Slip on dilemma

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Hej alla sporthojsrejsare!

Köpte en ZX7-R på Stockholms mc-varuhus som var helt i original. Däremot tyckte jag inte den lät nånting alls så jag beställde genast ett slip on, det blev ett italienskt GPR. Efter över en månads väntan kom så äntligen mitt slip on. Hojen hade under tiden gått drygt 400 mil så jag tänkte lika bra göra ett oljebyte samtidigt och se över den lite i största allmänhet.

Min erfarenhet är begränsad och jag har inga direkta tekniska kunskaper att skryta med; har haft moppe, 125:a och 6-7 tunga hojar varav 2 sporthojar. Och när jag sen fick tillbaka hojen efter en heldag på verkstan och sen startade, lät den helt fantastiskt, riktigt skönt ljud alltså!

Första milen körde jag rätt lugnt och njöt av det maffigare ljudet, men efter att ha kört 8-9 mil märkte jag dessvärre att det där riktiga klippet som förut fanns i motorn verkar vara "helt borta"? Det låter mycket men det går inte så mycket om man säger så.

Eftersom jag gjort 2 saker; bytt olja och bytt slip on (plus man har spänt kedjan på den, men det kan ju inte inverka över huvudtaget?), så har jag funderat över om den kan kännas lite "trög" direkt efter ett oljebyte, speciellt om man fyller på lite för mycket? Har nåt minne av att en tidigare hoj jag hade kändes lite trög i början efter oljebytet (det är "Motul" helsyntetisk olja i nu).

Tänkte dom kanske "överfyller" något med olja på verkstaden eftersom en motor ändå förbrukar en viss mängd olja? Eventuell överflödig olja trycks väl ut av sej själv i långa loppet eller förbrukas? Eller är förklaringen så enkel som att man kan få LÄGRE effekt genom hela registret bara för att man tar bort originalsystemet (bara sista biten) och monterar ett slip on?

Ska man behöva montera tillbaka originalröret för att få tillbaka motorkaraktären? Någon som vet?
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Högst troligt behöver du bestycka om den på insugssidan med större munstycken efter bytet till slipon. Eftersom du skriver att du inte är så händig :) kanske det är idé att lämna in den till ett dynojet center och få den intrimmad på en dynojetbänk
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Högst troligt behöver du bestycka om den på insugssidan med större munstycken efter bytet till slipon. Eftersom du skriver att du inte är så händig :) kanske det är idé att lämna in den till ett dynojet center och få den intrimmad på en dynojetbänk


Okej, säljaren sa förstås att det rentav skulle ge lite mer effekt, i alla fall i mellanregistret men kanske läge att lämna in för att "optimera" alltså?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alltid svårt att säga bu eller bä men jag bestyckade om min efter slip-onmontering och den går som en dröm igen.

Sedan kan säkert karaktären ändra sig med annat system, slip on ska väl enligt posers vid korvkiosken ge mer på toppen, kanske botten försvinner.

Jag inbillar mig att min hade lite mer knuff på lägre varv innan bytet men det stör mig inte.
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Alltid svårt att säga bu eller bä men jag bestyckade om min efter slip-onmontering och den går som en dröm igen.

Sedan kan säkert karaktären ändra sig med annat system, slip on ska väl enligt posers vid korvkiosken ge mer på toppen, kanske botten försvinner.

Jag inbillar mig att min hade lite mer knuff på lägre varv innan bytet men det stör mig inte.


Jag får väl känna efter ett tag, känns skillnaden för stor jämfört med original får man väl lämna in hojen och bestycka så man får ut mesta möjliga.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kan mycket väl vara så att du förlorar ngt i mellanregistret , men vinner lite på topp när du sätter på slipon. Det är ju högre motstånd i en originalburk o det hjälper motorn på mellanregistret.... o kväver den på högre varv.

T595 ??...Är lite dålig på Triumph....:rolleyes: ...Förgasare eller sprut ? Har du förgasare räcker det oftast med att höja nålarna ett snäpp.
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Kan mycket väl vara så att du förlorar ngt i mellanregistret , men vinner lite på topp när du sätter på slipon. Det är ju högre motstånd i en originalburk o det hjälper motorn på mellanregistret.... o kväver den på högre varv.

T595 ??...Är lite dålig på Triumph....:rolleyes: ...Förgasare eller sprut ? Har du förgasare räcker det oftast med att höja nålarna ett snäpp.

Tjena!

Har inte kvar min Triumph (det var insprutning på den). Hojen med slip on har förgasare (ZX7-R -98). Höja nålarna ett snäpp? Vad kan dom ta för sånt om man som jag får lämna in den på mc-verkstaden?
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
I vilket register kom klippet tidigare som du pratade om?

Hej! Man kan väl säga att motorn kom bra redan vid 3000 varv. Det höll sedan i sej för att kicka till ordentligt runt 6000-7000 varv och upp till 10 000. Däremot har det aldrig riktigt lönat sej att varva ända till rödmarkeringen vid 12500 varv, draget försvann långt tidigare så det var lika bra att växla vid 10000.

Nu känns den ganska slät på nåt sätt. Och den där kicken som kom vid 6000-7000 den är ju nästan försvunnen. Om jag ska hitta någon fördel med slip on:et i dagsläget så har det möjligen blivit en aning mer effekt efter 10 000 varv? Fast enligt mc-butiken skulle det kännas mer i mellanregistret. Vet inte hur det brukar funka, kanske är olika från mc till mc vart i registret vridet hamnar.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tror du löser det själv med att höja nålarna... Bort med tanken o luftburken. Skruva bort överdelen på förgasarna...ett svart plastlock. Under det sitter membranet ihop med trotteln o i trotteln sitter nålen. Antingen finns det ett clips du kan lytta på nålen...clipset ska alltså neråt , så nålen kommer högre upp....eller får du helt enkelt schimsa upp den med ngn liten bricka , typ till M3-skruv.
När du sätter tillbaka allt igen...var då noga med att få dit membranen rätt. De ska ligga i ett spår o det kan va lite stökigt ibland. Lättast är att torka dom torra o lägga in dom i frysen nån timme...då drar gummit ihop sig o det blir lättare att montera.
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Tror du löser det själv med att höja nålarna... Bort med tanken o luftburken. Skruva bort överdelen på förgasarna...ett svart plastlock. Under det sitter membranet ihop med trotteln o i trotteln sitter nålen. Antingen finns det ett clips du kan lytta på nålen...clipset ska alltså neråt , så nålen kommer högre upp....eller får du helt enkelt schimsa upp den med ngn liten bricka , typ till M3-skruv.
När du sätter tillbaka allt igen...var då noga med att få dit membranen rätt. De ska ligga i ett spår o det kan va lite stökigt ibland. Lättast är att torka dom torra o lägga in dom i frysen nån timme...då drar gummit ihop sig o det blir lättare att montera.

Tack för tips. Ja det är väl nånting åt det hållet som måste göras. Synd man inte meckar själv, har inte pulat med sånt sen moppe tiden :)
 

h@lle

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Skivarp
Hoj
Kawasaki ZX12R
min zx12r går oxå bettydligt sämre med slipon än med original. original flög man fram medans nu det känns lite trögt som du säger.

har snackat med en verkstad och de sa att jag var tvungen byta luftfilter till ett kn. munstyckena skulle bytas och sen mappar de om allt och bänkar den.

med allt det där skulle jag få u 7 - 10 hk till på den sa han.

priset då?
5.500

DYRA hästkrafter!
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
min zx12r går oxå bettydligt sämre med slipon än med original. original flög man fram medans nu det känns lite trögt som du säger.

har snackat med en verkstad och de sa att jag var tvungen byta luftfilter till ett kn. munstyckena skulle bytas och sen mappar de om allt och bänkar den.

med allt det där skulle jag få u 7 - 10 hk till på den sa han.

priset då?
5.500

DYRA hästkrafter!



Hej! Intressant det du skriver. Mc-verkstan sa nämligen att om man ska "optimera" tar det en heldag och kostar runt 5000. Japp verkar bli dyra hästkrafter. Snopet att man sätter på ett slip on för att få skönt ljud och så får man lägre effekt och vrid genom hela registret? Det enda bra är liksom ljudet, men känns som en helt annan motor :)
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
min zx12r går oxå bettydligt sämre med slipon än med original. original flög man fram medans nu det känns lite trögt som du säger.

har snackat med en verkstad och de sa att jag var tvungen byta luftfilter till ett kn. munstyckena skulle bytas och sen mappar de om allt och bänkar den.

med allt det där skulle jag få u 7 - 10 hk till på den sa han.

priset då?
5.500

DYRA hästkrafter!

