Cobretti skrev:Använder ni kopplingen när ni slangar när ni ska byta växel ?
Eller sparkar ni i växeln utan koppling ?
mvh joakim
Nexor skrev:Jae jag kopplar "lite" annars så går det fan inte att få i växlarna! Försök att slanga och bromsa med bakbromsen då behöver du till slut inte växla utan ligger i samma varvtal när du slangar.
Får du inte i växeln så har du fel timing på gasavslag eller att du inte slår av gas.Nexor skrev:Jae jag kopplar "lite" annars så går det fan inte att få i växlarna! Försök att slanga och bromsa med bakbromsen då behöver du till slut inte växla utan ligger i samma varvtal när du slangar.
MD skrev:Jag kopplar i stort sett aldrig, slår bara av lite på gasen...
Cobretti skrev:Tar lådan mkt stryk när man skippar kopplingen ?
MD skrev:Jag har aldrig fått problem på nån av crossarna eller motarden de senaste 13åren iaf..
när jag kör "normalt" så använder jag kopplingen
Cobretti skrev:Blir ju inte så mkt normal körning när man har motard
Nexor skrev:Jae jag kopplar "lite" annars så går det fan inte att få i växlarna! Försök att slanga och bromsa med bakbromsen då behöver du till slut inte växla utan ligger i samma varvtal när du slangar.
Zeb_Macahan skrev:Man behöver inte använda bakbromsen för att åka jämn hastighet, enda gången den behövs är när man är såpass högt att motorbromsen inte längre klarar av att "dra tillbaka" hojen. Nästan 12´o clock that is.
Bakbromsen börjar lätt koka om man använder den FÖR mycket..
//jaG
Jag har åkt alla hojjar utan koppling vid uppväxling. Förutom då en CM125 -79 med en låda som måste vara skuren på ett annorlunda sätt för den låter å rycker när man slår i växeln utan koppling.MD skrev:hehe, om jag säger att när jag inte kör på ett hjul så används kopplingen i stort sett hela tiden..
OlleR skrev:Jag har åkt alla hojjar utan koppling vid uppväxling. Förutom då en CM125 -79 med en låda som måste vara skuren på ett annorlunda sätt för den låter å rycker när man slår i växeln utan koppling.
NER ska man aldrig växla utan koppling. UPP ska man aldrig växla utan koppling ifall man håller fullgas, eller gas överhuvudtaget.
När jag lärde mig växla upp utan koppling så började jag med att dutta på kopplingen och styra i växlarna tills jag fick timingen rätt. För mig var det så att jag fick känna mig fram innan jag hittade rätt. Lägg ann foten under pedalen och känn när den går lätt, det är då du ska i med växeln. Allt detta gör jag utan att vara på slangen... Lära sig på slangen gör det bara ännu svårare...
Cobretti skrev:Använder ni kopplingen när ni slangar när ni ska byta växel ?
Eller sparkar ni i växeln utan koppling ?
mvh joakim
Cobretti skrev:Så om jag har förstått det rätt så ska jag slå av gasen helt och hållet när jag ska växla upp ? hälst kanske ha ett finger på kopplingen för att underlätta lite ?
Problemet är väl att inte hojen går ner när man släpper gasen.
Imorn ska jag ut å öva som bara den
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |