Slipon, Nya regler?

ludde_ly

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
aprilia
Blev stoppad av farbror blå igår och åkte på en flygande besiktning. Han påpekade en del saker och en av dom jag hängde upp mig på var min slipon. Han sa att
"finns det inte någon E-märkning så är det inte ett godkännt slipon."
Men jag och mina polare som har akrapovic och leovince rör har ju blivit godkända av besiktningen. Men det spelade ingen roll, och han sa att besiktningen hade inte kommit så långt i tekniken så att dom visste om de och testade inte för de. Och då sa jag
"Så då åker halva svenska befolkningen runt och är olagliga då?"
"Ja jag har tagit 6 andra för samma grej bara idag sa han, Spelar ingen roll vad det är för hoj eller om de sitter en DB eller inte i. Finns inte E:et så är det inte godkännt.
Kanske är jag som inte alls hänger med men alla polare ja pratat med hade ingen aning om det här.
Så kan någon sprida lite ljus över det här? så halva sverige slipper åka runt i godtro att bara för man får en godkänd besiktning så måste man ändå oroa sig om att polisen ska börfälla en.
Tacksam för svar!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Han har rätt i att besiktningen missar en massa, dom missar även åt andra hållet dvs. besiktningen ger nerslag på godkända funktioner.
E-märkt ska i princip allt du skruvar fast på hojen vara.

Not sent from an iProduct...

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
vet ej hur det är med E-märkning.
men att farbror blå håller på och är övernitiska brukar ha en grund i något. t.ex att man kör(t) som en idiot på gatorna eller gjort annat som polisen vet om men ej kan sätta fast för. då brukar dom hålla på och jävlas.

några polare i stan har samma problem, fast dom kör bil då....

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Pratade med en besiktningsgubbe om det förra gången jag besiktigade hojen, och han menade att besiktningen och polisen kollar väldigt olika saker. Det är många detaljer som besiktningen inte bryr sig om t.ex e märkning på ljuddämpare o blinkers som polisen inte gillar. Oftast önskar man bara att man fick vara ifred.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har väl med helhetsgodkännandet av fordon att göra?
Finns E-märkningslappar att köpa på Ebay UK och klistra/popnina på =)

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Min Akra burk är ju ett original tillbehör (powerparts), så då bör det ju vara e-märkt. Vart sitter den skylten då. (Är inte vid hojen så kan icke kolla nu:p)

ludde_ly

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
aprilia
Pratade med en besiktningsgubbe om det förra gången jag besiktigade hojen, och han menade att besiktningen och polisen kollar väldigt olika saker. Det är många detaljer som besiktningen inte bryr sig om t.ex e märkning på ljuddämpare o blinkers som polisen inte gillar. Oftast önskar man bara att man fick vara ifred.

Håller med om det att man bara skulle vara ifred. Men låter det inte jävligt sjukt att de ska behöva vara så då? Då kan vi ju skita i o ha en besiktning så får polisen sköta allt som har med det att göra?:dummer Jag är helt med på noterna angående säkerhet så som bromsar, däckdjup, lysen, blinkers mm. men vafan så länge de inte låter som en moto gp hoj så lär det väl inte skada någon annan? När jag tänker tillbaka på pratstunden med farbror blå så kommer jag ihåg att han nämnde något med miljösynpunkt därför skulle det vara ett E.
Sen är de ju klart att man får ögonen på sig om man kör som en dåre men nu var inte så fallet då de gick 20 i ett cruising led.

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
om hojen e helfordonsgodkänd e det inte mycket man får byta på den. och e polisen nitisk så.

ludde_ly

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
aprilia
Har väl med helhetsgodkännandet av fordon att göra?
Finns E-märkningslappar att köpa på Ebay UK och klistra/popnina på =)

Polismannen sa att klister och popnitar räcker inte, det ska vara stansat från någon högre instans räckte inte ens med att tillverkaren gjorde en. Så fatta ja de.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Polismannen har helt rätt. Om din hoj är så pass ny att den omfatts av helfordonsgodkännandet så får du egentligen inte ändra någonting. Han kan ge dig böter och även ombesiktning om du har ett avgassystem som inte är standard, om du har fel däckdimension, om du har double bubble ruta och för en massa andra saker.

Som någon redan nämnt, normalt är detta inget polisen sysslar med om de inte har en riktigt bra anledning (idiot som buskör i villaområde eller att hojen låter förjävligt högt). Jag har dock hört talas om fler liknande fall - inte bara motorcyklar - och detta får mig att tro att någon har uppmanat de blåvita herrarna att slå ned på just detta.

Polisen i Västerbotten, till exempel, har under våren stått mitt ute på fjället för att stoppa och inspektera Yamaha snöskotrar. Dessa går nämligen att turbokonvertera och det bryter naturligtvis mot helfordonsgodkännandet. Att en turbokonverterad snöskoter ändå är relativt ovanlig, att den inte stör någon flera mil från närmaste bebyggelse och att den inte bidrar till ökat antal olyckor (det går till och med att bevisa då det fortfarande inte finns ett enda fall där en turbomaskin varit inblandad...!), det verkar inte spela någon som helst roll. De som turbokonverterar sin snöskoter ska sättas dit för att de bryter mot helfordonsgodkännandet och det verkar vara helt OK att lägga stora resurser på detta. Man har till och med besökt en av de lokala handlarna och krävt att få fotografera en snöskoter i originalskick, bara för att veta exakt hur denna ser ut.

