Slippa rost på pendlarbil

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst är det så att man har vant sig med en massa elektronik (inte jag då, utan mera normala människor)

Men det som är problemet med det är att all orginalmonterad elektronik som går sönder är svindyr att byta ut.

Ta exempelvis en GPS navigator, bara att uppdatera kartorna i bilens GPS kostar mer än att köpa en ny lös GPS med uppdaterade kartor. (eller använda Waze gratis med dagligen uppdaterade kartor)

Bilars "Infotainment-skärm" kanske skulle vara just bara det, en bildskärm, som man sedan kopplar in valfri GPS, eller helt enkelt bara mobilen i, man köper valfri svart låda med radio i som kopplas till den osv...

Ny kan en bil bli okörbar för att orginal GPS'en pajar, för den är inbyggd i centraldatorn som håller koll på miljözoner och geofencing och ska slå om hybridbilen till batteridrift i vissa zoner.

Och man kan inte bara koppla in en ny GPS, utan man måste byta ALLLLLLLLLLLLLLT och enbart till orginaldelar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åtminstone min erfarenhet är att det är betydligt mer sällan som elektronik går sönder i jämförelse med mekanik....
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Visst är det så att man har vant sig med en massa elektronik (inte jag då, utan mera normala människor)

Men det som är problemet med det är att all orginalmonterad elektronik som går sönder är svindyr att byta ut.

Ta exempelvis en GPS navigator, bara att uppdatera kartorna i bilens GPS kostar mer än att köpa en ny lös GPS med uppdaterade kartor. (eller använda Waze gratis med dagligen uppdaterade kartor)

Bilars "Infotainment-skärm" kanske skulle vara just bara det, en bildskärm, som man sedan kopplar in valfri GPS, eller helt enkelt bara mobilen i, man köper valfri svart låda med radio i som kopplas till den osv...

Ny kan en bil bli okörbar för att orginal GPS'en pajar, för den är inbyggd i centraldatorn som håller koll på miljözoner och geofencing och ska slå om hybridbilen till batteridrift i vissa zoner.

Och man kan inte bara koppla in en ny GPS, utan man måste byta ALLLLLLLLLLLLLLT och enbart till orginaldelar.

De flesta nya bilar har idag både android och aple, så det är ungefär som du just önskar. En skärm som du kontrollerar med mobilen. :tummenupp

Och för att gå tillbaka lite till topic. Tyvärr är det omöjligt att i förväg veta vilka av de nya bilmodellerna som kommer få problem med rost.
Minns att teknikens värld för en massa år sen tittade på hur olika bilar var konstruerade, och vilken typ av rostskydd de hade. Några av de modeller som kasserades visade sig har klarat sig bäst efter en längre tid.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De flesta nya bilar har idag både android och aple, så det är ungefär som du just önskar. En skärm som du kontrollerar med mobilen. :tummenupp

Även om bilarna har Android Auto eller Apple Carplay så att du kan köra upp Waze från mobilen på skärmen, så är det fortfarande bilens inbyggda GPS som snackar med centraldatorn om var bilen befinner sig (i mitt hypotetiska exempel)

En FD jobbarkompis hade en Peugeot med en klocka på instumentbrädan som konstant blinkade 00:00.

Det visade sig att batteriet hade laddat ur sig, så när han hade laddat upp det krävde bilstereon en aktiveringskod som föregående ägare hade slarvat bort, så han bytte ut orginalstereon till en billig (och bättre) bilstereo.
Men klockan på instrumentbrädan ställs in med knapparna på orginalstereon.

Han fixade det genom att låna en orginalstereo med kod, koppla in den tillfälligt för att ställa klockan, plocka ur den och montera sin egen stereo, och klockan visade rätt, tills batteriet laddade ur igen....

Nu blinkar den klockan för evigt i den bilen...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Det skulle kopplas ur omedelbart om möjligt.

Jag som till och med är för återinförandet av fönstervevar :D

Jag kan veva ett varv ner och ett varv upp när jag vill vädra ut lite imma ur bilen, men på min bil med elhiss så går rutan helt ner/helt upp av ett litet kort tryck på knappen, så man måst försöka hinna stoppa den med ett tryck åt andra hållet.

Jävla idiotfunktion, 99% av gångerna vill man ha en glänta på rutan, 1% av gångerna (När man ska ta emot hamburgerpåsen på en drive in) vill man öppna den helt.

Sen har jag såna där DRL lampor på bilen, som slår igång ett spänningsfattigt halvljus fram, men ingenting bak.
Om något så skulle ju baklamporna gå igång automatiskt, även om man inte slår på något lyse fram.
Man upptäcker ju lättare att man inte ser någonting själv, än att man inte syns bakifrån.

Men bäst vore ju likt min SAAB V4 från 73 att slå på ett riktigt halvljus MED baklysen, helt automatiskt varje gång motorn startas, och istället ha en knapp där man kan stänga av det om man är ute i skogen och smygkör för att stjäla en julgran.... (var tvungen att tänka efter om jag någonsin hade haft behovet av att stänga av lyset)

Saaben från 73 hade också automatisk sätesvärme med termostat som faktiskt fungerade, det blev aldrig obehagligt varm, samt strålkastar spolning/torkare med riktiga torkarblad som höll lysena rena oavsett snöslask.

Ja just det, den hade små plast-trianglar i hörnet på sidorutorna som gjorde att man kunde vädra med rutan på glänt i 110 utan vindbrus, jag trodde det var BS, så jag tog bort den på en bil, men det visade sig att den gjorde en enorm skillnad...

Hur långt har utvecklingen då kommit? 3 steg bakåt ungefär...
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vad har man en rattvinkelsensor till?
Min XC70 hade trasig rattvinkelsensor i flera år, det var jätteskönt att ha en bil som inte systemet kunde försöka köra åt mig.
Den som vill försöka få igång sin sensor kan först prova köra en kalibrering, det är inte alltid dom är trasig.

När det gäller rosten i tråden så undvik BMW om ni vill ha en fin bil.
Alla mina fyra bakljus på min 320 -16 har spruckit och behöver bytas, 13080 kr om jag byter själv.
BMW har på goodwill bytt ut massor av lysen under garantitiden åt folk, men nu när det inte är någon garanti så hävdar dom att jag använt starka kemikalier som inte är till för bilvård och vägrar erkänna tillverkningsfel.
Enligt svensk lag får jag inte tvätta bilen hemma på gården och låta vattnet rinna ner i dagavlopp, min bil är tvättad på biltvätt av mig och föregående ägare.
Slutsats är att ska du vara laglig och miljövänlig kan du inte köra en BMW.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min XC70 hade trasig rattvinkelsensor i flera år, det var jätteskönt att ha en bil som inte systemet kunde försöka köra åt mig.

Bilprovningen gav mig en 2'a för det. En ny sensor från Volvo var inte många hundra dyrare än de billigaste polska/tyska web-sajterna - samt att jag fick den levererad från 08 till 026 samma dag.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Lite konstigt att det var så stor skillnad på Passat & A4 även golf känns som att det borde vara ungefär samma bil.
Hur många av samma bilmodell gjordes undersökningen på? Borde skilja mycket mellan olika bilar av samma modell beroende på var dom har rullat och hur många mil

Troligtvis ligger Passat högt av dessa bilar då många är tjänstebilar. Jag hinnare inte tvätta min Passat så ofta som jag borde vintertid då jag kör ca 1500-2500 mil per vinter i tjänsten.
 

Ewalker27

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Giant MTB4
Jag beställde produkten två gånger, allt fungerade som en klocka, första gången de ringde mig tillbaka och frågade om jag skulle ta det. Sök efter produktexperter.se ganska bra och har mycket att välja mellan. Leverans är snabb (två eller tre dagar, om du arbetar), produktvalet är stort, många kampanjer. Produkten kom väl packad och oskadad, och jag var helt nöjd med mina inköp. Jag hittade inga nackdelar. Hittills är detta den enda webbutik som aldrig har svikit mig.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det inte tillåtet enligt svensk lag att tvätta din bil hemma? Ibland klarar jag bara inte biltvätten. Och hemma har jag ett speciellt avlopp.

Det där är en så kallad gummilag, man får såvitt jag vet skölja av bilen med vatten hemma på gården, men inte använda kemikalier.

En bekant tvättade bilen med riktig kallavfettning och kapelltvätt från lastbilstvätten, ute på gården då en vänsterfeministmiljövegan kärring stannade och påpekade att man inte fick göra det, varpå han sa att "jag tvättar ju bara med tensidfri tvättsåpa som gårdstillverkas här i kommunen, varpå kärringen sken upp och tycke att det var jättebra...

Det dom inte vet mår dom inte dåligt av...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
För att hålla mig till ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=VPH..._N2IGn19-0EuP1RDU1wg0xpadQRCHdSwblOSJdyUxH63E

https://www.youtube.com/watch?v=4TIWZ6gDjl8

Fluid film är jäkligt intressant för att det är relativt enkelt att applicera, nackdelen är att man får göra behandlingar varje år men med tanke på att det är noll förarbete så är det ändå rätt trevligt. Perfekt för DIY. Generellt har jag svårt för slitskydd och övrigt rostskydd som kapslar in plåten. Känns som om ifall det skulle börja korrodera under (eftersom slitskyddet skulle lossna eller om grundarbetet är kasst) så kan det bli riktigt illa under slitsskyddet samtidigt som man inte kan se någonting.

Jag har stor tro på att rostskydd och grymt underhåll kan i bästa fall få våra bilar att hålla lika länge som om de vore körda i ett saltfritt område! :) Men det är rätt enkelt att fuska lite med det eftersom det är en brukis och annat kommer i vägen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har stor tro på att rostskydd och grymt underhåll kan i bästa fall få våra bilar att hålla lika länge som om de vore körda i ett saltfritt område! :) Men det är rätt enkelt att fuska lite med det eftersom det är en brukis och annat kommer i vägen.

Jag har stor tro på att biltilverkarna skulle kunna bygga bilar som inte rostar bort på 10 år, utan kanske på 20 eller 30 år.

Men det finns inget intresse för det, bilar SKA skrotas efter 10 år/20 000 mil, vad som först inträffar.

Audi höll ju på med olika galvaniseringar av karosserna, jag vet inte om dom har slutat med det, dels är det ju en kostsam process, dels köper ju inte Audi ägarna nya bilar lika ofta om dom inte rostar bort.

Jag själv har sett en industriprocess där det ingick ett rostskyddsbad, men produktionen ökade och rostskyddsbadet blev en flaskhals i produktionen, då skruvade man helt enkelt upp farten på banan med rostskyddbadet, så att varje detalj som skulle badas i 3 minuter badades i 2, eller 1, och tillslut drogs dom bara igenom så fort som möjligt.

Jag pratade med en som lackerade produkterna efteråt, han sa att många hålrum hann aldrig fyllas med rostskydd för att det gick för fort igenom så att luften inte hann trängas ut.

Att försöka rostskydda något i efterhand är lite som att torka arschlet först och skita sen, visst har man gjort rätt, men i fel ordning...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är en så kallad gummilag, man får såvitt jag vet skölja av bilen med vatten hemma på gården, men inte använda kemikalier.

En bekant tvättade bilen med riktig kallavfettning och kapelltvätt från lastbilstvätten, ute på gården då en vänsterfeministmiljövegan kärring stannade och påpekade att man inte fick göra det, varpå han sa att "jag tvättar ju bara med tensidfri tvättsåpa som gårdstillverkas här i kommunen, varpå kärringen sken upp och tycke att det var jättebra...

Det dom inte vet mår dom inte dåligt av...

Det är ännu värre. Det finns inget stöd i miljöbalken för att helt förbjuda biltvätt hemma på gården. Dvs kommunen kan inte egentligen utfärda något förbud för det.
Med det sagt så är det så att man har en skyldighet att inte förorena vattendrag vilket betyder att om man tvättar ofta och/eller använder stora mängder "farliga" rengörningsmedel och tvättvattnet släpps ut i vanligt dagvatten så kan det bli så mycket att det blir olagligt. Men det är i praktiken bara om du tvättar bilen väldigt ofta som det kan bli fallet.
I normalfallet så är det med andra ord tillåtet att tvätta bilen på uppfarten även om det inte är rekommenderat.

Det enda sättet som kommunen kan förbjuda biltvätt helt är om man utnämner hela kommunen till vattenskyddsområde men det är ytterst opraktiskt eftersom det också skulle innebära kraftiga begränsningar på annat som kommunen vill kunna göra. Som att godkänna bygglov, fixa vägar, snöröja, salta mm. Dvs enda vägen dom egentligen har för att förbjuda är att samtidigt skjuta sig själva i foten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I normalfallet så är det med andra ord tillåtet att tvätta bilen på uppfarten även om det inte är rekommenderat.

Det enda sättet som kommunen kan förbjuda biltvätt helt är om man utnämner hela kommunen till vattenskyddsområde men det är ytterst opraktiskt eftersom det också skulle innebära kraftiga begränsningar på annat som kommunen vill kunna göra. Som att godkänna bygglov, fixa vägar, snöröja, salta mm. Dvs enda vägen dom egentligen har för att förbjuda är att samtidigt skjuta sig själva i foten.

Jag skulle faktiskt vara helt okej med ett tvättförbud hemma på gården om saltningen samtidigt förbjöds...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top