Slippa moms på införsel av beg hoj?

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Om jag vill köpa en begagnad hoj som gått 260 mil i land X och har ett intyg från en mc-verkstad i land X som säger att de har bytt km-mätaren, och ägaren av hojen intygar att den har gått >600 mil, tror ni jag slipper betala moms på hojen? Nån som varit med om nåt sånt?

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
Ring bilprovningen o kolla. Om dom säger ok så ta namnet på den som okejar. Det finns säkert olika tolkningar för det där inom bilprovningen.

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Ace Niki skrev:
Om jag vill köpa en begagnad hoj som gått 260 mil i land X och har ett intyg från en mc-verkstad i land X som säger att de har bytt km-mätaren, och ägaren av hojen intygar att den har gått >600 mil, tror ni jag slipper betala moms på hojen? Nån som varit med om nåt sånt?

Trodde också att hojen tvunget skulle gått 600 mil. Men kompisens farsa som hade köpt en maraude 800 som bara gått 400 mil eller något blev orolig och ringde och kollade upp det. Det visade sig att det är 6 månader gammal eller 600 mil.

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
No1 skrev:
HELT FEL!!!

Fordonet MÅSTE vara 6 månader gammal + ha gått minst 600 mil!!!

No1...

Konstigt att han utan problem kunde regga sin Marauder då ju.
Men finns ju säkert undantag, men så som jag skrev var vad han blev upplyst om iallafall :)

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Dimper kanske ner i lådan snart då... Har ju hänt fler förr!!

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
No1 skrev:
Super enkelt att regga in det fordon han/du köpt!!! Inga problem med det då bilprovningen skiter fullständigt i inköps situationen, mil, moms mm...

Problemet uppstår när skattemyndigheten begär in info i från besiktnings stationen på alla fordon som inte är äldre än 6 månader SAMT gått minst 600 mil, därefter inväntar dom om det betalas in moms på 25% av inköpskostnaden och görs INTE det så kommer det inbetalnings kort...

No1...

Okej, bra iallafall att veta det så man slipper göra det problemet.
Hade faktiskt inte en aning om det, trodde det var lugnt då den gått igenom
Men man lär sig något nytt alltid typ så :tummenupp till det

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
No1 skrev:
HELT FEL!!!

Fordonet MÅSTE vara 6 månader gammal + ha gått minst 600 mil!!!

No1...

Japp det är som No1 säger.

Det är till och med så att fordonet skall ha brukats under 6 månader alltså inte bara vara 6 månader gammalt och dessutom ha minst 600 mil på mätaren.

Angående momsen så är det skit samma för bilprovningen, det är skattemyndigheten som hanterar den saken. Så ring till skattemyndigheten om ni har frågor angående momsen.

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
No1 skrev:
Inga problem, se bara till att fordonet du köper har gått just 601 mil vid besiktningen!!! Om så behövs, låna en hastighets mätare för besiktningen...

No1...

hehe jo det är ju vad man hade gjort, men ska nog inte fixa en hoj med under 600 mil på mätaren på ett tag ännu. Först får jag fixa en mellanklass och jag har verkligen inte råd med en sån ny hoj.
Men som sagt, skitbra att vissa kan sånt här bättre.
SH är verkligen kanon till allt :Bugar

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Mr.Dna skrev:
Jodå chansen finns där ju. Men det är nog ändå ca 2 månader sen snart så det är ju nog rätt lugnt ju längre tid som går

2 månader är som en dag hos skattemyndigheten.
Som No1 sa, det kan ta år....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det var någon ändring på gång när det gäller mc-import också läste jag för någon/några veckor sedan, att man skulle stryka 600-milsgränsen, det skulle räcka att den var använd/momsad i ett annat land. När var eller om man ändrar det minns jag dock inte.

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RSV1000R Factory är beställd
oFFkeFF skrev:
Det var någon ändring på gång när det gäller mc-import också läste jag för någon/några veckor sedan, att man skulle stryka 600-milsgränsen, det skulle räcka att den var använd/momsad i ett annat land. När var eller om man ändrar det minns jag dock inte.

Stämmer inte, Bike skrev detta felaktig för ca ett halvår sedan sedan har myten spridit sig.

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E
Vägverket skiter förmodligen i vilket, men de kommer att ange kilometerställningen vid registrering och sedan är det skattmasen som hör av sig efter att de slagit i sina register.

Kollar du fordonsuppgifter idag och fordonet har besiktigats den senaste tiden så står senaste mätarställning i uppgifterna.

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
No1 skrev:
Inga problem, se bara till att fordonet du köper har gått just 601 mil vid besiktningen!!! Om så behövs, låna en hastighets mätare för besiktningen...

No1...

Brightman...det sitter en kille från Karlstad på två år för just såna manövrar du förslog... smart förslag :kocko
Är det värt fängelse....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
No1 skrev:

No1...

Vilka hojar fungerar det där på? Polaren skulle byta på sin r1, det gick inte för själva mätaren sitter i elektronikboxen - inte i displayen...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln