Det är därför jag köpte en pirat-VIDA/DICE för 61 UKP och kör VIDA under VirtualBox på min gamla laptop. Har tjänat igen den 20-falt på min S60 2.5T AWD, brors S60 T5 och jobbarkompisens S40. Det vanligaste som säckar totalt på Volvona är rattvinkelsensorn och TPS/spjället där de italienska vridresistorerna säger upp sig. Bältes-koden brukar vara glappkontakt - som det mesta andra som bråkar kodmässigt. AWD-tankens flottör för bränslenivån brukar haka upp sig så man får soppatorsk trots att mätaren visar 1/2 tank.
Orkar man skruva småfel är en 15 år gammal Volvo bland de bättre snöslaskbilarna.
Vad har man en rattvinkelsensor till?
Går den att bygla bort så att bilen tror att ratten står rakt utan att det ställer till problem?
Att insprutningen behöver veta trottelposition förstår jag, men vilken del av bilen behöver veta rattvinkeln för att fungera?
Bältesvarningen borde också gå att bygla bort, den är ju totalt onödig.
Rent generellt är jag väldigt positiv till att rationalisera bort onödiga saker på bilar
Behöver jag en lampa som talar om att ena bakdörren inte är ordentligt stängd?
Behöver jag en lampa som talar om att spolarvätskan är slut?
Finns dom och fungerar som dom ska så är dom väl bra, men krånglar dom och är dyra och/eller besvärliga att laga så klarar jag mig precis lika bra utan dom.
En bekant till mig la flera tusen på en verkstad på att laga en tanklockslucka som inte fungerade att öppna.
(ny wire och demontering/montering av halva inredningen för att komma åt att byta den)
Det hade kostat exakt 0:- att klippa bort låsfliken så att man hade kunnat öppna den utifrån utan verktyg
(jag öppnade den två gånger åt dom så att dom kunde tanka medans dom väntade på wiren, genom att klippa upp en plastflaska som gick att trycka in i springan och böja undan låsfliken, två gånger för att frun i huset resolut stängde luckan när dom hade tankat första gången)