Det är två helt olika saker, gjorda för helt olika typ av körning. Slicks är inte en bättre typ av däck, lite som att välja Texas Longhorn istället för Donken, alla olika typer av däck är tillverkade för ett givet användningsområde. Gatdäck finns dock i olika nischer, sporthojsdäck, touringdäck osv, men dom har en sak gemensamt, lägre arbetstemperatur och ett bredare användningsområde, både vad gäller temp och fukt, än vad slicks har. Slicks måste ha rejält med värme för att funka, och spannet är smalt. Regn ska vi inte prata om!
Så tro inte att ett dyrt gatdäck alltid är bättre än ett billigt slicks, ibland kan det dyraste slickset vara direkt farligt jämfört med det billigaste gatdäcket, allt beror på under vilka förhållanden du använder det.
tror jag förstod din poäng jag var på knutstorp förra helgen och försökte pressa tiderna för att kvala in till ett race. Kom ner till 1,11 innan däcken började släppa. Både fram och bak släppte! Vilket fick mig att börja fundera på slicks. Men det kändes inte som om däcken överhettades utan att de inte klarade av nerlägg i den farten jag hade..
Men det blev ett par compk. Ska bli riktigt kul o testa dem!