Detta är inget polisen har brytt sig om fram tills för bara något år sedan, men nu verkar det vara helt OK att skicka en patrull på sådana uppdrag. Att de sedan inte har tid att komma när en människa blir misshandlad eller kidnappad är mindre viktigt...Detta får mig att tro att någon trycker på för att detta ska ske. Kommer detta från polisen själva...? Eller från utomstående lobbyister...? Naturvårdsverk...? Andra självutnämnda miljömuppar...? Claes Tingvall...?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så då skulle bara originaldelar vara tillåtet. Vilket är rent fel. Det skulle innebära att lagstiftningen skulle förhindra fri konkurrens. Sällan skrattar en kråka.

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Verkar inte bara vara polisen som fått upp ögonen för detta. Var in och besiktade min zzr för någon vecka sedan och då kom just detta upp. Enligt honom har dom fått nya direktiv på att kontrollera bla slip-on och dyl hårdare på nyare helgodkända hojar. Vet inte varför detta börjar jagas nu. Har även en bekant i holland som nyligen fick sin ombyggda cbr beslagtagen i en kontroll då den inte längre stämde med godkännandet :banghead: , den tvisten är dock inte avgjord än. Är säkert något eu-påhitt som vanligt. Nu är det en av dom få gångerna man är glad att man har en gammal hoj.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
God morgon.....

Polismannen har helt rätt. Om din hoj är så pass ny att den omfatts av helfordonsgodkännandet så får du egentligen inte ändra någonting. Han kan ge dig böter och även ombesiktning om du har ett avgassystem som inte är standard, om du har fel däckdimension, om du har double bubble ruta och för en massa andra saker.

Som någon redan nämnt, normalt är detta inget polisen sysslar med om de inte har en riktigt bra anledning (idiot som buskör i villaområde eller att hojen låter förjävligt högt). Jag har dock hört talas om fler liknande fall - inte bara motorcyklar - och detta får mig att tro att någon har uppmanat de blåvita herrarna att slå ned på just detta.

Polisen i Västerbotten, till exempel, har under våren stått mitt ute på fjället för att stoppa och inspektera Yamaha snöskotrar. Dessa går nämligen att turbokonvertera och det bryter naturligtvis mot helfordonsgodkännandet. Att en turbokonverterad snöskoter ändå är relativt ovanlig, att den inte stör någon flera mil från närmaste bebyggelse och att den inte bidrar till ökat antal olyckor (det går till och med att bevisa då det fortfarande inte finns ett enda fall där en turbomaskin varit inblandad...!), det verkar inte spela någon som helst roll. De som turbokonverterar sin snöskoter ska sättas dit för att de bryter mot helfordonsgodkännandet och det verkar vara helt OK att lägga stora resurser på detta. Man har till och med besökt en av de lokala handlarna och krävt att få fotografera en snöskoter i originalskick, bara för att veta exakt hur denna ser ut.

Detta är inget polisen har brytt sig om fram tills för bara något år sedan, men nu verkar det vara helt OK att skicka en patrull på sådana uppdrag. Att de sedan inte har tid att komma när en människa blir misshandlad eller kidnappad är mindre viktigt...Detta får mig att tro att någon trycker på för att detta ska ske. Kommer detta från polisen själva...? Eller från utomstående lobbyister...? Naturvårdsverk...? Andra självutnämnda miljömuppar...? Claes Tingvall...?

Kan tänka mig att det handlar om ljudnivån, delvis i alla fall.
Skotrar låter och irriterar minst lika mycket som en sporthoj med ett galet slipon.
Ett öppet system på en tvåtakt låter helvete, eller på en fyrtakt för den delen.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Suck.... Alla jävla villfarelser om "helfordonsgodkännande"...Enligt VVFS 2003:23, kap 9, § 3 ska en helfordonsgodkänd motorcykel ha avgassystem som uppfylller kraven i kapitel 9, direktiv 97/24/EG.
Ett sådant avgas ges en e-märkning, liksom skyltlykta, blinkers, framlampa, kåpglas som uppfyller sina,respektive direktiv.... Allt som avser trafiksäkerheten, miljön och annat viktigt..

Snuten, tingvall, sbp följer givetvis givna direktiv och inget annat.

God morgon!

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jorråå..känns bra att vi sitter o betalar polisers löner medans de slår ner på ett slipon utan e-märkning.
Det är tamigfan pinsamt!

Det som är mest irriterande är polisernas dubbelmoral. De läxar gärna upp en för att man kör 10-20km/h för fort oavsett fordon (som 90% av sveriges befolkning) för att sedan ta av sig polisuniformen och kör exakt likadant!
Ska man få bötfälla någon för fortkörning ska man fan tvingas ha gps utrustning på sin privatbil för att sedan själv straffas så fort man kör 1 kilometer för fort!
Kräv det så ska vi se att inte en enda polis signar upp sig för nästa hastighetskontroll

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...