Slipon eller ej?

Slipon eller ej? Vilket föredrar du?


  • Antal röstningar
    0

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Orginal duger, moppefuckotiden har jag lämnat bakom mig.

Känns bra att slippa väcka grannarna ifall man vill ta en tur sent på kvällen eller tidig morgon.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du ditt avgassystem riktat framåt då eller??? För senast jag kollade så var mitt avgassystem riktat bakåt. Dvs merparten av ljudet riktas bakåt (Ja. Det är ett i viss mån riktat ljud) Du hörs för dom du kör om men dom som du kommer ikapp, möter eller korsar hör inte för dom är framför. :tungan
Dessutom måste du köra på vägar det det bara finns nercabbade bilar utan stereo samt fotgängare och cyklister som inte har mp3 spelare om dom ska höra dig.

Jag hör varken motorcyklar med slipon eller något annat när jag kör. Jag använder min bilstereo. Man lokaliserar fordon omkring sig med hjälp av ögonen.

Håller med om dina insikter i ljudutbredning och ännu mer om man lägger till fartvindens påverkan för propageringen.
Fast jag måste säga att även om jag tycker att min hoj är rätt tyst så verkar det höras in i bilarna framför, ligger man och glider mellan köer så viker bilarna åt sidan 10 i taget så fort man rör gasen lite vid en växling- eller kopplingsmanöver. Det blir ett basljud som sätter bilkarosser och hus i svängning.

Det är nu inget jag anser mig behöva eller vill skryta med. jag är primärt ute efter ett system som är så bra så möjligt för motoreffekten. På alla mina hojar har jag haft egentillverkade avgassystem. Men jag kan bara säga att på andra bilisters beteende samt bilburna kompisars förtjusta tillrop att "man hörde att det var du långt innan du körde om" tyder på att det iaf i lagliga hastigheter tycks ljuda in i bilar iaf 50 meter före hojen.

Men ngt tro på mitt avgassytems förmåga att höja mina överlevnadschanser har jag inte. Jag kör förstås som om ingen sett mig om jag är osäker.
 
Last edited:

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr

Du tror inte att det hjälper mot vilt då? Rådjur lär ju springa iväg, om inte så stannar dom helt upp och lyssnar efter vad det är för ngt som låter, eventuelt mitt på vägen istället för att springa rakt ut när du annars skulle åkt förbi på kvällen och lyst upp vägen åt dom.. eller?:)
D e min teori.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Men ngt tro på mitt avgassytems förmåga att höja mina överlevnadschanser har jag inte. Jag kör förstås som om ingen sett mig om jag är osäker.

Det är väl snarare så att de som har högre och skönare ljud gärna vill höra det och gasar desto mer och ökar sina risker istället?

I ditt fall så antar jag att en HD ger mer ljud i bastonerna än en radfyra och det är i de lägre ljudregistret som ljudet fortplantar sig som bäst.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller med om dina insikter i ljudutbredning och ännu mer om man lägger till fartvindens påverkan för propageringen.
Fast jag måste säga att även om jag tycker att min hoj är rätt tyst så verkar det höras in i bilarna framför, ligger man och glider mellan köer så viker bilarna åt sidan 10 i taget så fort man rör gasen lite vid en växling- eller kopplingsmanöver. Det blir ett basljud som sätter bilkarosser och hus i svängning.

Det är nu inget jag anser mig behöva eller vill skryta med. jag är primärt ute efter ett system som är så bra så möjligt för motoreffekten. På alla mina hojar har jag haft egentillverkade avgassystem. Men jag kan bara säga att på andra bilisters beteende samt bilburna kompisars förtjusta tillrop att "man hörde att det var du långt innan du körde om" tyder på att det iaf i lagliga hastigheter tycks ljuda in i bilar iaf 50 meter före hojen.

Men ngt tro på mitt avgassytems förmåga att höja mina överlevnadschanser har jag inte. Jag kör förstås som om ingen sett mig om jag är osäker.

Jo. Visst finns det undantag. Men sen beror det ju på om man kör en relativt lågvarvig twin som mullrar/smattrar dovt och kan sätta karosser i rörelse eller en liten radfyra som surrar som en hjälplös bålgeting. :tungan

Ligger man mellan köer så är också farten ganska låg och vindbrus, vägljud är ganska låga och då finns en chans att man hörs. För man ligger ju oftast inte mellan filerna i 90. Inte jag i alla fall. I landsvägsfart misstänker jag att inte ens din hoj hörs in i en bil på ett tillförlitligt sätt. (Om bilen åker menar jag).
Jag vet i alla fall att jag inte ens hör uttryckningsfordon när jag kör. Men man brukar ju se dom tack vara dom fint blinkande blå ljusen istället.

