Har du ditt avgassystem riktat framåt då eller??? För senast jag kollade så var mitt avgassystem riktat bakåt. Dvs merparten av ljudet riktas bakåt (Ja. Det är ett i viss mån riktat ljud) Du hörs för dom du kör om men dom som du kommer ikapp, möter eller korsar hör inte för dom är framför.
Dessutom måste du köra på vägar det det bara finns nercabbade bilar utan stereo samt fotgängare och cyklister som inte har mp3 spelare om dom ska höra dig.
Jag hör varken motorcyklar med slipon eller något annat när jag kör. Jag använder min bilstereo. Man lokaliserar fordon omkring sig med hjälp av ögonen.
Men ngt tro på mitt avgassytems förmåga att höja mina överlevnadschanser har jag inte. Jag kör förstås som om ingen sett mig om jag är osäker.
Håller med om dina insikter i ljudutbredning och ännu mer om man lägger till fartvindens påverkan för propageringen.
Fast jag måste säga att även om jag tycker att min hoj är rätt tyst så verkar det höras in i bilarna framför, ligger man och glider mellan köer så viker bilarna åt sidan 10 i taget så fort man rör gasen lite vid en växling- eller kopplingsmanöver. Det blir ett basljud som sätter bilkarosser och hus i svängning.
Det är nu inget jag anser mig behöva eller vill skryta med. jag är primärt ute efter ett system som är så bra så möjligt för motoreffekten. På alla mina hojar har jag haft egentillverkade avgassystem. Men jag kan bara säga att på andra bilisters beteende samt bilburna kompisars förtjusta tillrop att "man hörde att det var du långt innan du körde om" tyder på att det iaf i lagliga hastigheter tycks ljuda in i bilar iaf 50 meter före hojen.
Men ngt tro på mitt avgassytems förmåga att höja mina överlevnadschanser har jag inte. Jag kör förstås som om ingen sett mig om jag är osäker.
Du tror inte att det hjälper mot vilt då? Rådjur lär ju springa iväg, om inte så stannar dom helt upp och lyssnar efter vad det är för ngt som låter, eventuelt mitt på vägen istället för att springa rakt ut när du annars skulle åkt förbi på kvällen och lyst upp vägen åt dom.. eller?
D e min teori.
Det gjorde i alla fall rådjuret som sprang upp framför min bil när jag tutade.
Du har fel fel fel. Jag hade Leo vince x3 på min negertvilling och den lät riktigt gott utan att bröta eller vara epa.
Om man behöver ett slipon kör man antingen för sakta eller har fel hoj!
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|