Slipp studieskulden med tidig examen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Slipp studieskulden med tidig examen

Studenter som lyckas ta sin kandidatexamen före 23-årsdagen kan slippa att betala tillbaka sitt studielån. Det framgår i ett förslag i den statliga långtidsutredningen 2011, skriver studenttidningen Lundagård.
Bildmaterial

Informationsmöte för studenter på Campus i Helsingborg. Frida Nilson

Lund. Förslaget ska ses som en morot för att minska antalet "uppehållsår" mellan examen från gymnasiet och högskolestudier.

Vinsten för samhället skulle landa på 80 000 kronor för varje år som examen tidigareläggs. Men förslaget sågas av studentrepresentanter.

— Det är befängt att premiera ålder, säger Christoffer Ivarsson, ordförande för Lunds universitets studentkårer till Lundagård. Han befarar att förslaget kan skapa stress hos studenter.

TT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det låter som en djäkligt bra ide. De som har kapacitet att sköta extraarbeten på sidan om skulle kunna lägga den tiden på att forcera sina studier snabbare istället.

Sen är det ju ganska förskräckligt att de som ska representera studenterna förkastar ett förslag som gynnar de ambitiösa studenterna. Ser inte att förslaget skulle missgynna någon så det är ju rent tjänstefel dom håller på med. Men dom vill väl att alla andra ska flumma runt med nationsaktiviteter också istället för att plugga ambitiöst.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det tycker jag verkar skitbra!

Jag är klar med min högskoleingenjörsutbildning nu i sommar, tror jag t.om. fotfarande är 21 när jag går ut. Jäklar vad man hade kunnat spendera om detta hade gällt och man hade "lånat"... :D

Fast detta är ju bara ur min synvinkel.. Äldre som har jobbat först har säkerligen inte samma positiva inställning..

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag tycker det låter som en djäkligt bra ide. De som har kapacitet att sköta extraarbeten på sidan om skulle kunna lägga den tiden på att forcera sina studier snabbare istället.

Sen är det ju ganska förskräckligt att de som ska representera studenterna förkastar ett förslag som gynnar de ambitiösa studenterna. Ser inte att förslaget skulle missgynna någon så det är ju rent tjänstefel dom håller på med. Men dom vill väl att alla andra ska flumma runt med nationsaktiviteter också istället för att plugga ambitiöst.

Låt säga att du tar ett reseledarjobb på ett eller två år efter gymnasiet, för att se lite av världen, samtidigt som du lär dig många nyttiga saker att ta med dig till arbetslivet och sedan börjar plugga. Då har du dragit in lite skattemedel till staten under tiden, men du blir "straffad" för att du inte började plugga direkt.

Edit: Stoppa in valfritt arbete istället för reseledarjobb ifall du vill det.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag har ett sånt dära ambitiöst barn, men...det kräver sin tribut och nu har det börjat tära på motivationen,(ballare att tjäna pengar och snål/oekonomisk morsa). Är det en bra idé att straffa den som tar ett års break och vidgar sina vyer? I sämsta fall sänker adepten sin ambitionsnivå och når inte sin fulla potential. Hoppas man istället premierar de som vill satsa akademiskt, även om det innebär ett studieuppehåll.

Vi behöver ge våra skolaster möjligheter, vi blir frånåkta som en Ilo piano på ett moto GP som det ser ut nu!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Iden är bra, men att sätta en ålder tycker jag är fel. Det var ju nåt förslag förut att man fick en summa om man klarade utbildningen på utsatt tid. Det är väl en vettigare lösning.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tycker inte att man ska kunna få en hel studieskuld avskriven bara för att man hoppat på en universitetsutbildning direkt efter gymnasiet Det borde finnas andra sätt att motivera studenter att läsa klart sin utbildning effektivt.

Gällande utbildning i Sverige är det redan förmånligt som det är. Det enda som kostar något är uppehälle och litteratur. Det tycker jag den enskilda studenten ska få betala oavsett hur snabbt denne läser färdigt sin utbildning även i framtiden.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Ur ett samhällsperspektiv låter det som en bra idé. Studenterna blir produktiva skattebetalare snabbare (alternativt bidragstagare men det är en annan fråga) om allt går som planerat.

De som känner sig stressade av att hinna färdigt före 23 eller inte bryr sig kan studera i valfri takt och får betala sina skulder som vanligt. What's the problem?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Låt säga att du tar ett reseledarjobb på ett eller två år efter gymnasiet, för att se lite av världen, samtidigt som du lär dig många nyttiga saker att ta med dig till arbetslivet och sedan börjar plugga. Då har du dragit in lite skattemedel till staten under tiden, men du blir "straffad" för att du inte började plugga direkt.

Edit: Stoppa in valfritt arbete istället för reseledarjobb ifall du vill det.

Ja, men dom straffas ju inte för att någon annan gynnas så vad är problemet?

Jag är själv var närmare 30 då jag tog min examen men än sen? Ska jag missunna andra nåt för den skull? För samhällets skull kan dom ambitiösa gott få tillbaka lite för dom hinner ju faktiskt nyttja sin utbildning under en längre tid och producerar därmed mera nytta för samhället.

Är det en bra idé att straffa den som tar ett års break och vidgar sina vyer?

