T595_haninge
Ny medlem
Hej alla sporthojsrejsare!
Köpte en ZX7-R på Stockholms mc-varuhus som var helt i original. Däremot tyckte jag inte den lät nånting alls så jag beställde genast ett slip on, det blev ett italienskt GPR. Efter över en månads väntan kom så äntligen mitt slip on. Hojen hade under tiden gått drygt 400 mil så jag tänkte lika bra göra ett oljebyte samtidigt och se över den lite i största allmänhet.
Min erfarenhet är begränsad och jag har inga direkta tekniska kunskaper att skryta med; har haft moppe, 125:a och 6-7 tunga hojar varav 2 sporthojar. Och när jag sen fick tillbaka hojen efter en heldag på verkstan och sen startade, lät den helt fantastiskt, riktigt skönt ljud alltså!
Första milen körde jag rätt lugnt och njöt av det maffigare ljudet, men efter att ha kört 8-9 mil märkte jag dessvärre att det där riktiga klippet som förut fanns i motorn verkar vara "helt borta"? Det låter mycket men det går inte så mycket om man säger så.
Eftersom jag gjort 2 saker; bytt olja och bytt slip on (plus man har spänt kedjan på den, men det kan ju inte inverka över huvudtaget?), så har jag funderat över om den kan kännas lite "trög" direkt efter ett oljebyte, speciellt om man fyller på lite för mycket? Har nåt minne av att en tidigare hoj jag hade kändes lite trög i början efter oljebytet (det är "Motul" helsyntetisk olja i nu).
Tänkte dom kanske "överfyller" något med olja på verkstaden eftersom en motor ändå förbrukar en viss mängd olja? Eventuell överflödig olja trycks väl ut av sej själv i långa loppet eller förbrukas? Eller är förklaringen så enkel som att man kan få LÄGRE effekt genom hela registret bara för att man tar bort originalsystemet (bara sista biten) och monterar ett slip on?
Ska man behöva montera tillbaka originalröret för att få tillbaka motorkaraktären? Någon som vet?
Köpte en ZX7-R på Stockholms mc-varuhus som var helt i original. Däremot tyckte jag inte den lät nånting alls så jag beställde genast ett slip on, det blev ett italienskt GPR. Efter över en månads väntan kom så äntligen mitt slip on. Hojen hade under tiden gått drygt 400 mil så jag tänkte lika bra göra ett oljebyte samtidigt och se över den lite i största allmänhet.
Min erfarenhet är begränsad och jag har inga direkta tekniska kunskaper att skryta med; har haft moppe, 125:a och 6-7 tunga hojar varav 2 sporthojar. Och när jag sen fick tillbaka hojen efter en heldag på verkstan och sen startade, lät den helt fantastiskt, riktigt skönt ljud alltså!
Första milen körde jag rätt lugnt och njöt av det maffigare ljudet, men efter att ha kört 8-9 mil märkte jag dessvärre att det där riktiga klippet som förut fanns i motorn verkar vara "helt borta"? Det låter mycket men det går inte så mycket om man säger så.
Eftersom jag gjort 2 saker; bytt olja och bytt slip on (plus man har spänt kedjan på den, men det kan ju inte inverka över huvudtaget?), så har jag funderat över om den kan kännas lite "trög" direkt efter ett oljebyte, speciellt om man fyller på lite för mycket? Har nåt minne av att en tidigare hoj jag hade kändes lite trög i början efter oljebytet (det är "Motul" helsyntetisk olja i nu).
Tänkte dom kanske "överfyller" något med olja på verkstaden eftersom en motor ändå förbrukar en viss mängd olja? Eventuell överflödig olja trycks väl ut av sej själv i långa loppet eller förbrukas? Eller är förklaringen så enkel som att man kan få LÄGRE effekt genom hela registret bara för att man tar bort originalsystemet (bara sista biten) och monterar ett slip on?
Ska man behöva montera tillbaka originalröret för att få tillbaka motorkaraktären? Någon som vet?