Du tror inte att det hjälper mot vilt då? Rådjur lär ju springa iväg, om inte så stannar dom helt upp och lyssnar efter vad det är för ngt som låter, eventuelt mitt på vägen istället för att springa rakt ut när du annars skulle åkt förbi på kvällen och lyst upp vägen åt dom.. eller?:)
D e min teori.

Nej. Jag tror inte att det hjälper mot rådjur. Har det någon effekt så skrämmer det dom och får dom att göra ytterst oväntade saker. Så länge dom bara fortsätter rakt fram och man håller en sansad hastighet så har man en chans att dom hinner förbi. Stannar dom så kan du ge dig på att dom stannar framför dig istället vid vägkanten. Rådjur har inte läst trafikreglerna. Blir dom skrämda är risken snarare större att något dåligt händer. Det enda sättet att skydda sig mot viltolyckor är att köra med insidan av huvudet. Tyvärr.

Det gjorde i alla fall rådjuret som sprang upp framför min bil när jag tutade.
 
Last edited:

V 2

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Söder om Söder
Hoj
Aprilia RST 1000 -01
Apropå att slipon skulle skydda mot vilda djurs framfart på vägarna så har jag svårt att tänka mig det. En lastbilsmotor hörs på långt avstånd och fordonet i sig skapar ju en del (o)ljud vilket inte tycks hindra dem från att ramma ett och annat rådjur och dylikt. Bättre då att testa "Save-a-deer-visslan", har ingen aning om effekten men ska antagligen montera en om jag hittar någon mer eller mindre osynlig plats att sätta den på. Får hoppas att det inte är en lockpipa bara som fungerar bättre under höstens pürschjakt :D
Läs mer på http://www.deerwhistle.com/
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Att pipan är riktad bakåt vet de flesta, men den ger fortfarande så pass mycket ljud framåt att bilarna reagerar. Liggen man i 70 knyck och börjar acca ordentligt med lite högre växel, så hör bilarna dett och blir uppmärksamma. Om du sen ligger i 140 bananas i ytterfilen konstant så har den ringa effekt. Ett par duttar på gasen med slipon monterat gör att du hörs. Så ÄR det.

En sak som är lite coolt med slipon är när man är ute och skojar på grusvägar i värsta Cyril Despres-anda på ställ. Då är det lite gott faktiskt. Annars inte.
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Vet inte hur illa vissa hör, men jag uppmärksammar iallafall en hoj som låter bättre än en som är tyst.
Inne i stan är det stor skillnad.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag föredrar helsystem som gynnar prestandan, men samtidigt håller ljudet nere strax under den lagstadgade nivån. Det är relativt lätt att hitta effektsystem på marknaden som man tar sig igenom besiktningen med (i alla fall i nytt eller omspunnet skick). Orginalsystem är för tysta, det håller jag med om. Dock så irriterar jag mig på att många hojar och enstaka bilar i princip sakar ljuddämning alls. Det blir ett vansinnigt buller som stör mer än det smakar.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har kommit fram till ett förslag, men vet inte hur jag ska lösa det. Ett mellanting av ett slipon och original vore gott. Det får gärna låta mulligt och fett, men inte vasst och brötigt. Ett sånt skönt ljud som är rejält dämpat men ändå dovt. Hur ska jag göra??

Det som sitter på nu är en slipondämpare från en cbr 900 (?) tror jag, som är ombyggd för att passa. Kan man dämpa det mer? Tror inte att stoppa om räcker, utan här krävs lite mer skills för att få den mer dämpad, men ändå låta gott.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Varför är inte vikt med som alternativ?

Ta bort katten och släng på slipon i ex. titan eller kolfiber. Tror jag bantade min hoj med närmare 10kg på det bytet.

Sedan ger det lite mer häst och jag gillar att lättare höra ljudet (varvtal) när jag ligger och buskör.

Posörfaktorn kan kvitta, har ju hoj för att köra inte för att stå och hänga i "korvkiosken".
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Om man behöver ett slipon kör man antingen för sakta eller har fel hoj!;)

Original funkar också... :D
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Om man inte klarar av att få igång minst 4 billarm på en normalbesökt OBS/ICA-parkering . med en snabb snärt på rullen . så har man fel ljuddämpare samt för många cylindrar !:arsele .....:D
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jag kör med original... beror dels på att jag inte vill lägga pengar på ett slipon, dels att jag inte har hittat något som jag tycker är snyggare än det som sitter original och dels att jag inte ser någon anledning till att låta mer illa än det redan gör... 96 db stillastående och 80 db vid körning känns ganska lagomt... Då har man ju en möjlighet att höra annat i trafiken också, samtidigt som man slipper reta upp grannar och annat folk i onödan...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vi har en schäfer och en rottweiler på gården, båda två springer och gömmer sig bakom huskanten när jag kommer med Aprilian. Så nog spar man nå liv med "slip on", om inte annat, djurliv.

Den är inte heller särskilt högljudd, bara arg. :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top