Slirande koppling efter oljebyte GSXR1000 K5

Gixxer92

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Suzuki GSXR1000 K5
Tjena!

Är ny här på sporthoj och har även precis stolt införskaffat mig min första hoj (GSXR1000K5)

Till mitt problem.. Företaget som annonserade hojen skrev att den levererades nyservad men för att försäkra mig om det bytte jag olja och filter själv.. Åkte till Claessons MC i Bromölla och dom gav mig rådet att köpa en dunk Castrol Power 1 GPS 10w-40. Sagt och gjort åker jag hem och öser i oljan och drar ut och kör en runda.

Väl hemma i garaget senare så märker jag att när jag håller kopplingen inne och vrider på rullen så vill hojen framåt.. Ringer farsan min som säger sig vara hyfsat kunnig på hojar och han garanterar att det var oljan... Tömmer ut 500 spänn rakt ner i smörjgropen och kör och köper ny olja :mad: denna gången Quaker State Performance Mineral Racing 20w-50.. Denna oljan funkar perfekt både i farsans Busa och polarens R1 men problemet kvarstod med min? Kan det vara lameller eller fjädrarna? :va

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Väl hemma i garaget senare så märker jag att när jag håller kopplingen inne och vrider på rullen så vill hojen framåt..
Den slirar alltså inte på kopplingen utan problemet är att den inte kopplar ur helt. Justera vajern uppe vid handtaget, oljan har inget med det här att göra.

Problemet är även vanligt på hojar som stått stilla ett tag. I de fallen försvinner det med lite användning.

Last edited:

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Säkert bara för att den stått ett tag. Försvinner när du kört lite.
Lamellerna brukar klabba ihop när den stått

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Undvik finansiella råd från din far :).

Fungerade kopplingen bra innan, har den stått still länge? Som janos /jåke säger, om hojen har stått en längre tid så kan lamellerna klibba ihop lite. Slira lite på kopplingen, gör någon mildare "dragracingstart" så släpper det rätt omgående. Om det kvarstår så bör man ta sig en närmre titt på lameller och kopplingskorg.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Oljan drar alltid med sig kopplingen lite, i synnerhet om oljan är kall, fullt normalt. Men det underlättar ju såklart om kopplingsvajern är rätt justerad.

Dock, som en brasklapp, min Gixxer750 -99 blev tvärskum av just Castrol GPS, kopplingen limmade ihop sig rejält :huvet

Stockholmaren

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
Honda VTR
Problemet är mycket enkelt och det stavas CASTROL då det är vida kännt att kopplingar på motorcyklar börjar slira när man använt sig av annan olja tidigare varför få använder den oljan efter 1 försöket. (lite kul blev det när 24MX i sin annons bjuder ut just CASTROL)

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har likadan hoj som du och har haft just det problemet med just castrol!
Tvingades justera upp spänningen ganska ordentligt men bytte sen olja till motul men kör nu med biltemas och båda funkar kanon!

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Har du en gixxer k5/k6 så kör på Motul 5100, bästa oljan.
Har hört många som haft problem med andra oljor som castrol etc att kopplingen slirar och har sig.. annars så justera vajern om du är säker på att lamellerna inte är slitna.

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Någon olja jag inte kommer ihåg namnet på fick mina lameller att limma ihop till en klump på min FZ750. Jag började i min okunnighet i fel ände och renoverade och köpte mer grejer till huvud och slav cylindern innan jag efter lång tid (månader) fick rådet öppna kopplingen och kolla lamellerna. Lamellerna och plattorna kom ut i en stor klump som jag fick bryta isär med milt våld.
Jag köpte biltemas helsyntet och öste i och nu funkar det problemfritt. Skall bara byta lite oftare istället.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Som tidigare skrivits så kan dessa mindre problem uppstå t ex om hojen stått en tid eller vajern är feljusterad.Motul 5100 bruka annars göra underverk om resterande är i ordning.Så ring du till din fassa och fråga om han tänkt betala den nya oljan. :crash

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag laddade hem manualen från
http://www.fixyomoto.com/suzuki-gsxr-1000-service-manual/
(annan gixxersida
http://wotid.com/gsxr/content/view/22/35/ )
och vad stod det om olja?
"Use of API SF/SG or SH/SJ with JASO MA, Suzuki recommends the use of SAE 10W-40 or eller välj enligt diagrammet som säger
att 10W-40 10W-50 kan användas från -20C till över +40C
att 15W-40 15W-50 kan användas från -15C till över +40C
att 20W-50 kan användas från -10C till över +40C
API SF/SG är en äldre typ av olja med gamla tiders dosering av zinkdialkylditiofosfat. Normal dosering var ca 1,5%. ZDDP är ett ämne som skyddar svårsmorda delar t.ex. kamnockar , vipparmar.
ZDDP är idag inte politiskt korrekt. Katalysatorn förstörs långsamt av fosforn i ZDDP. Därför är doseringen av ZDDP i "moderna" oljor låg. En annan effekt när man minskar ZDDP är att våtkoppling slirar lättare. (Men det är inte ditt problem.)
Därför när det gäller API SH/SJ (med mindre ZDDP) så kommer tillägget med JASO MA. Dvs oljan ska uppfylla t en japansk standard JASO MA för användning med våtkoppling.
Idag finns ZDDP med gamla tiders dosering som i API SF/SG endast
i olja till dieselmotorer t.ex Biltema Turbodiesel 15W-40 som jag kört min Suzuki drygt 1000mil med.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
i olja avsedd för racing, t.ex Q8 Moto SBK Racing 10W-50 som många på SH kör på
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Q8 Moto SBK Racing 10W-50 finns på lager i större SWEDOL butiker, 20 liters dunk, ca 1400kr inklusive moms. Kan beställas på mindre SWEDOL butiker. Så tar de hem den.
i "performanceolja" , t.ex. Biltema 5W-50 som några på SH kör på.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Biltema 5W-50 jag numera kör min Suzuki på, kört ca 100 mil.
Biltema 5W-50 som en vän använder i sin BMW.
Hans BMW R90S har nu rullat 47000mil. Han köpte den begagnad i början på 1980-talet..
Ändring 2014-02-01
Men nu är det nya tider Biltema har blivit PK och tagit bort ZDDP ur sina oljor. Jämför 1-5% ZDDP 2010 och <1% ZDDP 2012,kan alltså var 0 %. I samma olja !
View attachment 2010-04-29-36880 Inombords dieselolja 15W-40 SV.pdf
View attachment 20121018-Inombords dieselolja-30568_SDB.pdf
Så jag kör numera med Q8 Moto SBK Racing 10W-50

Bifogat

• GIXXER-K5-Olja.jpg
    GIXXER-K5-Olja.jpg
    172.6 KB · Visningar: 207
Last edited:

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Haha, kan inte mer än kasta tonvis med skit på Castrol, deras GPS-olja, SUGER SÅ JÄVLA HÅRT!
Min koppling rök den med av den olja, likaså min polares koppling. Slirar dase efter man använt den.
Dra åt helvete Castrol!!!! :huvet :smasha :4skrika :( :död :mad: :arsele :zpy

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Körde castrol en gång i rettan. ALDRIG MER! Kopplingen började slira hej vilt. Plockade bort kåpan. Spolade lammellerna med bromsrengörning och kladdade på lite ny Shell advanced mc olja på lammellerna innan jag monterade ihop allt igen. Fyllde upp med resten av Shell oljan = har aldrig haft slirande koppling efter detta.

Är nästan så man är sugen att gå in o sätta en stor lapp över dunkarna i butikerna och varna folk. Dock så får väll inte lappen sitta kvar så länge kanske.

Castrol GPS, vilken dynga!

Flaskan och dess innehåll funkar kanske som bäst som bokstöd i bokhyllan?

Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Min har också börjat slira av Castrol gps....bytte så funkade det!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har du en gixxer k5/k6 så kör på Motul 5100, bästa oljan.
Har hört många som haft problem med andra oljor som castrol etc att kopplingen slirar och har sig.. annars så justera vajern om du är säker på att lamellerna inte är slitna.

Finns en finare olja, heter Motul 300V, lite för fin för många med tanke på miltalet innan bytte, tror det va max 400mil, men jag kör med denna, fungerar kanon & kommer troligen köra denna på alla hojar jag kommer ha i framtiden om jag inte tar 7100/5100 så slipper man tänka på den korta byttes intevallen :rolleyes:

Motul 300V 100% Double ester synthetic
Motul 7100 100% Synthetic. Combining ester and 100% PAO technology
Motul 5100 This Ester based oil is blended with PAO

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Fenomenet kan även uppstå om kopplingskorgen är sliten och taggig men oljan tycks vara den troliga boven här. Min K5'a har gått 4500 mil och kopplingen funkar fint men på min gamla GSXR750 blev korgen taggig.

Nu vet jag att jag inte ska hälla i Castrol mer iaf :rolleyes: Åker på OKQ8 Racing nu

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Finns en finare olja, heter Motul 300V, lite för fin för många med tanke på miltalet innan bytte, tror det va max 400mil, men jag kör med denna, fungerar kanon & kommer troligen köra denna på alla hojar jag kommer ha i framtiden om jag inte tar 7100/5100 så slipper man tänka på den korta byttes intevallen :rolleyes:

Motul 300V 100% Double ester synthetic
Motul 7100 100% Synthetic. Combining ester and 100% PAO technology
Motul 5100 This Ester based oil is blended with PAO

Jag hade inte kört 300v 400mil snarare 200. Den ska man köra på ifall man kör bana, bytar ändå olja varje vår och rullar 500~ mil per år.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...Haft tre såna cyklar, justera uppe vid handtaget (vajern) för det är oftast det som är "felet" hade samma aha upplevelse men det var på rakan på mantorp efter kopplingsbyte då farten inte riktigt motsvarade varvet :)... Fick "släppa" ordentligt" på vajern men sen var allt juste ! Motul is da shit för den cykeln :) /M

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag hade inte kört 300v 400mil snarare 200. Den ska man köra på ifall man kör bana, bytar ändå olja varje vår och rullar 500~ mil per år.

Beror lite hur man räknar, 200mil race tempo, undra hur långt det blir i gatkörning.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...