Nu pratade jag med en jävligt schysst mekaniker på Din mc Sollentuna som bla. var specialiserad på att dynojet kitta. Han sa: Jag förstår precis. Den går SÄMRE från tomgång och uppåt. Möjligen går den bättre på fullgas, men ibland kan hojen mycket väl gå sämre precis genom hela registret.

Många tycker dom kommit billigt undan när dom köpt ett slip on för 3-4 eller 5 tusen och fått ett häftigt ljud, men glömmer att det går på minst 5-6000 till inklusive luftfilter om man inte meckar själv för att få den att gå ordentligt. Det hjälper inte att köpa ett riktigt dyrt slip on, det blir samma sak fast ännu dyrare såklart om man köpte ett slip on för 10 000 i stället för 5000.

Den går för snålt med slip on:et, trottelnålar måste höjas och munstycken måste ofta bytas, plus luftfilter och sen hålla på och pröva sej fram, testa och bänka hojen. Man kan inte garantera att den ens går perfekt efter att allt det där är gjort. Kawa är speciellt svåra tydligen, dom har specialförgasare, i alla fall på 750:eek:rna och det är många delar, så det tar fler verkstadstimmar. Detta enligt mekanikern på Din mc.

Nu hade dom ändå 4 veckors väntetid överallt, i fall man nu ville lägga ut 6000på det här, och då är semestern slut för min del. Ja det är nog bara och glömma :) Man får väl ha schysst ljud ELLER en hoj som går bra. Vilket ska man välja? :huvet
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu hade dom ändå 4 veckors väntetid överallt, i fall man nu ville lägga ut 6000på det här, och då är semestern slut för min del. Ja det är nog bara och glömma :) Man får väl ha schysst ljud ELLER en hoj som går bra. Vilket ska man välja? :huvet

Ääh.. det är inte direkt svart magi det rör sig om. Skaffa en verkstadshandbok, en ledig dag och en påse bulla till garaget. Ut med lågfartsskruvarna ett halvt varv, upp med nålarna ett hack, alternativt schimsa med bricka. Skaffa nästa större storlek på munstycken, det brukar vara två olika storlekar om det är orginalmunstycken. De två inre förgasarna brukar ha en storlek större munstycken än de yttre. I och med detta har du lite olika att välja på.

När du sen meckat en hel dag och smällt i dig hela bullpåsen, är du lite klädsamt kaktjock och det hela har jämnat ut sig iallafall...:va :tummenupp

Nej, skämt åsido, detta funkar bättre än man tror. Vill man veta mer hur det blev kan man läsa färgen på stiften.
 

h@lle

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Skivarp
Hoj
Kawasaki ZX12R
Nu pratade jag med en jävligt schysst mekaniker på Din mc Sollentuna som bla. var specialiserad på att dynojet kitta. Han sa: Jag förstår precis. Den går SÄMRE från tomgång och uppåt. Möjligen går den bättre på fullgas, men ibland kan hojen mycket väl gå sämre precis genom hela registret.

Många tycker dom kommit billigt undan när dom köpt ett slip on för 3-4 eller 5 tusen och fått ett häftigt ljud, men glömmer att det går på minst 5-6000 till inklusive luftfilter om man inte meckar själv för att få den att gå ordentligt. Det hjälper inte att köpa ett riktigt dyrt slip on, det blir samma sak fast ännu dyrare såklart om man köpte ett slip on för 10 000 i stället för 5000.

Den går för snålt med slip on:et, trottelnålar måste höjas och munstycken måste ofta bytas, plus luftfilter och sen hålla på och pröva sej fram, testa och bänka hojen. Man kan inte garantera att den ens går perfekt efter att allt det där är gjort. Kawa är speciellt svåra tydligen, dom har specialförgasare, i alla fall på 750:eek:rna och det är många delar, så det tar fler verkstadstimmar. Detta enligt mekanikern på Din mc.

Nu hade dom ändå 4 veckors väntetid överallt, i fall man nu ville lägga ut 6000på det här, och då är semestern slut för min del. Ja det är nog bara och glömma :) Man får väl ha schysst ljud ELLER en hoj som går bra. Vilket ska man välja? :huvet


Ja tyvärr kostar det o ligga på topp! =(. men nu valde jag ljudet och det e ju inte så att den går jättedåligt men om man jämför med original blåset så e där e rätt stor skillnad faktiskt!

men men där e ju HK i zx12r så det räcker o lite till. ;)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top