slanga ståendes

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag får hjärnsläpp när jag försöker slanga ståendes, blir rädd & slår av direkt.
eller kommer inte upp alls..

det går ju hur bra som helst sittandes, är det fler som har liknande problem ?
är det svårare att slanga stående ?

varför vill jag då slanga stående ? jo, man ser ju fan så mycket bättre,
inbillar mig att det måste vara enklare att byta riktning ståendes. dvs om jag kommer snett, så är det lättare att korrigera ståendes. Har jag fel ?
sedan ser det ju rätt cool ut :yoparty

har du några tips om hur jag ska komma vidare med detta ?

// Henke

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Har själv hållt på dom senaste kvällarna att försöka få in stånde ,men fegar också ur,antagligen för att balanspunkten ligger högre än vad man är van vid.

För mig känns det lite som att börja om igen från noll,men man lär sig 700 gånger fortare,har kommit så långt att jag skall börja växla men fegar då jag känner att jag inte har tillräcklig höjd.

Så det är väl bara att öva :)

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Hjälp mig komma upp sittandes när du ändå är i farten :tomten
min gammelgixxer vill inte upp.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Det tar lite tid att lära sig slanga stående. Det jag själv hade mest problem med var att vänja sig vid den annorlunda ställningen.

koppla upp gixxern stående fanns inte ens på kartan i början.
Prova istället att sätta vänster fot på pasagerarfotpinnen och ha kvar högra
på fotpinnen så du kan bromsa ner den om du måste. (eller justera när du blir tillräckligt bra) sitt kvar som vanligt, eller så vanligt som du nu kan sitta kvar.
sen köra av/på-tekniken och samtidigt som framhjulet lyfter från backen, res dig upp.

Koppla upp stående kändes helt jäkla fel för mig. så det där är ett tips.
Är dock övertygad om att koppla upp är enklare :) dessutom ger det mer register att åka på om man fortfarande hör till amatörerna.

i övrigt; om det är på dina egna fotpinnar du vill stå så prova koppla upp den sittande, när du fått balans res dig sakta/ upp och puta med arslet.. det är enklare än man tror..
se bara till att du inte håller på att flytta runt gashanden okontrollerat när du reser dig :tummenupp

Practice!!!

Red, fortfarande amatör, men bättre nu än förra sommaren :rolleyes:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
you can do iiiit!!!

masse

Love is for Poets
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
RepsolHynda
Det kommer

I början stog ja först å kopplade upp den, men det känns så mycket smidigare å mjukare om man reser sig upp när framhjulet e på väg upp. (typ när man inte ser över kåpan längre)
Lycka tilll

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
sittande

Asså jag syyger på det här!
Nu har jag börjat hitta vart jag ska ge gas, innan satt jag i 50 på 1an och slår av sen pangar jag på till 90-100... lyfter 5 cm kanske :tomten

Sen började jag testa att fiska lite med gasen för att se när väl den där jäkla dämparen ska fjädra(vet att jag har för mycket olja i framgaffeln med).
Nu ligger jag och kör i ca 40 på 1an, trycker ner gaffeln och ger gas... men när jag väl kommer upp(max 2-3 dm just nu) så slår jag nog omedvetet av för där dalar jag sen.

Är det bara att fortsätta försöka eller behöver jag kanske lite irl tips :fyllisar

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Noyah skrev:
Asså jag syyger på det här!
Nu har jag börjat hitta vart jag ska ge gas, innan satt jag i 50 på 1an och slår av sen pangar jag på till 90-100... lyfter 5 cm kanske :tomten

Sen började jag testa att fiska lite med gasen för att se när väl den där jäkla dämparen ska fjädra(vet att jag har för mycket olja i framgaffeln med).
Nu ligger jag och kör i ca 40 på 1an, trycker ner gaffeln och ger gas... men när jag väl kommer upp(max 2-3 dm just nu) så slår jag nog omedvetet av för där dalar jag sen.

Är det bara att fortsätta försöka eller behöver jag kanske lite irl tips :fyllisar

Läs bakhjulstråden så får du alla tips du kan behöva,men mitt tips är ..öva öva öva öva.