På vilket sätt straffas dom?

Sen kanske man ska räkna tiden på högskolan och inte tiden sedan födsel. dvs fixar man en civilingejörsutbildning på 3 år så skulle man hypotetiskt kunna slippa betala skatt i 1-2 år utan samhället förlorar en krona på det. Samhället går ändå plus på att den här personen varit ambitiös.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
På vilket sätt straffas dom?

Fyller du år under första halvan av året hinner du fylla 23 innan du går ut.
De som fyller år sent klarar sig däremot.

Fusk.

Dessutom gällde det väl bara kandidatexamen?
Tråkigt för de som läser civ. eller högskoleingenjör.

Civ.ingenjör och vissa högskoleingenjörsutbildningar är dessutom omöjliga att greja innan man är 23 om man fyller år första halvan av året :(

Last edited:

zev

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
gammal
Lär ju öka andelen meningslösa examina. Då får man i alla fall ställa upp något slags lista på vilka examina samhället kan ha nytta av inom den tidsperiod som gäller. Hur som helst känns det helt fel, som tidigare sagt så är det inte särskilt dyrt att studera i Sverige ändå (förutom lönebortfall).

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Vill man driva folk genom högskolan fortare så kunde man ju avskaffa det vansinnigt långa sommarlovet och därigenom knipsa typ ett år på fyra års studier.

Fastigheterna borde ju också vara en av de största utgiftsposterna för skolorna och det skulle också innebära att man utnyttjar de dyra lokalerna som annars står mer eller mindre tomma i typ tio veckor.

Ytterligare en bonus är att de mindre studieorterna inte avfolkas 2-3 månader per år utan det skulle gynna det lokala företagandet.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Tycker inte att man ska kunna få en hel studieskuld avskriven bara för att man hoppat på en universitetsutbildning direkt efter gymnasiet Det borde finnas andra sätt att motivera studenter att läsa klart sin utbildning effektivt.

Gällande utbildning i Sverige är det redan förmånligt som det är. Det enda som kostar något är uppehälle och litteratur. Det tycker jag den enskilda studenten ska få betala oavsett hur snabbt denne läser färdigt sin utbildning även i framtiden.

Nu har inte alla sin mamma och pappa som förser sin offspring med en massa pengar. Att klara studielivet helt ensam i 4 år är riktigt tufft. Att sen efteråt tampas med en stor studieskuld är jävligt trist.

Förslaget ovan är en utmärkt idé anser jag. Det som det kommer kosta får staten in genom ökade skatteintäkter när man kommer ut och börjar arbeta.

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Här i landet premierar man folk som kommer direkt från gymnasiet med att de får multiplicera upp deras snitt med 1,2 (tror jag det var) gentemot folk som hållt sabbatsår. Dvs. nya gymnasiestudenter har lättare att komma in på "drömutbildningen".
Kanske inte helt samma lika tilltag, men ändå lite trist tycker jag. Nu drabbade det dock inte mig, men tycker lite synd om folk som inte får läsa det de vill pga. att någon snoris får platsen pga. ett påhittat högre betygssnitt. :glömdet

Ett av Folketingspartierna (DF, vem annars) kom dessutom med det förträffliga förslaget att alla med universitetsexamen som lämnar landet efter avslutad utbildning (inom 1 eller 2 år) ska betala ca. 130k DKK i något slags böter för utnyttjande av det danska studie- och studiestödssystemet. :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jättebra!

Men då förutsätter jag att lönerna justeras ner till normal industriarbetare lön, för deras höga löner har alltid motiverats med "men dom har ju studerat och dragit på sig skulder"

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Iden är bra, men att sätta en ålder tycker jag är fel. Det var ju nåt förslag förut att man fick en summa om man klarade utbildningen på utsatt tid. Det är väl en vettigare lösning.

Nej, stress är aldrig bra.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Att premiera dem som läser utbildningen på utsatt tid eller snabbare torde väl vara ett bättre förslag just för att inte låsa dem ute som gjort annat innan studierna eller i de fall där det inte är möjligt att ta en kandidat efter 3 år. Ett exempel är läkarutbildningen där man inte kan ta en kandidat utan enbart läkarexamen och det går att inte göra snabbare (vi har förbud mot ökad studietakt).....

//Läkarexamen till 25

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu har inte alla sin mamma och pappa som förser sin offspring med en massa pengar. Att klara studielivet helt ensam i 4 år är riktigt tufft. Att sen efteråt tampas med en stor studieskuld är jävligt trist.

Förslaget ovan är en utmärkt idé anser jag. Det som det kommer kosta får staten in genom ökade skatteintäkter när man kommer ut och börjar arbeta.

Hur stor andel av studenterna kan verkligen anses ha ett tufft studieliv? Och då inte tufft i form av att alkoholkostnaden blir stor när man super 2 dagar i veckan eller att de elaka lärarna vill att man skall gå dit dagligen.

Det är verkligen ett fåtal utbildningar där man ens når i närheten av att ha en 40 timmars arbetsvecka. Några ingenjörsutbildningar, matematiker, jurister (som skall spetsa betygen), läkare (om än knappt) är de jag kan komma på, dvs typ 10% av högskolans studenter.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati