholm skrev:
Hehe, han kanske har provat den för första gången i år, då brukar det kännas lite värre än vanligt..

Nja körde bara 1200 mil förra sommaren , jag har inte åkt nåt i år dock men det ser jag fram emot :tummenupp
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
En Fireblade med slipon & 15kuggars framdrev är bra att slanga med....
Dock är en R1 så mycket snyggare...
Lika lätt att få tag i reservdelar till båda skulle jag tro, har du nån auktoriserad verkstad av någon av dem i närheten? kan vara bra att ha då man vill få tag i slitdelar fort...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bäst jag byter till en sån där, min slöhäck slungas man inte av på:)
R1 är en rätt medioker hoj i draget så man får inte förvänta sig nåt speciellt där, denne TLR låter som ett monster i jämförelse.
 

Majk

Guest
Silwer skrev:
Bäst jag byter till en sån där, min slöhäck slungas man inte av på:)
R1 är en rätt medioker hoj i draget så man får inte förvänta sig nåt speciellt där, denne TLR låter som ett monster i jämförelse.

Tror vi är off topic här.. men självklart är rettan en grym hoj men en v-twin =GRYMT BOTTENVRID dvs supersnabb i starten = händer saker redan från början , prova en får du se :näsblod medans rettans tryck ligger på högre varv där TLR:en inte har samma prestanda :tummenupp

Nu håller vi oss till ämnet :tummenupp
Mvh Majk.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Slangan skrev:
Tänkte på det faktiskt när jag postade men va fan den är ju sådan.
tls är ju betydligt kvickare å roligare å då är det ju något fel i filosofin.

Hoppas jag kan klara mig ifrån tl maffians vrede genom att erkänna att
tlr motorn iaf är en riktig pärla.Lite drev,filter,box å helsystem så har man ju en riktigt elak motor samt att tls är en rätt lysande trickhoj.
Annars får jag väl söka vittnesskyddsprogrammet.


Suuuuuuuuger in luft.... :4skrika :4skrika :4skrika
Näää, jag orkar inte... :rofl

Ta bort orginal styrdämparen, byt till 180/55 däck, sänk kronan ca 10mm så har du en helt annan cyckel för nästan gratis pengar.
Allt annat kan fixas med ett generöst kreditkort... :hihi

Fast, jag har tröttnat på att försvara TLRen. De flesta som äger en älskar den, och de som inte gör det skulle köpte en Gixxer 1000 alt R1a frånbörjan för det är ju det en Squid ska ha... :rolleyes:

Skulle jag bara köra Bana skulle jag köpt en Gixxer 750 eftersom der rockar sönder allt annat på bana... :hihi (min extremt opartiska inställning... :yoparty )
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Majk skrev:
Tror vi är off topic här.. men självklart är rettan en grym hoj men en v-twin =GRYMT BOTTENVRID dvs supersnabb i starten = händer saker redan från början , prova en får du se :näsblod medans rettans tryck ligger på högre varv där TLR:en inte har samma prestanda :tummenupp

Nu håller vi oss till ämnet :tummenupp
Mvh Majk.

ingen aning, jag tycker inte det är så märkvärdigt iaf.
Skulle ju vaar kul att ha nåt som kastar av en nångång i livet:)

Körde en TLS den gick väl ok i början men tog sen slut när det imho började hända nåt, men TLR är väl en annan hoj egentligen.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
att slanga på VTR:en är inga problem (spelar ingen roll vilken modell du väljer) ... kan man inte slanga på den så är det nåt som är FEL.. det räcker ju med att tänka wheelie så gör man det :banana

CBR:en är också enkel att slanga på, dock inte lika enkel som med VTR:en men ändå...

Slanga kan man som sagt göra på allt, men VTR:en gör det lite lättare pga fett vrid (R1:an har också OK vrid fö)

//håkan
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Majk skrev:
Du slipper undan denna gång , men jag kan inte förstå att TLR:en är klassad som en super-trög hoj enligt dig , men man kanske kan klassa mig som ett underbarn vad det gäller å slanga i så fall ,eftersom jag är lärt mig på en sån slö hoj.
Samt att en så tung kille som mig är tvungen att hålla krampaktigt i styret vid gaspådrag för att inte slungas av vid accelaration.

Jag vet inte vad du kör för hoj men den lär gå utav bara fan :tummenupp
Om du upplyser mig vad du har i hojväg så kan jag provköra en sån så jag får känna på riktig kraft.
Mvh Majk.

Då jag skrev supertrög så syftade jag på hur den är att svänga å joxa runt med.Vi fick ju recept på hur man botar det här å det blir säkert andra bullar då.Bör bli iaf.Skrev ju faktiskt att motorn är elak å slanga med den är ju
löjligt lätt.Hoppade över från en eldstorm till tlr en gång å hondan,som iaf jag klassar som sporttouring va betydligt mer samarbetsvillig på kurviga/krokiga vägar än sukkan.

Har ju flera hojar å har bytt ett antal gånger sen jag körde tlr sist men kan väl ta en av de jag kör med nu.Det är en gixxer 750-88 som är så lättad det bara går utan att börja borra i den.Motorn är en 91as 1100r med
en klapprande mikunibrygga som andas via kn filter å nyser genom ett yoshi-helsystem.värre spolar har den oxå.Vidare så kastade jag alla kåpor å satte på den en acerbismask å ett renthalstyre av bara farten.
Detta är ju ingen serieproducerad hoj så det är ju lite skevt att ta upp det men du va ju nyfiken.Du skulle gärna få testa den om det gick att ordna.
När jag åkte mille så drog jag med en polares tlr på en lång flygraka.hans va moddad enl alla regler å min oxå.Vi lå ganska jämnt upp till 160-170 sen gled jag retullt ifrån mer å mer ju fortare det gick.Trots vetskapen om detta så upplevde jag hans tlr som snabbare när jag provade den.
Subjektivt känns tlr snabbare än den är om du frågar mig.Å det är ju egentligen det som räknas.Vem fan bryr sig om det skiljer lite i prestanda.
Det är ju ändå den sätter fetaste tricken som får alla tjejer.

Ps.tack för att jag får leva ett tag till.ds
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
smasseman skrev:
Ska byta upp mig i sommar till en lite större hoj och vill så klart kunna stila genom att slanga fram och tillbaka på gatan. :D

Vilken är hoj är "rätt" om man väljer mellan CBR900 -96 och VTR SP1 -00?
Givetvis är det fler faktrorer som spelar in och jagköper ju inte bara hoj efter det här kriteriet men det kan ju vara bra att veta om det är stor skillnad.
Som extra input kan jag lägga till att jag suger rejälv på att slanga :(

Eller ska man vara helt galen och lämna Honda för en R1 eller någon annan :confused: Helt klart är att det blir en sporthoj med så mycket plast som möjligt och inte något Hornet eller annat. :zpy Firestorm kvalar alltså inte in eftersom den har för lite plast :D

OK, CBR eller SP1??? :va

Nå? vad har du fått ut av alla kommentarer på den här tråden då?
En del andra hojar smög ju sig in i diskussionen.Hojar som oxå stämmer in på din beskrivning(mkt plast,motor,slangvänlig osv.)på önskehoj.
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Slangan skrev:
Nå? vad har du fått ut av alla kommentarer på den här tråden då?

Tja, man kan ju börja med att konstatera att du har plockat av all plast på din hoj.
Därmed har jag klassat dig som galen-panna och därför ignorerat alla dina inlägg
:D

Närå, tackar och bockar för alla dina, och andras inlägg :Bugar :tummenupp

Sammanfattning:
CBR och alla andra hojar är lätta att få upp men VTR:en är ännu lättare att få upp.

CBR är lättare att hålla kvar jämfört med R1 eftersom den senare har flugpenispunkt.

CBR:en är lättare att dra powerwheelies eftersom twinnarna tappar effekt över 8000 rpm.

Provkör en twin innan du köper.En del gillar inte twinnar.

VTR ljuder bäst.

Resten gick väl mest ut på att TRL kan uppfattas som järnspett av vissa medans andra tycker att den är kalas, möjligtvis kan man behöva fixa lite för att kunna svänga på den. :lol

Hmmm :va :va
Byter jag hoj slipper jag varva upp den i 8000 och tjonga ut koppligen på ettan för att den ska lyfta. Sen verkar det inte vara någon större skillnad på CBR och VTR när den väl är uppe. Jag köper helt enkelt VTR om jag får råd eller en gammal CBR om jag inte hittar 30kkr extra i någon gammal sommarjacka på vinden.
Men först måste jag tydligen provköra. Får väl klampa in hos någon mc-handlare och försöka lura i dom att jag ska köpa en hoj där.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
smasseman skrev:
Tja, man kan ju börja med att konstatera att du har plockat av all plast på din hoj.
Därmed har jag klassat dig som galen-panna och därför ignorerat alla dina inlägg
:D

Närå, tackar och bockar för alla dina, och andras inlägg :Bugar :tummenupp

Sammanfattning:
CBR och alla andra hojar är lätta att få upp men VTR:en är ännu lättare att få upp.

CBR är lättare att hålla kvar jämfört med R1 eftersom den senare har flugpenispunkt.

CBR:en är lättare att dra powerwheelies eftersom twinnarna tappar effekt över 8000 rpm.

Provkör en twin innan du köper.En del gillar inte twinnar.

VTR ljuder bäst.

Resten gick väl mest ut på att TRL kan uppfattas som järnspett av vissa medans andra tycker att den är kalas, möjligtvis kan man behöva fixa lite för att kunna svänga på den. :lol

Hmmm :va :va
Byter jag hoj slipper jag varva upp den i 8000 och tjonga ut koppligen på ettan för att den ska lyfta. Sen verkar det inte vara någon större skillnad på CBR och VTR när den väl är uppe. Jag köper helt enkelt VTR om jag får råd eller en gammal CBR om jag inte hittar 30kkr extra i någon gammal sommarjacka på vinden.
Men först måste jag tydligen provköra. Får väl klampa in hos någon mc-handlare och försöka lura i dom att jag ska köpa en hoj där.

Järnkoll..... Lycka till än en gång.

Ps.min andra hoj är full med plast.ds
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top