OCH ta det lungt det gör ont att fånga hojen med kroppen.

Men klassiska problem är för lite bakåtvikt och att man är lägre än man tror.

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Testade stående ikväll. Kändes sjukt läskigt & ja var skita nära att slå över. Har inte lärt mig använda bromsen än... För en halvtimme sen hände de som inte fick hända.... Jag slog över.... Höll bra varv på trean. Kanske 120-130. Där satt jag & kasa på asfalten & titta på gnistregnet från hojen 20 meter längre fram & sen slog den i trottoarkanten & snurra 180. reste mig nog innan ja han stanna & sprang bort till hojen & ser till min förskräckelse att all oljan ligger på gatan... PIIIIISSSSS!!!! MC firman har fortfarande inte hunnit sätta ihop den helt sen förra crashen. Undras vad IF säger nu då.... :huvet

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det blir helkonstigt med crosstyren, skaffa riktiga. Sen så ska man strunta i allt vad koppling heter eftersom det är busenkelt att rycka upp stående.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Rigge skrev:
Det blir helkonstigt med crosstyren, skaffa riktiga. Sen så ska man strunta i allt vad koppling heter eftersom det är busenkelt att rycka upp stående.

Lite OT.

Rigge hade inte du en "militär" hoj ,matt grön ?

Var det en fireblade ?

Sålde du den till GBG ?

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
wonderwizard skrev:
Jag får hjärnsläpp när jag försöker slanga ståendes, blir rädd & slår av direkt.
eller kommer inte upp alls..

det går ju hur bra som helst sittandes, är det fler som har liknande problem ?
är det svårare att slanga stående ?

varför vill jag då slanga stående ? jo, man ser ju fan så mycket bättre,
inbillar mig att det måste vara enklare att byta riktning ståendes. dvs om jag kommer snett, så är det lättare att korrigera ståendes. Har jag fel ?
sedan ser det ju rätt cool ut :yoparty

har du några tips om hur jag ska komma vidare med detta ?

// Henke

Låt det bli decimeterhöga lyft som efterhand bli högre. Något jag lärt mig av både slangträning och mitt trialcyklande är att man måste tragla för att lära sig, men att man när man väl lärt sig är glad att man lade ner energin på att lära sig momentet.

Kan inte själv slanga längre sträckor ståendes (eller sittandes) men har iaf någorlunda hittat höjden. Har dock problem med att hojen börjar åla sig vid stående wheelies.

Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter när du lärt dig.:tummenupp

/en som inte är duktig, men som ändå vill dela med sig av det lilla man lärt sig

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
smacker skrev:
Testade stående ikväll. Kändes sjukt läskigt & ja var skita nära att slå över. Har inte lärt mig använda bromsen än... För en halvtimme sen hände de som inte fick hända.... Jag slog över.... Höll bra varv på trean. Kanske 120-130. Där satt jag & kasa på asfalten & titta på gnistregnet från hojen 20 meter längre fram & sen slog den i trottoarkanten & snurra 180. reste mig nog innan ja han stanna & sprang bort till hojen & ser till min förskräckelse att all oljan ligger på gatan... PIIIIISSSSS!!!! MC firman har fortfarande inte hunnit sätta ihop den helt sen förra crashen. Undras vad IF säger nu då.... :huvet

du kanske ska sluta med sånt då :7peta :D

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Belsebub skrev:
If har väl dubbel självrisk oxå om man klotar mer än en gång på en säsong..

tur att man inte har vagnskada då... har vurpat 2ggr på en vecka nu jag... idag blev det till att slå runt i 70 :D skönt utan skinnställ faktiskt.. testa jag lovar.. skrubbaskrubba :D

men på skiten bara

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Långa farbron skrev:
Lite OT.

Rigge hade inte du en "militär" hoj ,matt grön ?

Var det en fireblade ?

Sålde du den till GBG ?

Nej en Kawa, den sprider fortfarande skräck i Gävle. Det fanns en blade på blocket med japansk flagga på.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln